Dilemma...

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
Carrot
Drömmare
Drömmare
Posts: 3
Joined: Mon 05 Sep 2005, 22:03
Location: Sweden

Dilemma...

Post by Carrot »

Hej! är ny här sedan i somras. Har velat ha en Vespa Scooter sedan jag var liten. Jag har liksom gillat stilen och formen... Det enklaste för mig, som inte är duktigt på att fixa och meka, var att köpa nytt. Köpte först en LX 50 eftersom jag inte hade A-behörighet. I april i år köpte jag en GTV med insprutning, plast och allt man kan tänka sig i "modern fejkad retrostil". Den är fin och jag gillar den. Den är ett komplement till min mc på 1700 cc och betydligt smidigare att köra i stan.

Mitt dilemma då? Jo, jag skulle vilja ha en äldre "äkta" plåtvespa. Med tanke på min avsaknad av mekkunskaper (ja, jag har inte tummen helt mitt i handen) skulle det vara bra med något halvgammalt som är i hyfsat skick. Kan någon rekommendera något? Finns det inte någon scooterklubb med garage? :grin:

Kul att vara här i alla fall!

/Micke

Vad tror ni om den här (gillar färgen): http://www.blocket.se/vi/13001721.htm?ca=11_s[/b]
nybörjare
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Primavera är enligt mitt tycke en av de snyggaste Vesporna.
Tycker det ser fin ut, slå till vetja och joina oss inoljade vespamekarna:)
Bara det är gjord av plåt så....
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

Hej Carrot!

Håller med Kejj, en primmy är en fin och trevlig maskin! I orginal dock knappast något fartvidunder. Om du vill cruisa runt i sisådär 80 knyck som bäst och vara snyggast i stan, är den utmärkt. Lättmekad (tycker jag iallafall) och praktiskt liten och smidig. Jag vet inte hur nya primmys som finns, men de är sällan helt mekfria i längden...

Vill du ha lite mer tryck (nåja :) ) och är ute efter en så ny plåtvespa som möjligt, är ju alltid en PX200 ett bra alternativ. Retrokänslan är kanske något mindre, men det går att få tag på sådana från 2000-talet som inte gått många mil.

Jag har både en primmy och en PX200. Jag använder båda, men till olika saker. PX'en använder jag när jag ska långt eller har vuxen skjuts. Primmyn för kortare "moppe-sträckor" eller för att skjutsa barn till (den närbelägna) skolan. Man kan säga att jag använder primmyn som en EU-moped och PX'en som en MC :)

Ingen stockholmsklubb för scooter har gemensamt mekgarage, såvitt jag vet iallafall. Övriga landet vet jag inte.
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Håller med föregående talare och skulle vilja drista mig till att påstå att en Primavera är det ultimata alternativet! Estetiskt fulländad, liten och smidig, lätt som inget annat, rask som en raket o s v. Bufflig vet dessutom att min sköna Primavera rastar hans trötta buss närsomhelst, så de där kvicka argumenten för en PX200 håller inte i längden (möjligtvis i vikten)... :wink:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Om Du nöjer Dig med att köra solo på småvägar duger Primaveran, men om Du vill ha passagerare & köra motorväg, välj en PX200! :smile:
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

fritte wrote:Om Du nöjer Dig med att köra solo på småvägar duger Primaveran, men om Du vill ha passagerare & köra motorväg, välj en PX200! :smile:
Å andra sidan: hur kul är det att köra med passagerare, oavsett tvåhjuligt fordon? Sen ska man dessutom veta att PX200 kräver D-körkort samt konduktörsutbildning, detta för att kunna tranportera och behandla resenärerna på ett korrekt sätt.

Med myndig röst: "Skanstull nästa! Och så var det nypåstigna..."
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Terraplane Blues wrote: ska man dessutom veta att PX200 kräver D-körkort samt konduktörsutbildning.."
Lokala lagar & underligheter i skåne, upphör aldrig att förvåna... :grin: :smile:
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Seså grabbar! Inte bråka om smaken, var och en har sin egen! Vissa gillar mera framsköld andra mindre. Här rekommenderas: prova vad du gillar! Primaveror som inte trimmats har vissa problem att flytta stora personer/flera personer, andra tycker att de är för kantiga utvändigt och vissa anser att de är verkligen trånga att utföra reparationer på. Andra tar detta med en klackspark och anser att detta är Vespan framför andra.
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

vespaco wrote:Primaveror som inte trimmats har vissa problem att flytta stora personer/flera personer
En myt. Man kan vara så stor att man har eget postnummer och ändå flyta fram igenom trafiken med en Primavera.
vespaco wrote:vissa anser att de är verkligen trånga att utföra reparationer på
En myt. Bara att sänka ned motorn för åtkomst för allehanda reparationer.
vespaco wrote:Andra tar detta med en klackspark och anser att detta är Vespan framför andra.
En myt. Alla tycker innerst inne att Primaveran är Vespan framför andra, men vågar inte erkänna det p g a grupptryck och image.

Så var det med den saken, fröken mytoman... :wink:
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Jag listade upp vad jag hört mänskor, med primaveraerfarenhet, säga om primaverorna, icke min egen erfarenhet! Men tro mig, det är frågan om den mytologiska delade smaken!
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

En Vespa Touring 150 59-62 eller en Vespa GL 63-> är en bra, robust och snygg Vespa med tydliga oldies-linjer. Kanske inget fartvidunder men en perfekt allround-klassiker

mvh/HB
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

henrikborjeson wrote:En Vespa Touring 150 59-62 eller en Vespa GL 63-> är en bra, robust och snygg Vespa med tydliga oldies-linjer. Kanske inget fartvidunder men en perfekt allround-klassiker
Man kan ju trycka in en PX-200motor i ngn av scootrarna ovan och man får både skönhet och tillförlitlighet.

/C
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

och förstöra en äkta klassisk skoter... :wink:
Carrot
Drömmare
Drömmare
Posts: 3
Joined: Mon 05 Sep 2005, 22:03
Location: Sweden

Post by Carrot »

haha... ni är sköna! :grin:

Jag gillar Primavera till utseendet - skitsnygg! Förhoppningsvis kan den flytta min kroppshydda också... 189 cm lång och 93 pannor! BARA muskler ;)

Vilka årsmodeller är bäst av Primavera då? Någon speciell svaghet något år?
nybörjare
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Brukar oftast falla på sådana som den i annonsen. De senare mot 80talet utrustades med fyrkantigt lyse och plast-tutkåpa.
Bara det är gjord av plåt så....
klubbo
Entusiast
Entusiast
Posts: 121
Joined: Fri 15 Sep 2006, 18:57
Location: Karlstad

Post by klubbo »

kejj wrote:Brukar oftast falla på sådana som den i annonsen. De senare mot 80talet utrustades med fyrkantigt lyse och plast-tutkåpa.
Kan se ut så här:

http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=1390
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

vespaco wrote:och förstöra en äkta klassisk skoter... :wink:
He he, man kan spara originalmotorn på hyllan vet ja, inget ingrepp behöver att göras i karossen.
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

Carrot wrote:haha... ni är sköna! :grin:

Jag gillar Primavera till utseendet - skitsnygg! Förhoppningsvis kan den flytta min kroppshydda också... 189 cm lång och 93 pannor! BARA muskler ;)

Vilka årsmodeller är bäst av Primavera då? Någon speciell svaghet något år?
Innan -68 hette de bara Vespa 125 och hade en något svagare motor (det är en -67'a jag har). Ram-modellen heter VMA2T och motorn VMA2M på de nyare. Försök hitta en sådan, så behöver du inte trimma för att komma över 80 :wink: Någon gång senare ändrades ramen något, tutkåpan blev den nyare "plastigare" modellen och lyset blev kantigt. Ingen jättestor försämring av estetiken tycker jag, men andra tycker annorlunda :) Gillar man blinkers är man hänvisad till den nyare modellen och snapsglasblinkers i styrändarna. Primavera ET3 har elektronisk tändning och bättre cylinderpaket, den är att föredra (motormässigt) om du kan få tag på en sådan (jag har inte sett många till salu, men man kan ha tur).

Något slags mekmöjlighet och tummen placerad aningen ocentralt i handen är att rekommendera, men en primmy är en enkel maskin - man lär sig den snabbt även om man inte har så stor erfarenhet!
Post Reply