Som noen kanskje vet, har jeg kjørt med Cateye-computer som speedo på Bastard'en en stund. -tabbe!
Noen lure sa at Cateye-computeren ikke klarte høye hastigheter. Det stemmer. Alt over 74km/t ble bare tull. Computeren begynte da å vise gang-hastighetere.... Ikke så stas.
Derfor kjøpte jeg en Sigma 1200 idag;
Ble relativt greit;
Og computeren viser hastigheter over 100.....
Poenget er at om du skal bruke sykkel-computer, ikke kjøp Cateye, men Sigma.
Ah zoo! Knapfens! Jamen då skall du givetvis fixa en kromring runt plexen, som döljer GÅNGJÄRNEN, som du behöver för att ÖPPNA plexen för att komma åt knapparna! Gör alltså plexen till en plexdörr, som du öppnar t.ex. med att trycka på någon plats, typ videoskåpens glassdörrar. Där du trycker skall det vara något som skyddar så att plexen inte blir skråmat. En tuff liten fästa med samma silverfärg som din Bastard/Vespabild/Mod target/dödskalle/whatever kunde sitta bra. Eller en riktig inborrad metall/plastknapp. Alternativ är ju ett vanligt "skåplås", men det ser kanske inte lika bra ut och så har man en nyckel till att hålla reda på. En plexidörr kan ju vara praktisk annars också om man behöver peta i lamphuset med något smått. Nu kan ni utveckla den här idén på RS!
Någon som vet hur mycket ÖVER 100 km/h Sigma 1200 kan visa? Ska det vara någon poäng med cykeldator så vill man ju att den ska kunna visa tillförlitliga 130 km/h i alla fall...
EDIT: och HUR har du satt fast magneten så den verkligen sitter fast längre än 2 000 meter?
klubbo wrote:Någon som vet hur mycket ÖVER 100 km/h Sigma 1200 kan visa? Ska det vara någon poäng med cykeldator så vill man ju att den ska kunna visa tillförlitliga 130 km/h i alla fall...
EDIT: och HUR har du satt fast magneten så den verkligen sitter fast längre än 2 000 meter?
Hej!
Jag kollade med tillverkaren (har en polare som jobbar där), det är ett företag i Hong Kong som har fabrik i Kina...
De flesta Sigma-cykeldatorer skall funka teoretiskt upp till 200km/h.
Ett tips för att få snabbare uppdatering vid låg hastighet är att montera två eller tre magneter på fälgen och sedan dela inmatad omkrets med antalet magneter.
Tänk dock på att däcken ändrar omkrets med hastigheten, kanske inte så mycket skillnad men ändå. Den som pallar kan väl testa...
calle wrote:
De flesta Sigma-cykeldatorer skall funka teoretiskt upp till 200km/h.
Ett tips för att få snabbare uppdatering vid låg hastighet är att montera två eller tre magneter på fälgen och sedan dela inmatad omkrets med antalet magneter.
/C
Jeg tror ikke det er for smart å montere flere magneter. Dette da det er begrenset hvor mange "signaler" computeren klarer å behandle...
Det går på antall hz....
Det er derfor Cateye ikke fungere over 74km/t, da det blir for mange signaler pr sekund.
Faren blir da at det er tilsvarende for Sigma.... Har du tre magneter blir det ved 70km/t like mange signaler pr sekund som med 1 magnet og 210km/t -klarer computeren det???
Det funker absolut helt fint med 1 magnet for meg....