Tips på bra däck till GTS/GTV 250

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
vtwin
Entusiast
Entusiast

Tips på bra däck till GTS/GTV 250

Post by vtwin »

Jag bytte ut Sava originaldäcken efter 300 mil.
Inte för att de var helt slut, bakdäcket hade 50% kvar fram var det nästan som nytt.
Anledningen var att jag tyckte att de kändes hala i regn och lite osäkra vid hård inbromsning,särskilt framdäcket som kändes lite orunt.

Jag satsade på Michelin Pilot-sport då jag bara har bra erfarenheter av märket.

Körde en tiomilarunda för att prova in däcken.
de känns betydligt rundare än sava däcken mycket bättre "sug" i kurvorna.
Provade också Hård inbromsning utan någon osäkerhetskänsla och utan att hjulen låser sig som tidigare.

Inte en skakning. Precis som att köra MC.

Michelindäcken Är prisvärda, jag betalade 1009:- för båda inkl.Montering och Balansering Hos Däckproffsen i Växjö.
Fram 120 70 12 Bak 130 70 12

Image
Last edited by vtwin on Sat 29 Sep 2007, 22:52, edited 1 time in total.
[img]http://i215.photobucket.com/albums/cc150/GTVBJORN/vespainvito60anni_169.jpg[/img]
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Detta är klassiskt när man kör scooter med små hjul. Kvalitetsdäck gör en väldig skillnad. Själv kör även jag helst på Michelin men även Pirelli, Continental och Heidenau (heter de väl) har sina fans.

Dåliga stötdämpare och slitna hjulupphängningar har du inte råkat ut för än på din GTV, men de och dåliga däck kan förstöra körglädjen på vilken scooter som helst.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
vtwin
Entusiast
Entusiast

Post by vtwin »

Jag tycker att framdämparen är alldeles för mjuk.
den går nästan i botten när man tar ned vespan från centralstödet.
och vid inbromsning.
vet inte varför fabriken sätter dit en sådan nästan kass fjäder.
Vid farter över 80-90 fungerar den lite bättre då man flyter över ojämnheterna men inte annars.
Håller på att leta efter ett bra pris på en Bitubo dämpare.
såg i USA forumet att det är många som har monterat en Bitubo .
Men det kanske finns andra märken som är lika bra??
[img]http://i215.photobucket.com/albums/cc150/GTVBJORN/vespainvito60anni_169.jpg[/img]
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Åsikterna om Sava-däcken tycks gå isär väldigt mycket. En del säger att de är kass medan andra tycker de är bra i regn men kanske inte fullt så bra på torrt.
Själv har jag inte pressat mina så hårt ännu, eftersom Vespan fortfarande är under inkörning. Men för vanlig till-jobbet-körning tycker jag de har funkat. Dock ger de en lite olustig känsla när man går in lite hårdare i en kurva. Det känns liksom som om de släpper en aning fast de inte gör det.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
vtwin
Entusiast
Entusiast

Post by vtwin »

Det är precis vad jag har känt i rondeller särskilt vid regn,
som det ligger lite rullgrus på asfalten.
Jag var inte så pigg på att lägga vespan i rondellen men det kanske är som du säger mer en känsla.
georgsiotis
Nybörjare
Nybörjare

Post by georgsiotis »

Kör själv bitubo fram och bak på min ET4.
www.sip-scootershop.de. De är en RIKTIG upgradering.
Speciellt med tanke på inställningsmöjligheterna.
Att köra i 90 km/h (nåja...) på kullersten går som en dröm, stabil och följsam; Jag kan varmt rekommendera dessa dämpare. Risken är stor att det finns till din guzzi med....
If you think that you have things under control, then you are not driving fast enough...
(Mario Andretti)
Post Reply