Honda Innova - min femte scooter på fem år

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
tretjak
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 28
Joined: Sun 15 Jul 2007, 01:08

Honda Innova - min femte scooter på fem år

Post by tretjak »

Köpte en Honda ANF Innova 125 i dag. Känner mig riktigt nöjd så här långt efter ca fem mils körning. Har nu ägt och provat på en hel del olika scootermodeller och här kommer mina reflektioner:

2002-2004:
Kymco Fever, EUmoppe 50 cc.
Köpte den begagnad för 14 000 med 300 mil på mätaren. 2-takt. Den hade bra vägengenskaper men det var ofta strul med elstarten. När Kymcon var varm var den svårstartad. Lämnade in den ett par ggr men fick aldrig nån ordning på detta.
När jag körde otrimmat skrek det olidligt högt i motorn i nerförsbackarna. Den gick 45 såväl uppför som nedför. När jag trimmade den blev allt så mycket roligare men sjukt att kolla efter poliser som "gammal" gubbe på 40 år.

Körde tre somrar med den och sålde den hösten 2004 för 10 000 kr. Då hade den gått ca 750 mil.
Totalbetyg: 4 (skala 1-5)

2005-2006
Baotian QT sport, EUmoppe 50 cc
Köpte denna kinesiska 4-taktare ny för 10 000 kr. Den var extremt slö innan den blev inkörd. Sedan tog jag bort en nål i förgasaren så att det gick att ge mer gas. Den gick kanon på raksträckor och nerför. Ca 55 i toppfart, men uppför den branta stadsbacken i Sundsvall gick det ynka 15 km/h. Olidligt sakta.
Motorn var väldigt pålitlig. Startade jämt. Sadeln var av dålig kvalitet och likaså baklyset som rasade ihop. Lacken var inte klarlack utan den samlade på sig smuts. Det fanns ett larm men det litade jag aldrig på då det kunde börja låta utan anledning.
Sålde den efter 2 säsonger och ca 350 mil på mätaren för 5800 kr.
Totalbetyg: 3

2006-2007
Jinlun Demoto Jl-125 T12, 125 cc, 4-takt
Denna mc-scooter reades ut för 10 000 kr. Jag hade inget mc-kort men priset var så pass lågt att jag slog till direkt. Körde runt kvarteret hemma och övningskörde med polare men detta var tyvärr ett katastrofalt köp. Bromsarna låg på och bromsskivorna gick varm. Försäljaren sa att det inte gick att göra nåt åt det utan det skulle "nötas ner". MCn hade vobblingstendenser i 60 km/h. Och toppfarten var ca 70. Den startade alltid perfekt men var seg första fem minuterna så man fick alltid varmköra...
Körde totalt 50 mil och sålde den våren 2007 för 5500 kr. Ett katastrofköp.
Den fula packboxen gav upp efter 1 månad.
Totalbetyg: 1

2007, juni-augusti
Piaggio Vespa, GT 200, 2006
Tog mitt mckort i juni och rusade med andan i halsen in till en mchandlare och slog till på denna fantastiska italienska skönhet. Betalade 34 000 kr för Vespan och körde 200 mil med den. Underbar väghållning, grymt acc och så vacker att man ryser.
Det jag inte gillade var att blinkersen fick man ibland trycka flera gånger på för att få igång. Startmotorn verkade också vara knepig. Visserligen startade den alltid men det rasslade till varje gång man drog igång den. Sen stannade den ofta när den var kall (trots högommar). Man fick hålla höga varv och bromsa samtidigt.

Kände dock att jag ville frigöra cash inför höstens semester så jag sålde Vespan för 32 000 kr efter 2 månader och 200 mil. Synd på en sån fin maskin men det var nästan så att den var FÖR snygg och att man därför var rädd att repa den eller att den skulle bli stulen. Och egentligen behöver jag mest ett bruksfordon för att köra i stan med och kanske inte stans snyggaste fordon.
Mätte upp bensinförbrukningen på landsväg till fina 0.32.
Totalbetyg: 5

Augusti 2007

Kymco People 250, 2006 (Testkörning)
Testkörde en People 4-t med 20 hk. Supersnygg - men upplevde den som ganska seg. Ett grymt nerköp jämfört med Vespan. Denna kostade 24500 kr och hade gått 590 mil. Största nackdelen var att jag satt jättedåligt på den. Det var "skålad" sadel och man kunde därför inte sätta sig mer än på den avsedda platsen. Det blev alldeles för trångt för mig.
Sämre på det mesta jämfört med Vespan.
Totalbetyg: 2

Yamaha Cygnus 125 (Testkörning)
Testkörde en Cygnus också. Upplevde den som en pålitlig maskin med bra packutrymme. (Bensintanken är i golvet). Men avståndet mellan händerna var typ 20 cm brett. Det kändes som en liten leksak mindre än en EU-moppe och det såg nog rätt löjendeväckande ut när jag på 184 cm och ca 100 kg kom åkandes. Trevlig maskin trots allt.
Hade gått 150 mil och kostade 17500 kr.
Totalbetyg: 3

Honda Innova ANF 125, 4-takt, halvautomat
Har rest en hel del i Asien och har hyrt Hondas scootrar på plats. Idag köpte jag så en Honda Innova med 4-växlad halvautomat. Bränsleinsprutning!

Maskinen väger bara 99 kilo så den är hur lätt som helst att flytta runt. Toppar ca 100 km/h. Den har 4 växlar och ingen koppling. Halvautomat således. Jätterolig att köra. Tycker det är roligt att växla! Man har varit som ett barn idag!

Instrumenteringen är snygg med växelindikator och digitala/analoga visare. Allt känns distinkt och rejält. Inget "rappel". Kunde gärna få vara något högre men jag sitter trots allt ganska bra trots mina 184 cm.
Lastutrymmet är ett skämt men det visste jag om. I Thailand har de ofta en korg framtill på Hondan men det blir nog ryggsäck för mig.
Ska bli intressant att se var bensinförbrukningen blir efter inkörning.
Totalbetyg: 5

Hör av er om ni undrar något. Återkommer förhoppningsvis med fler reflektioner om Innovan framöver. Nån fler som har en Innova?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Jag har faktist sneglat på Innovan, men tycker tanken på 3,7 L, är väl liten. Hur många mil räcker den?
Gillar helt klart modellen! :smile: :grin:
Image
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

Fin! Är det bara jag som får lite Honda Cub-känsla av modellen (det tycker jag alltså är något positivt - Honda Cub är världens genom tiderna mest sålda "motorcykel")? Kul och bra initiativ med en sammanfattning av de scootrar man haft och kört, det uppskattas verkligen!
Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Post by Bergfors »

bufflig wrote:Honda Cub är världens genom tiderna mest sålda "motorcykel"
Har det verkligen sålts fler Honda Cub än Vespa? Jag menar, räknar man in alla licensbyggda Vespor, som Bajaj Chetak etc, så blir det ju väldigt många. Å andra sidan licensbyggdes det väl en del Cub också, så kanske ändå.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Motorn satt också i Honda Dax :smile:
Image
tretjak
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 28
Joined: Sun 15 Jul 2007, 01:08

Innova

Post by tretjak »

Vad jag hört så är Innovan (Honda Wave i Asien) världen mest sålda mc någonsin. Har dock inte fått det verifierat nånstans men varenda Thailändare och Vietnames kör ju med en sådan... Honda Wave eller Honda Dream.

Ang. bensinförbrukning så ska den dra ca 0.25 l/mil.
Har tankat fullt idag och nu håller jag koll på förbrukningen hädanefter.

Veijo Saarela körde 16 mil på en 3.7literstank under sin långtur. Se:
http://www.communique.se/crjjel/tankar/rese/06vs.html
Last edited by tretjak on Fri 24 Aug 2007, 22:40, edited 1 time in total.
Patrik_
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 64
Joined: Wed 12 Apr 2006, 15:16
Location: Sweden

Post by Patrik_ »

Inte för att vara sån - men kan man verkligen räkna Innovan som en scooter?

/Patrik
tretjak
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 28
Joined: Sun 15 Jul 2007, 01:08

Innova

Post by tretjak »

Hej.
Jag tycker själv att det är ett gränsfall men Honda klassar den som en scooter och så gör även försäkringsbolagen.

Hondas scootersida:
http://www.hondamc.com/homc/templates/M ... _3056.aspx
Patrik_
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 64
Joined: Wed 12 Apr 2006, 15:16
Location: Sweden

Post by Patrik_ »

Jag tycker att Dylan SES 125 verkar vara en schysst modern scooter. Utan extra bling och retrowannabe.

Nån som provat?

/Patrik
Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Re: Innova

Post by Bergfors »

tretjak wrote:Jag tycker själv att det är ett gränsfall men Honda klassar den som en scooter och så gör även försäkringsbolagen.
Gör dom? I en annan tråd sas det ju just att hjulstorlekar på 12 tum och uppåt inte klassas som scooter av de flesta försäkringsbolag utom If, som har en gräns på 14 tum.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
tretjak
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 28
Joined: Sun 15 Jul 2007, 01:08

Scooter

Post by tretjak »

Bergfors: Ok. Du har säkert rätt.
Patrik_
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 64
Joined: Wed 12 Apr 2006, 15:16
Location: Sweden

Re: Honda Innova - min femte scooter på fem år

Post by Patrik_ »

tretjak wrote: 4 växlar och ingen koppling. Halvautomat således.
Är den den typen av växellåda där man s a s "klickar runt" - d vs gå från fyran till ettan med ett tryck nedåt?

Jag körde något Honda Cub-liknande på Bali för en massa år sedan som hade just en sån låda...

/Patrik
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

Bergfors wrote:
bufflig wrote:Honda Cub är världens genom tiderna mest sålda "motorcykel"
Har det verkligen sålts fler Honda Cub än Vespa? Jag menar, räknar man in alla licensbyggda Vespor, som Bajaj Chetak etc, så blir det ju väldigt många. Å andra sidan licensbyggdes det väl en del Cub också, så kanske ändå.

/Jörgen
Honda cub är ju en enskild modell i 2-3 varianter (motorstorlekar) som sålts sedan 58 (super Cub heter den väl egentligen, orginal-cub från '52 var en tvåtaktare och ingen succé), vesporna räknas ju som ett stort antal olika modeller, så om man räknar alla vespor som en modell kanske statistiken blir annorlunda. Dessutom kan jag ju inte vara helt säker på om det är sant att den är världens mest sålda genom tiderna, det är information från TV-program och engelska Wikipedia (där den till och med kallas "the biggest selling motor vehicle in history"), kanske är det bara Honda-propaganda :wink:

Hur som helst är cub'en ett otroligt lyckat koncept, på vissa sätt lika lyckat som vespan (lite samma grej) och faktiskt - tycker jag - ett otroligt cool fordon! Innovan ser ut att vara en modernare uppföljare och är (då i mitt tycke) klart attraktiv :grin:

Fritte: Javisst! Och Honda DAX är ju också en cool maskin, jag var på vippen att köpa en sådan i våras, men är ganska nöjd att jag använde pengarna till en PX istället :) Men jag har nog inte köpt min sista tvåhjuling i livet än, så man vet aldrig vad som kommer att pryda Älvsjös vägar i framtiden :grin:
tretjak
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 28
Joined: Sun 15 Jul 2007, 01:08

Växla

Post by tretjak »

Är den den typen av växellåda där man s a s "klickar runt" - d vs gå från fyran till ettan med ett tryck nedåt?
Det är ingen koppling annars växlar man som vanligt (buskul). Det finns växelindikator på instrumentbrädan om man behöver hjälp med att veta vilken växel man kör på:
http://www.hondamc.com/images/bildarkiv ... U_w800.jpg

Men man växlar en växel i taget...
tretjak
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 28
Joined: Sun 15 Jul 2007, 01:08

Honda

Post by tretjak »

Honda Wave series, also known as Honda NF series or Honda Innova (in Europe) is a series of small motorcycle models (known as moped or kapchai) manufactured by Honda Motor Co. Ltd as a successor of the world's most popular motorcycle model, Honda Cub series.

http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_Wave_series
tretjak
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 28
Joined: Sun 15 Jul 2007, 01:08

Soppaförbrukning

Post by tretjak »

Min Jinlun Demoto 125 T12 slukade ca 0,5 liter milen. Vespan drog nåt liknande inne i stan men finfina 0,32 liter milen på landsväg.
Nu har jag tankat Innovan för första gången och det var efter blandad körning i backiga Sundsvall. Jag körde smått otroliga 120 km på 2,24 liter bensin. Det blir ynka 0,186 liter milen!

Återkommer med förbrukning på landsväg.

(Testpiloten väger runt stadiga 100 kilo.)
tretjak
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 28
Joined: Sun 15 Jul 2007, 01:08

Scooter eller ej

Post by tretjak »

Fick brevet från försäkringsbolaget idag och där står "scooter-rabatt avdragen". I deras ögon kör jag alltså scooter.
NCR
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 26
Joined: Thu 12 Jul 2007, 19:31
Location: Göteborg

Post by NCR »

Grattis till köpet! :grin:
Piaggio Fly
tretjak
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 28
Joined: Sun 15 Jul 2007, 01:08

Soppaförbrukning

Post by tretjak »

Nu har jag kört 30 mil totalt och det har gått 0.33 liter/mil i snitt under mestadels korta sträckor i stan (intresseklubben noterar).
GeCe
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 10
Joined: Thu 13 Mar 2008, 11:13

Post by GeCe »

Hej tretjak!

Hur går det med din Innova är du fortfarande lika nöjd?

Köpte häromdagen en Innova av en pensionist som bara kört den 31 mil, en 05:a. Har inte hunnit åkt mycket ännu men cykeln har det jag tidigare saknat hos Yamaha Majesty och Yamaha Beluga. Nämligen MC-känsla (fullstora hjul, 17 tum) och möjlighet att växla. Sen är ju cykeln fruktansvärt smidig och ekonomisk. Får betala ca. 600 kr i försäkring då jag har fler cyklar (rabatt) och bor på landet.

Mvh
Mvh / GeCe

Kör Honda ANF125 Innova -05 med stort nöje när jag inte åker BMW GS 650.
tretjak
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 28
Joined: Sun 15 Jul 2007, 01:08

Innova

Post by tretjak »

GeCe: Ja, jag är väldigt nöjd. En Vespa är otroligt snygg men Innovan är väldigt smidig. Gillar verkligen att den har stora hjul och manuell växel.
Vespa är snyggast och kultigast men jag tycker Innovan motsvarar mina behov perfekt. En riktig sparbössa.
GeCe
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 10
Joined: Thu 13 Mar 2008, 11:13

Post by GeCe »

tretjak!

Har hunnit åkt en del nu och är mycket nöjd med hojen. Helt oslagbar smidig på småvägar och 70-vägar och bara kul när det inte kostar en massa pengar att åka heller. Man kan unna sig att åka för nöjets skull helt enkelt.
Det enda jag ibland kan uppleva som ett lite problem är den "halvautomatiska" växlingen utan koppling. Upplever att det känns lite trögt och går långsamt att växla ibland i stan. Men har bara kört 80 mil sedan jag köpt den och sommaren har bara börjat så jag kanske lär mig.

Mvh
Mvh / GeCe

Kör Honda ANF125 Innova -05 med stort nöje när jag inte åker BMW GS 650.
tretjak
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 28
Joined: Sun 15 Jul 2007, 01:08

Koppling

Post by tretjak »

GeCe: Fick jag välja så skulle jag föredra "riktig" koppling och inte automatkoppling men det får man ta. Hellre växlar och automatkoppling än automatväxel.
Ja visst är den låga bensin-"förbrukningen" en fröjd.
PapaD
Entusiast
Entusiast
Posts: 171
Joined: Mon 26 May 2008, 11:32
Location: Karlskoga

Insprutning eller förgasare?

Post by PapaD »

Hej, jag är ruskigt sugen på en Innova. Vad jag förstår är det det bensinsnålaste man kan köpa idag, alla kategorier. Men hur mycket skiljer den nya insprutningen mot den äldre (före 07) förgasarmodellen? Någon som vet?
tretjak
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 28
Joined: Sun 15 Jul 2007, 01:08

Bensinförbrukning

Post by tretjak »

Se annan tråd om bensinförbrukning:
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... 6917#26917
Honda Innova 125i 2007
Post Reply