Dör utan choken på.
Inte de allra flesta med stora motorluckan heller enligt min begränsade erfarenhet. Svänghjulet är istället "självavdragande" vilket innebär att det inte finns några gängor för avdragarverktyg, dock sitter det en rätt stor låsring utanför svänghjulsmuttern (kolla hur det ser ut). För å få av svänghjulet lossar man helt enkelt muttern tills den ligger an mot låsringen (som helst inte bör va helslapp, byt ev. mot ny om det är så) å sen så drar man ännu mer, å hej å hå så åker svänghjulet av! Mycket lätt med mutterdragare och om svänghjulet har varit av nån gång de senaste decennierna. Så köp inte avdragare utan att ha kollat hur det ser ut.sel wrote:inte v50 första serien (med lilla motorluckan):
/Fredrik
Detta tog en annorlunda vändning.
Jag plockade först isär förgasaren för att stoppa dit filtringen.
passade på att se över den igen.
Vid startförsök hände inget fortfarande. Dock mindes jag att jag hade en uppsjö tändstift jag skulle vilja testa.
Den som satt i hade gnista men jag tyckte den var ganska liten.
Självklart så hände inget vid tändstift 2 heller men med ett tredje så gick den igång.
Skillnaden är att denna tändstift var ett 6hs ist för den vanliga 7hs modellen. Från NGK. Några till stift fungerade men de var lite svårare att starta moppen med.
Så den äter 7hs stift till frukost men startar på 6.
Vad innebär ett varmare stift för motorn? Kan det göra skada?
Bestyckningen är V50 med 75cc, 16/10 Dell'orto förgasare med ET3 bananen.
Nu fick jag även ett problem till, det läckte massor med bensin från flottör-huset. Efter dubbelkoll och montering igen så läckte det inget men så startar inte mopeden längre (den verkar inte skicka in nån bensin till motorn längre). Allt ser bra ut men uppenbarligen funkar det inte.
Får köpa på mig flottör delar och testa imorgon igen.
Jag plockade först isär förgasaren för att stoppa dit filtringen.
passade på att se över den igen.
Vid startförsök hände inget fortfarande. Dock mindes jag att jag hade en uppsjö tändstift jag skulle vilja testa.
Den som satt i hade gnista men jag tyckte den var ganska liten.
Självklart så hände inget vid tändstift 2 heller men med ett tredje så gick den igång.
Skillnaden är att denna tändstift var ett 6hs ist för den vanliga 7hs modellen. Från NGK. Några till stift fungerade men de var lite svårare att starta moppen med.
Så den äter 7hs stift till frukost men startar på 6.
Vad innebär ett varmare stift för motorn? Kan det göra skada?
Bestyckningen är V50 med 75cc, 16/10 Dell'orto förgasare med ET3 bananen.
Nu fick jag även ett problem till, det läckte massor med bensin från flottör-huset. Efter dubbelkoll och montering igen så läckte det inget men så startar inte mopeden längre (den verkar inte skicka in nån bensin till motorn längre). Allt ser bra ut men uppenbarligen funkar det inte.
Får köpa på mig flottör delar och testa imorgon igen.
Bara det är gjord av plåt så....
Förgasare, förgasare o ve du elaka förgasare.
Jag bytte flottören, den hade nog pajat ihop efter allt skruvande där.
Jag reviderar min statement om att jag inte kan meka, nu har jag plockat isär förgasaren 5ggr på mindre än 2 veckor, är det nått jag kan nu så är det förgasare.
En fråga har jag kvar dock. Vad är stora skillnaden med en siffra varmare stift? Finns det någon risk för motorn?
Jag bytte flottören, den hade nog pajat ihop efter allt skruvande där.
Jag reviderar min statement om att jag inte kan meka, nu har jag plockat isär förgasaren 5ggr på mindre än 2 veckor, är det nått jag kan nu så är det förgasare.
En fråga har jag kvar dock. Vad är stora skillnaden med en siffra varmare stift? Finns det någon risk för motorn?
Bara det är gjord av plåt så....
Utan att vara expert:
Ett stift med högre tal går kallare. När du trimmar brukar du få byta till "kallare" stift för att motorn ska gå bra. Jag kan inte Vespa 50 men på stora Vespor brukar du (väl?) köra med värmetal (NGK) 6 på standardmaskiner medan trimmade maskiner kräver 8 eller 9.
Hårdkör du en trimmad motor med ett för "varmt" (lågt värmetal) kan du i värsta fall håla kolven, kör du med för "kallt" (högt värmetall) stift kan det olja igen i stadstrafik. Jag kör min relativt snälltrimmade Lambretta med värmetal 8 och det funkar bra.
Tror
/jens
Ett stift med högre tal går kallare. När du trimmar brukar du få byta till "kallare" stift för att motorn ska gå bra. Jag kan inte Vespa 50 men på stora Vespor brukar du (väl?) köra med värmetal (NGK) 6 på standardmaskiner medan trimmade maskiner kräver 8 eller 9.
Hårdkör du en trimmad motor med ett för "varmt" (lågt värmetal) kan du i värsta fall håla kolven, kör du med för "kallt" (högt värmetall) stift kan det olja igen i stadstrafik. Jag kör min relativt snälltrimmade Lambretta med värmetal 8 och det funkar bra.
Tror
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
mmm, det låter väl ganska logiskt.
V50 ägare kanske har lite mer konkret beteende info.
Hade B7HS på min då var den ibland i stadstrafik lite instabil, den kunde typ slokna bara.
Samt att den ju blev svårstartad direkt efter.
Bytte till B6HS och än så länge har inte symptomen återkommit.
Får väl undvika att köra 'hårt'.
Misstänker att 75cc och öppen vev mer är lätttrim. But who knows.
V50 ägare kanske har lite mer konkret beteende info.
Hade B7HS på min då var den ibland i stadstrafik lite instabil, den kunde typ slokna bara.
Samt att den ju blev svårstartad direkt efter.
Bytte till B6HS och än så länge har inte symptomen återkommit.
Får väl undvika att köra 'hårt'.
Misstänker att 75cc och öppen vev mer är lätttrim. But who knows.
Bara det är gjord av plåt så....
Jag kör med värmetalet 6, helt enligt Piaggios och NGK:s rekommendation. Min Vespa är ju en otrimmad GL -65 och smallframearna kan ju ha helt egna rekommendationer. Men dem hittar man ju i användarmanualer och på internetsidor. Stiften är en verklig vetenskapsdjungel. Tack och lov för alla konverteringstabeller... 

Oj, 8!
Det trodde jag icke.
Ja, den har ju trots allt bränt ut 3 st. B7HS i år bara.
Någon hade nämnt B6HS på en onsdagsträff så jag prövade då jag hade problemet med att den inte startade och det fungerade mycket bättre med det.
Men att de ska rekommendera ett ännu kallare visste jag inte. jag får väl köpa ett och testa hur den beter sig på en 8.
Övriga V50 ägare, vad kör ni med för stift?
Det trodde jag icke.
Ja, den har ju trots allt bränt ut 3 st. B7HS i år bara.
Någon hade nämnt B6HS på en onsdagsträff så jag prövade då jag hade problemet med att den inte startade och det fungerade mycket bättre med det.
Men att de ska rekommendera ett ännu kallare visste jag inte. jag får väl köpa ett och testa hur den beter sig på en 8.
Övriga V50 ägare, vad kör ni med för stift?
Bara det är gjord av plåt så....
Jag skulle nog också börja tänka i de banorna, på just en V50 jag grejade med så verkade det vara helt ok med gnista men den hade lite strul med just kallare stift plus att det också gick bättre med rejält minskat elektrodavstånd (typ 0,2). Efter byte av brytare och kond (redan gjort?) funkade det med korrekt större elektrodavstånd igen.bufflig wrote: Kanske tändningen är lite trött trots allt?
/Fredrik
Efter lite mixtrande med stifft så har jag kommit fram till att problemet ej ligger där. Den beter sig likadant med b7hs som med b6hs.
Till Problemet som uppstår.
Efter otaliga rengöringar av förgasaren och byte av flottör+nål.
när jag närmar mig stillastående så dör motorn ist för att gå på tomgång. det fast jag testat innan i garaget att tomgång existerar.
Det verkar som om den efter höga varv får bensinbrist.
Samma sak händer ifall man kommer i hög hastighet i t.ex. i en kurva och kopplar ur för att bromsa in. Motorn tangerar att vilja dö.
Jag löser det hela tiden med att gasa upp den med koppling inne och försöka släppa ut kopplingen med rätt varvtal. Detta fenomen har även uppvisat sig vid krypkörning i stan.
Jag misstänker Idle Jet munstycket. Vad tycker ni? Tips? Kanske lika bra att byta alla munstycken?
Till Problemet som uppstår.
Efter otaliga rengöringar av förgasaren och byte av flottör+nål.
när jag närmar mig stillastående så dör motorn ist för att gå på tomgång. det fast jag testat innan i garaget att tomgång existerar.
Det verkar som om den efter höga varv får bensinbrist.
Samma sak händer ifall man kommer i hög hastighet i t.ex. i en kurva och kopplar ur för att bromsa in. Motorn tangerar att vilja dö.
Jag löser det hela tiden med att gasa upp den med koppling inne och försöka släppa ut kopplingen med rätt varvtal. Detta fenomen har även uppvisat sig vid krypkörning i stan.
Jag misstänker Idle Jet munstycket. Vad tycker ni? Tips? Kanske lika bra att byta alla munstycken?
Bara det är gjord av plåt så....
Ok, själv åker jag bort i en vecka nu, men andra kan ju säkert assistera. Men för att säga nånting så borde du med "osvensk" vev å 16/10 (för så är det väl?) ha från 38 å uppåt på lågfart (idle jet), kanske är det där skon klämmer? Schwedische standard är ju 35 vilket blir lite magert, kanske finns det nån i närheten som kan låna ut lite munstycken?
Jag misstänker eventuellt att jag endast behöver skruva ut fjäderskruven till Idle Jet men vad vet jag. Jag ska kolla storlekarna ikväll och köpa på mig ett par om inte någon snälll södermalmbor med vespa vill låna ut några.
Dock kan ju felet bero på annat som jag inte känner till.
Bestyckning är öppen vev(osvensk), 75cc Polini och 16/10 fugge.
Mer tips innan jag går ner på den och blir oljig?
Dock kan ju felet bero på annat som jag inte känner till.
Bestyckning är öppen vev(osvensk), 75cc Polini och 16/10 fugge.
Mer tips innan jag går ner på den och blir oljig?
Bara det är gjord av plåt så....
Antingen det eller så byter jag ut alla delar på min. Vem vet, samma fel kan ju uppstå med din fugge inne, den var väl inte dimensionerat för 75cc och öppen vev?
Men visst ta med den innan lördagen så kan vi testa.
Men visst ta med den innan lördagen så kan vi testa.
Last edited by kejj on Tue 28 Aug 2007, 12:23, edited 1 time in total.
Bara det är gjord av plåt så....