Försäkring /självrisk
Försäkring /självrisk
Hej fick mitt försäkringsbrev för ett tag sedan från bilsport o mc.
har en så kallad flerförsäkring 1 vanlig mc + i vespa.
Premien är inget att orda om drygt 2500:- för båda ganska överkommligt.
Men självrisken på stölddelen rimmar lite konstigt.
min guzzi 1100 cc har 2500:-/5000:- i självrisk (Nypris 99.000:-
Vespan 250 gtv har 7000:-/10.000:- i självrisk. (Nypris 60.000:-
varför kan man fråga sig
Båda maskinerna kallas för motorcykel i reg.beviset
Är det någon mer som har liknande erfarenhet.
Björn
varför kan man fråga sig
Björn
[img]http://i215.photobucket.com/albums/cc150/GTVBJORN/vespainvito60anni_169.jpg[/img]
Re: Försäkring /självrisk
Det är väsentligt enklare och vanligare att stjäla en GTV 250, därav den höga självrisken.
Mvh
Guran
Mvh
Guran
vtwin wrote:Hej fick mitt försäkringsbrev för ett tag sedan från bilsport o mc.
varför kan man fråga sig
Björn
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
På vilket sätt då?Hedge wrote:Det är väsentligt enklare och vanligare att stjäla en GTV 250, därav den höga självrisken.
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Mindre vikt och storlek. Lätt att kränga. Dessutom tror jag att dom flesta försäkringsbolag schablonsätter självrisken för allt som klassas som scooter. EU-mopedernas stöldstatistik har sett till det.
Min Kymco var i princip gratis i början när jag hade den, men sen vart det 7500 i självrisk på stölden. Ugh.
/G
Min Kymco var i princip gratis i början när jag hade den, men sen vart det 7500 i självrisk på stölden. Ugh.
/G
Bergfors wrote:På vilket sätt då?Hedge wrote:Det är väsentligt enklare och vanligare att stjäla en GTV 250, därav den höga självrisken.
/Jörgen
Det kanske är som med Eu mopeder då eller om det kallas för scooter ibland.
hade en honda EU moppe innan jag köpte vespan.
Hondan hade över 4000:- i helförs.premie 50cc 4HK.
Medan vespan kostar bara hälften.
lite konstig prissättning men de tar väl igen det på Självrisken
kan också tillägga att Vespan åtminstonde 250 Gts /Gtv nästan är okänd som fordon här nere i en mindre stad som Växjö.
så stöldrisken borde vara lika stor eller liten här som på en "vanlig"250cc MC.
hade en honda EU moppe innan jag köpte vespan.
Hondan hade över 4000:- i helförs.premie 50cc 4HK.
Medan vespan kostar bara hälften.
lite konstig prissättning men de tar väl igen det på Självrisken

kan också tillägga att Vespan åtminstonde 250 Gts /Gtv nästan är okänd som fordon här nere i en mindre stad som Växjö.
så stöldrisken borde vara lika stor eller liten här som på en "vanlig"250cc MC.
[img]http://i215.photobucket.com/albums/cc150/GTVBJORN/vespainvito60anni_169.jpg[/img]
-
- Mästare
Bilsport och MC har lite konstig prissättning vad gäller stöldsjälvrisken. Min P200E från -79 har också 7000:- i självrisk och den är väl värd 14-15k. Vi har pratat med dem om detta från klubben men de vill tyvärr inte justera självriskerna. Annars tycker jag att ett par tior på premien i utbyte mot säg 3-4k i självrisk vore OK.
Sen har man börjat stjäla mer gammelscootrar också. För tyckte jag man hörde om ett fall per säsong och nu är det "ideligen". Det ser man även på larmtjänsts sidor där alla stulna fordon finns listade per län, ganska många 60 & 70 talsvespor.
Jag bytte bolag
mvh/HB
Sen har man börjat stjäla mer gammelscootrar också. För tyckte jag man hörde om ett fall per säsong och nu är det "ideligen". Det ser man även på larmtjänsts sidor där alla stulna fordon finns listade per län, ganska många 60 & 70 talsvespor.
Jag bytte bolag
mvh/HB
Kan passa på att tippsa att om man har IF så har dom Scooterrabatt. Nått som jag av en slump kom på och fick tjata mig till (ringde flera gånger och personalen var otrevligt och okunnig).
Tex så gick premien för en helförsäkring på en -96as PX200 i Sthlms innerstad ner från 4300:- till 2300:- bara genom Scooterrabbatten.
Med scooterrabbatten verkar IF vara helt jämförbar med Bilsport och MCs Classicerförsäkring. Har en Lambretta SX150 helförsäkrad på IF och en GS160 och en SS180 på Bilsport och MC - alla verkar ha i princip samma premie. Dock är vilkoren lite olika, tex har IF dyrare självriks vid stöld men å andra sidan billigare självriskt vid bärgning. IF har även lägre självriskt om man kör full utan giltigt körkort

Tex så gick premien för en helförsäkring på en -96as PX200 i Sthlms innerstad ner från 4300:- till 2300:- bara genom Scooterrabbatten.
Med scooterrabbatten verkar IF vara helt jämförbar med Bilsport och MCs Classicerförsäkring. Har en Lambretta SX150 helförsäkrad på IF och en GS160 och en SS180 på Bilsport och MC - alla verkar ha i princip samma premie. Dock är vilkoren lite olika, tex har IF dyrare självriks vid stöld men å andra sidan billigare självriskt vid bärgning. IF har även lägre självriskt om man kör full utan giltigt körkort

Tusen tack för tipset!topps wrote:Kan passa på att tippsa att om man har IF så har dom Scooterrabatt.
Jag ringde just If och priset för halvförsäkring på min nya Vespa GTS 250 gick ned från 4414 kr till 2270 kr!
Jag valde då att uppgradera till helförsäkring, som kostar 3812 kr. Fortfarande billigare än halvförsäkring utan scooterrabatt alltså!
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Folksam PX125 -91 Helförsäkring Sthlm innerstad = 1350 helår
Har bägge mina veteranare på Bilsport&Mc Classica = ung. 700 helförsäkring helår.
Självriskerna är dock astronomiska på B&M jmft med Folksam.
Har lite svårt att förstå varför SSK promotar det bolaget i dagsläget om jag ska vara ärlig. Inte mycket fördelar kvar.
Mvh
Guran
Har bägge mina veteranare på Bilsport&Mc Classica = ung. 700 helförsäkring helår.
Självriskerna är dock astronomiska på B&M jmft med Folksam.
Har lite svårt att förstå varför SSK promotar det bolaget i dagsläget om jag ska vara ärlig. Inte mycket fördelar kvar.
Mvh
Guran
topps wrote:Kan passa på att tippsa att om man har IF så har dom
Scooterrabatt. Nått som jag av en slump kom på och fick tjata mig till (ringde flera gånger och personalen var otrevligt och okunnig).
Med scooterrabbatten verkar IF vara helt jämförbar med Bilsport och MCs Classicerförsäkring. Har en Lambretta SX150 helförsäkrad på IF och en GS160 och en SS180 på Bilsport och MC - alla verkar ha i princip samma premie. Dock är vilkoren lite olika, tex har IF dyrare självriks vid stöld men å andra sidan billigare självriskt vid bärgning. IF har även lägre självriskt om man kör full utan giltigt körkort![]()
Förra våren när jag letade försäkring till min GTS 250 var det bara If bland de försäkringsbolag jag kollade med som erbjöd scooterrabatt till GTS. Anledningen till detta var att en scooter definitionsmässigt enligt If är en MC med som störst 14'' hjul. Hos flera andra bolag gick gränsen vid 12'' hjul och då blir det ingen rabatt om man har en GTS.Bergfors wrote:Jag ringde just If och priset för halvförsäkring på min nya Vespa GTS 250 gick ned...
Jag gissar att det tidigare var billigare på Bilsport och MC än andra bolag, nu kanske det har jämnats ut. Kan det vara så att scooter-boomen har gjort att dom vanliga försäkringsbolagen ändrat sina premier?
Det är ju vi alla medlemmar som är klubben och tycker vi att man ska ta bort promotion av Bilsport och MC kan man ju givetvis göra det. Problemet är väl att försäkringsvilkor och premier varierar under tiden och helt plöstsligt kanske det som är dåligt bra.
En fördel med B & MC är väl att dom är inriktade på veteraner, kanske enklare att få ut rimlig ersättning vid fordonsskada - å andra sidan begränsas användningen av fordonet till just hobbybruk varför man inte tex kan köra till jobbet med den.
En oändlig följetång med försäkringar
Det är ju vi alla medlemmar som är klubben och tycker vi att man ska ta bort promotion av Bilsport och MC kan man ju givetvis göra det. Problemet är väl att försäkringsvilkor och premier varierar under tiden och helt plöstsligt kanske det som är dåligt bra.
En fördel med B & MC är väl att dom är inriktade på veteraner, kanske enklare att få ut rimlig ersättning vid fordonsskada - å andra sidan begränsas användningen av fordonet till just hobbybruk varför man inte tex kan köra till jobbet med den.
En oändlig följetång med försäkringar

Jag drog mig just till minnes att jag läste något om minskad självrisk vid stöld på If, om scootern har elektronisk startspärr.Bergfors wrote:Glömde nämna att min självrisk för stöld på If är 5000 kr. För brand är den 1000 kr och för trafik verkar det vara olika beroende på vad som har hänt.
Jag har faktiskt för mig att självrisken elimineras helt och hållet, men jag har inte häftet med försäkringsvillkoren här på jobbet, så jag kan inte kolla. Jag ska titta efter när jag kommer hem. Det är ju något för Vtwin att tänka på, som har en Vespa GTV.
/Jörgen
tackar för tipset om startspärren skall kolla detta pronto.Bergfors wrote:Jag drog mig just till minnes att jag läste något om minskad självrisk vid stöld på If, om scootern har elektronisk startspärr.Bergfors wrote:Glömde nämna att min självrisk för stöld på If är 5000 kr. För brand är den 1000 kr och för trafik verkar det vara olika beroende på vad som har hänt.
Jag har faktiskt för mig att självrisken elimineras helt och hållet, men jag har inte häftet med försäkringsvillkoren här på jobbet, så jag kan inte kolla. Jag ska titta efter när jag kommer hem. Det är ju något för Vtwin att tänka på, som har en Vespa GTV.
/Jörgen
Björn
Korrekt!Bergfors wrote:Du menar att 12" var över gränsen eller? För GTSen har ju just 12" hjul.
(Min formulering blev kanske inte av världsklass. Det viktiga var ändå just att hjulstorleken diskvalificerade GTS:en till scooterrabatt hos några försäkringsbolag men inte hos If - det kan ju ha ändrats till idag.)
Jag kollade just Ifs villkor och tyvärr verkar det som om det bara är för bil som startspärr ger befrielse från självrisk.vtwin wrote: tackar för tipset om startspärren skall kolla detta pronto.
Björn
/Jörgen