Skuren PX 125

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Andréas
Entusiast
Entusiast

Skuren PX 125

Post by Andréas »

Har köpt en PX125E åt min gamla farsgubbe så att han också ska få känna hur det är att vara Scooterist. Problemet med den är dock att den tidigare ägare körde den så att cylindern skar. Cylindern har nu honad och ny kolv finnes likaså men jag måste fortfarande hitta källan till problemet. Killen som sålde den sa att det förmodligen är så att olja inte når förgasaren och att den därför skar. Är detta rimligt? (löses ju lätt genom att spilla i färdigblandad olja i bensintanken Finns det andra saker som bör kollas innan jag plockar ihop grejerna och testkör den?(är inte riktigt hemma på konstruktionen hos PX)
Dartman
Entusiast
Entusiast

Post by Dartman »

Ena sidans ramlager smörjs av oljetillsatsen, så gör även vevstakens stor- och lillända. Lilländan ser du ju när du byter kolv, men kontrollera även de andra punkterna. Jag lånade ut en PX 125-motor till en kompis som glömde fylla på olja (separatsmörjningen var borttagen). Han hörde att det började låta lite konstigt men höll i. Resultatet blev:

Skuret ramlager
Skuren kolv och cylinder
Skuren storända på vevstaken
Så mycket lösa metalldelar i motorn att slidmatningens tätningsytor förstördes.

Både kompisen och jag blev ledsna i ögat :sad:
Vespa Primavera 220 -67

/Jonas
Andréas
Entusiast
Entusiast

Post by Andréas »

Hur fungerar egentligen smörjningen på PX?

Är det någon idé att försöka hitta vart stopper sitter eller ska man köra oljeblandat?

Hur kan jag kontrollera ramlager, storända och slitmatningens glidytor(?) ?
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Oljan pumpas med en axel som tar sin drivning från kopplingen. Tittar du under förgasarburken, så finns där ett spår som mynnar i insuget. Där färdas oljan. Det har hänt att det blivit stopp där, och även att pumpen lägger av.

Mvh

Guran
Andréas wrote:Hur fungerar egentligen smörjningen på PX?

Är det någon idé att försöka hitta vart stopper sitter eller ska man köra oljeblandat?

Hur kan jag kontrollera ramlager, storända och slitmatningens glidytor(?) ?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Andréas
Entusiast
Entusiast

Post by Andréas »

Upptäckte det igår.

Men när driver själva dreven? När jag försöker röra på oljepumpsdreven så händer ingenting (de snurrar inte) inte ens när jag drar runt kicken.

Eller funkar den bara när man har en växel i? (låter skumt isf)
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Pumpen ska gå när motorn går, och även när man kickar.

Du får nog plocka ur kopplingen och kolla så att dreven till pumpen sitter som dom ska och inte är trasiga.

Kopplingen sitter direkt på veven, så man behöver alltså inte ha en växel i för att pumpen ska rotera/fungera. Skulle dessutom vara lite trist att mista smörjningen så fort man la i friläget...

Så här ser det ut bakom kopplingen, pumpmekaniken är längst till vänster i bilden:

Image

Och är är länken till hela artikeln på Scooterhelp som visar hur du tar bort kopplingen och vilka verktyg du behöver:

http://www.scooterhelp.com/tips/engine/ ... vespa.html

Mvh

Guran
Andréas wrote:Upptäckte det igår.

Men när driver själva dreven? När jag försöker röra på oljepumpsdreven så händer ingenting (de snurrar inte) inte ens när jag drar runt kicken.

Eller funkar den bara när man har en växel i? (låter skumt isf)
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Den automatiska oljeinblandningen på PX är f.ö. sekvensiell...
Vid litet öppen trottel runt 1% och mycket öppen trottel runt 3%.
Ganska juste då det kan behövas mer olja vid full gas.

Dock gör denna konstruktionen att det kan ryka lite ibland när man drar full gas och innan motorn går upp i varv.

VH/C
Andréas
Entusiast
Entusiast

Post by Andréas »

Tack för era svar!
Det enda jag inte riktigt fattar är varför jag inte får kuggarna att snurra trots att den verkar ha tappat drivningen från kopplingen....

Som jag tolkar era svar så är det bäst att fixa pumpen istället för att köra latmans versionen och blanda olja i bensinen direkt i tanken...?
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Pumpen kan ha skurit pga av att oljetanken varit tom. Och då kommer kopplingen att rensa pumpdreven på kuggar direkt. Dom flisorna kan ha hamnat mellan axeldrevet, vilket låser axeln.

Då kan det bli lite jobbigt. Skruva isär och kolla.

Det funkar ju att blanda direkt i bensinen, och då är man alltid helt säker på att motorn får olja. Men det är ju lite meckigare, och tar lite mer tid vid mackbesöken. Kan du fixa pumpen så kommer den att fungera så länge som du ser till att det finns olja i tanken.

Mvh

Guran

Andréas wrote:Tack för era svar!
Det enda jag inte riktigt fattar är varför jag inte får kuggarna att snurra trots att den verkar ha tappat drivningen från kopplingen....

Som jag tolkar era svar så är det bäst att fixa pumpen istället för att köra latmans versionen och blanda olja i bensinen direkt i tanken...?
Andréas
Entusiast
Entusiast

Post by Andréas »

Men kan det eventuella trasiga bitarna komma in till veven eller stannar de bid kopplingen?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

de stannar i koppling & vxl-låda, vilket är illa nog :sad:
Post Reply