Tjoho - nya däck

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
topps
Lärling
Lärling

Tjoho - nya däck

Post by topps »

Köpte en PX 200 som bara gått 190 mil, flera gånger var jag ute och rycket i hjulet för jag tyckte den gick så grymt ostabilt när man körde lite snabbare. Snabbt fick jag tippset att byta däck, men jag tänkte att däcken är ju nästan oanvända!

Till slut skaffade jag ett par Michelin S83 hos hufudstadens lokala Vespa dealer. När jag monterade av dom gamla däcken, Hutchinson City, fick jag förklaringen. Väggarna (eller vad man kallar det) i däcken var hälften så tjocka som S83 däcken. Inte undra på att det gick sladdrigt och vingligt på vägen!

Idag styrde man med säker stil mot jobbet på Michelinsulorna. Hutchinson City däck avråder jag å det starkaste att använda!
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Just när det gäller däck så får man snabbt veta att dyrare/ kända märken däck är att föredra.
Bara det är gjord av plåt så....
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

Helt rätt! ...och nu börjar jag fundera på vad jag tänkte när jag beställde Vredestein Staccata till min räser :o

Man lär väl se Lördag 22/9 kl 18;30 i Linköping om det funkar eller om man kommer ligga utanför banan ...

Image

:grin: RÄJS!!!! :grin:
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=1547
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Det sitter inte i däcken... ;-)

/G
topps wrote:Helt rätt! ...och nu börjar jag fundera på vad jag tänkte när jag beställde Vredestein Staccata till min räser :o

Man lär väl se Lördag 22/9 kl 18;30 i Linköping om det funkar eller om man kommer ligga utanför banan ...

Image

:grin: RÄJS!!!! :grin:
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=1547
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Vad har ni för erfarenhet av däck med klassiskt mönster? Vi har kört Michelin s83 hittills och varit nöjda, men bakdäcket slets ganska så snabbt, dvs ett par somrar för Esa och tre för mig. Vi kör ju inte speciellt mycket, några tusen km per sommar. Vi skaffade oss nyligen ett par Heidenau, som påstods vara hållbarare och lika bra till nya bakdäck.

Efter ett par horribla nödbromsningar där tyvärr den senaste slutade med att jag och min Vespa stiftade bekantskap med asfalten med våra högra sidor (det blir dyrt och har tagit ont), så har jag blivit misstänksam. Så här har nödbromsningarna inte varit tidigare. Esa menar att det var ett sammanträffande, men jag skulle gärna kolla med er. Är Heidenau-däcken slipprigare än Michelin s83?
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Köpte ett par S83 3,50x10 i förra veckan, på dessa stod det 'Made In China', f.ö. känns de runda och stabila.
Var nytt för mig att de också tillverkas här nuförtiden.
Vågar knappt ange hur billiga de var...
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Det har väl varit några rykten om sådana tillverkningslandsändringar. Tyvärr, hade väl att göra med tillverkningsantalet. Men kom ihåg att det faktiskt kan vara skillnad på samma däck i olika länder. Fick höra det om bildäck, där vissa billigare EU-länder fick "billigare" däck. Olika säkerhetskrav. Så det lönade sig inte att släpa med sig sådana om man inte är 100% säker att det är samma däck.

Hittade en annan tråd där man diskuterade däck här på forumet. Mest om Sava dock. Där sade Federico att Heidenau inte fått bra poäng i Scootering. Har du, Federico, eller någon annan, mera detaljer om jämförelserna?

"Nödbromsat" har jag ju gjort tidigare och med Michelindäcken har däcken bara snyggt lämnat spår och någon gång har Vespan vridit sig aningen sned i framfarten. Med Heidenauerna har jag på kort tid fått på torrt väglag en vild svängning på Vespan, som höll på att välta både till höger och vänster men jag lyckades få den att hållas uppe. På vått väglag var jag på en bråkdels sekund nere på sidan utan någon varning. Är det så här normalt och har jag bara haft tur hittills, eller är det däcken som ändrat situationen? Man är ju inte speciellt förtjust i tanken att nu måla om kåpa och främre stänkskärm + byta ut det som söndrats för att sedan hamna ut för samma sak igen när man nästa gång bromsar Vespan.
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

Kan nu andas ut - Vredestein Staccata däcken passade på PKn, ibland kan det ju vara problem med 3.50 däck på smallframes, dom är för tjocka på nått sätt.

Tyvärr hade dom någon konstigt inverkan på förgasaren så flotteren verkar inte stänga som den ska ;-)
Post Reply