Crashbars och deras hållbarhet
Crashbars och deras hållbarhet
Eftersom jag inte är en alltför erfaren körare så har jag velat ha crashbars som skydd om/när jag välter min stackars Vespa. Det första paret jag köpte fick nästan genast brott vid fästena/"svetsen" till dekorationerna (plastmärket och det lilla röret) och de återlämnades. Fick nya istället och se: Efter ett års skurrande så bröts huvudröret av på mitten. Kromet höll ungefär ihop röret och jag tejpade ihop eländet med jesustejp för att få skräpet hem. Andra sidans motsvarande dekorationsrör hade fallit av just före midsommaren på en tur till Åbo.
Min fråga är: Hurdana crashbars har ni och hur hållbara har de varit? De här var visst Vigano, som borde ha varit massor bättre än billiga versioner och vi rostskyddade dem rentav för att förlänga livstiden. Rören har inte hamnat ut för någonting mera än att de fått hänga med på åkturerna. Inga krashar eller omilda behandlingar. Man är aningen förvånad, rost hade jag begripit men att de går av av sig själv!
Min fråga är: Hurdana crashbars har ni och hur hållbara har de varit? De här var visst Vigano, som borde ha varit massor bättre än billiga versioner och vi rostskyddade dem rentav för att förlänga livstiden. Rören har inte hamnat ut för någonting mera än att de fått hänga med på åkturerna. Inga krashar eller omilda behandlingar. Man är aningen förvånad, rost hade jag begripit men att de går av av sig själv!
-
- Lärling
- Posts: 268
- Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
- Location: Sweden
Låter skumt...jag har ett par Vigano-crashbars på min Touring. De har hängt med åtskilliga år nu och håller fortfarande hur fint som helst (även om kromet börjar bli lite slitet). Och då köpte jag dem ändå begagnade! Antingen har du haft sjuk otur och fått två måndagsex i rad eller så har Viganos kvalitet blivit rejält mycket sämre sedan mina tillverkades...
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 50
- Joined: Thu 18 May 2006, 10:33
- Location: Finland
Det låter faktiskt skumt med så dålig kvalitet!
På min VLA har jag idag jag samma störtbågar som kom med Vespan, då jag köpte den i miserabelt skick för 25 år sedan - för 250 gamla hederliga FIM! De är av samma typ som förekom redan på 50-60-talen, då de med den tidens körning på grusvägar - som saltades året om! - rostade ordentligt på två år. Det kan jag konstatera på min färgbilder från avskedsturen med min VGLA våren 1963.
Men - konstigt nog - har mina bågar på VLA-vespan klarat sig förvånansvärt bra trots "lågbudgetrenoveringen" våren -82 med "fälgsilver" på sprayburk. Sedan dess har jag - vad jag minns - bara förnyat sprayfärgen en endaste gång (efter en omkullkörning -99!).
När jag för några år sedan hörde om att Biltemas kromfärg på sprayburk ger jättefint resultat (om man bara har tålamod att göra ordentligt grundarbete med slipfärg!), köpte jag hem en burk, men den står fortfarande oöppnad, eftersom jag tycker bågarna ännu är ser hysade ut.
På försommaren köpte jag från SIP Crah bars, Cuppini (art.nr 25037000) med tanke på min VGLB. De verkar (!) vara av god kvalitet, snyggt krom och jag reagerade genast då jag packade upp dem på att de väger massor mera än de gamla "60-talarna". Alltså borde de vara gjorda av tjockare rörmaterial och troligen hålla bättre än den gamla typens bågar. Däremot blev jag besviken på de "kantiga krökarna" på rören. Dessutom passar inte det raka, bakre fäststycket på VGLB:s rundade "akterspegel". Så de nya bågarna ligger ännu i garaget och väntar på att jag skall få tid att montera dem på min VLA, som ju är en aning kantigare i sina former. Därefter skall jag av flatjärn fixa ett nytt, rundat bakre fäste för de gamla bågarna, som efter det skall få tjäna på min VGLB.
En orsak till att de gamla bågarna hållit så bra genom åren - trots närmare 2.000 mils körning - är förstås att jag numera kör mycket lite på grusvägar och aldrig på vintern. Regn kan man inte alltid undvika, men vespan behöver aldrig bli stående ute i regnväder På senare år har den också fått stå vintertid i ett torrt utrymme med en grundvärme på ca 5-7 grader.
Det som hänt med Vespacos bågar kan jag inte förstå på annat sätt än att det framför allt är vespans vibrationer som rören (och/eller slarvigt svetsarbete!) inte klarat av.
Mvh
Hasse
På min VLA har jag idag jag samma störtbågar som kom med Vespan, då jag köpte den i miserabelt skick för 25 år sedan - för 250 gamla hederliga FIM! De är av samma typ som förekom redan på 50-60-talen, då de med den tidens körning på grusvägar - som saltades året om! - rostade ordentligt på två år. Det kan jag konstatera på min färgbilder från avskedsturen med min VGLA våren 1963.
Men - konstigt nog - har mina bågar på VLA-vespan klarat sig förvånansvärt bra trots "lågbudgetrenoveringen" våren -82 med "fälgsilver" på sprayburk. Sedan dess har jag - vad jag minns - bara förnyat sprayfärgen en endaste gång (efter en omkullkörning -99!).
När jag för några år sedan hörde om att Biltemas kromfärg på sprayburk ger jättefint resultat (om man bara har tålamod att göra ordentligt grundarbete med slipfärg!), köpte jag hem en burk, men den står fortfarande oöppnad, eftersom jag tycker bågarna ännu är ser hysade ut.
På försommaren köpte jag från SIP Crah bars, Cuppini (art.nr 25037000) med tanke på min VGLB. De verkar (!) vara av god kvalitet, snyggt krom och jag reagerade genast då jag packade upp dem på att de väger massor mera än de gamla "60-talarna". Alltså borde de vara gjorda av tjockare rörmaterial och troligen hålla bättre än den gamla typens bågar. Däremot blev jag besviken på de "kantiga krökarna" på rören. Dessutom passar inte det raka, bakre fäststycket på VGLB:s rundade "akterspegel". Så de nya bågarna ligger ännu i garaget och väntar på att jag skall få tid att montera dem på min VLA, som ju är en aning kantigare i sina former. Därefter skall jag av flatjärn fixa ett nytt, rundat bakre fäste för de gamla bågarna, som efter det skall få tjäna på min VGLB.
En orsak till att de gamla bågarna hållit så bra genom åren - trots närmare 2.000 mils körning - är förstås att jag numera kör mycket lite på grusvägar och aldrig på vintern. Regn kan man inte alltid undvika, men vespan behöver aldrig bli stående ute i regnväder På senare år har den också fått stå vintertid i ett torrt utrymme med en grundvärme på ca 5-7 grader.
Det som hänt med Vespacos bågar kan jag inte förstå på annat sätt än att det framför allt är vespans vibrationer som rören (och/eller slarvigt svetsarbete!) inte klarat av.
Mvh
Hasse
HR
AMS Cuppinis grejor är ganska bra, jag importerade dessa under fler år...pallvis. Och aldrig några kvalitetsproblem avseende hållbarheten men vissa grejor rostar ganska fort om de inte skyddas av ett vaxlager.
AMS Cuppini levererade tillb ehör till Piaggio som de sålde som originaltillbehör ett tag.
VH/C
AMS Cuppini levererade tillb ehör till Piaggio som de sålde som originaltillbehör ett tag.
VH/C
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 50
- Joined: Thu 18 May 2006, 10:33
- Location: Finland
Ja, det var det jag också kom på, just då jag hade skickat iväg föreg. kommentar. Det vi på vespaverkstaden rekommenderade vår kunder var Simoniz (el. annat "bilvax") på alla ytor både krommade och målade, ja t.o.m. på lyktans glas för att lättare få "insektkadaver" bortputsade. Men jag måste genast erkänna, att jag själv alltid har varit lat med vaxandet. Jag tror Calles råd är bra. Vax förbättrar kromglansen och skyddar bra mot förödande fukt!
Hasse
Hasse
HR
Vi var nog förberedda på rosten, körde alltså rostskyddsmedel för bilar in i rören och jag har vaxat för brinnkära livet. Men något (annat än rosten) har tydligen varit helt åt skogen.
För all del, man började ana det värsta när inte rören inte gick in i "mittjärnet" (ställningen vid mattan/över mittunneln). De var usligt svetsade där också och jag blev tvungen att fila inne i mittjärnet för att rören skulle gå in! Massor med olja och vaselin puffades in givetvis eftersom slipade ytor var utom skydd. Det järnet har hållit... Bakjärnet ser annars också suspekt ut. Skall skruvarna (som man skall trä bågarna på) luta aningen bakåt? Eller är det en miss där också? Kanske lutningen förosakar onödig spänning när man tar loss bågarna, eftersom de är tuffa att ta loss därför? Spänning som sedan bryter ett usligt rör i tu?
Tydligen dags för följande märke då. Cuppino kanske man kunde pröva på? Helst skulle jag ha sådana där rätt osynliga bågar utan en massa tjafs och krams. Jag vill inte ha en Vespa som ser ut som en julgran, bara ha den störtskyddad.
För all del, man började ana det värsta när inte rören inte gick in i "mittjärnet" (ställningen vid mattan/över mittunneln). De var usligt svetsade där också och jag blev tvungen att fila inne i mittjärnet för att rören skulle gå in! Massor med olja och vaselin puffades in givetvis eftersom slipade ytor var utom skydd. Det järnet har hållit... Bakjärnet ser annars också suspekt ut. Skall skruvarna (som man skall trä bågarna på) luta aningen bakåt? Eller är det en miss där också? Kanske lutningen förosakar onödig spänning när man tar loss bågarna, eftersom de är tuffa att ta loss därför? Spänning som sedan bryter ett usligt rör i tu?
Tydligen dags för följande märke då. Cuppino kanske man kunde pröva på? Helst skulle jag ha sådana där rätt osynliga bågar utan en massa tjafs och krams. Jag vill inte ha en Vespa som ser ut som en julgran, bara ha den störtskyddad.
Men hallå, kollade ni inte på H.A.J.K
när ni var unga?
Bengt Alsterlind
hade ju själv i unga år fått tippset av cyckelhandlaren i Kil

att man ska smörja in ett tunnt lager av olja ,från garagets lilla oljekanna
, på kromet, sen torka av. Då håller det sig mycket bättre var det sagt!
www.klassiskavärmländskamektipps.com

Bengt Alsterlind

hade ju själv i unga år fått tippset av cyckelhandlaren i Kil

att man ska smörja in ett tunnt lager av olja ,från garagets lilla oljekanna

www.klassiskavärmländskamektipps.com
oAAAAAAAA! Fick ont i magen av garv! Bättre illustration kan man inte få!
Anledningen till att många reprotrill-ikull-bågar spricker är för att det nuförtiden mestadels säljs one-size-fits-all. Benskölden på en Vespa skiljer sig en hel del mellan modellerna. Om ni kollar på edra orginalbenskyddskromlister typ ulma/vigano så finner ni längst ned oftast en siffra. Denna anger till vilken karosstyp listen är avsedd. Denna skiljer mellan modellerna. men ofta ser man rätt siffra på fel scooter, påtvingad och i spänn. har man då ett krom-rack iform av extra båge så bildas spänningar och vid lämplig frekvens kommer dessa i självsvängning. Klart som korvspad det går av ibland.
Christel: Du har mäjl.
Anledningen till att många reprotrill-ikull-bågar spricker är för att det nuförtiden mestadels säljs one-size-fits-all. Benskölden på en Vespa skiljer sig en hel del mellan modellerna. Om ni kollar på edra orginalbenskyddskromlister typ ulma/vigano så finner ni längst ned oftast en siffra. Denna anger till vilken karosstyp listen är avsedd. Denna skiljer mellan modellerna. men ofta ser man rätt siffra på fel scooter, påtvingad och i spänn. har man då ett krom-rack iform av extra båge så bildas spänningar och vid lämplig frekvens kommer dessa i självsvängning. Klart som korvspad det går av ibland.
Christel: Du har mäjl.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr