Jag har en Vespa P200E -83. Det enda låset som finns är styrlåset. Hur kan man komplettera detta med något som är svårare för tjuven att forcera?
Jag har hört att man kan borra ett hål i fälgen och sätta dit ett lås. En del säger att det går bra andra säger att det är farligt.
Hur är det egentligen? Finns det fler tips?
Man skall ju kunna ställa ifrån sig Vespan obevakad i flera timmar ibland utan att vara orolig.
Svara gärna ni som har erfarenhet.
PA
pap
Hur låser man en Vespa?
-
- Drömmare
- Posts: 2
- Joined: Tue 17 Jan 2006, 10:28
- Location: Sweden
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by per.arne.palm@telia.com</i>
<br />Jag har en Vespa P200E -83. Det enda låset som finns är styrlåset. Hur kan man komplettera detta med något som är svårare för tjuven att forcera?
Jag har hört att man kan borra ett hål i fälgen och sätta dit ett lås. En del säger att det går bra andra säger att det är farligt.
Hur är det egentligen? Finns det fler tips?
Man skall ju kunna ställa ifrån sig Vespan obevakad i flera timmar ibland utan att vara orolig.
Svara gärna ni som har erfarenhet.
PA
pap
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
hålet i fälgen kan natuligtvis vara farligt beroende på hur det borras, men många av oss har kört med det länge och jag har aldrig hört något som hänt. själv borrade jag fälgen på min touring för 10 år sedan och den håller ännu.
problemet idag är att MC-klassade lås ofta har fyrkantig bygel vilket gör det svårare att få igenom fälgen.
alternativet är en kedja som man drar runt golvet och låser fast i något.
andra lås som visserligen inte är försäkrigsklassade men fungerar bra mot tjuven är stödlås och båtögla någonstans i plåten.
stödlås finns att köpa eller så tillverkar man ett själv genom att svetsa öglor i stöd och stödfästen som man sedan sätter ett hänglås genom. genom att låsa centralstödet i utfällt läge blir det extremt svårt att flytta scootern
båtögla finns i olika utföranden, den bästa är med "brake-off bultar" som inte går att skruva bort. i öglan fäster man sedan kedjelåstet
Federico
<br />Jag har en Vespa P200E -83. Det enda låset som finns är styrlåset. Hur kan man komplettera detta med något som är svårare för tjuven att forcera?
Jag har hört att man kan borra ett hål i fälgen och sätta dit ett lås. En del säger att det går bra andra säger att det är farligt.
Hur är det egentligen? Finns det fler tips?
Man skall ju kunna ställa ifrån sig Vespan obevakad i flera timmar ibland utan att vara orolig.
Svara gärna ni som har erfarenhet.
PA
pap
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
hålet i fälgen kan natuligtvis vara farligt beroende på hur det borras, men många av oss har kört med det länge och jag har aldrig hört något som hänt. själv borrade jag fälgen på min touring för 10 år sedan och den håller ännu.
problemet idag är att MC-klassade lås ofta har fyrkantig bygel vilket gör det svårare att få igenom fälgen.
alternativet är en kedja som man drar runt golvet och låser fast i något.
andra lås som visserligen inte är försäkrigsklassade men fungerar bra mot tjuven är stödlås och båtögla någonstans i plåten.
stödlås finns att köpa eller så tillverkar man ett själv genom att svetsa öglor i stöd och stödfästen som man sedan sätter ett hänglås genom. genom att låsa centralstödet i utfällt läge blir det extremt svårt att flytta scootern
båtögla finns i olika utföranden, den bästa är med "brake-off bultar" som inte går att skruva bort. i öglan fäster man sedan kedjelåstet
Federico
K-rauta har ABUS långa kedjor till en fjärdedel av vad MC-handlarna tar. En sån, och det biffigaste lås du har råd med rekommenderas. Lång parkering=lås fast i en stolpe med kedjan runt golvplåten. Kort parkering=lås fast med kedjan kring stötdämparbenet fram. Funkar bra, för de flesta tjuvar är inte medvetna om hur enkelt det är att skruva loss nedre stötdämparfästet. Hemma och nattetid har jag 2 kedjor - en kring framdämparen (som låser runt cykelstället på gården) och en som går från ett lås som sitter i bromspedalen på undersidan av golvet till den första kedjan. Bromspedalen är nertryckt=låst när man tryckt igenom låsbygeln..än så länge har jag fått ha den i fred.
/R
/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Hur låser man en Vespa?
Utan att vilja vara otrevlig: Det finns en sökfunktion, använd den i första hand. Jag sökte på 'lås vespa' och se:
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=1183
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=1127
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=1016
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... .php?t=718
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... .php?t=151
Inget direkt unikt problem, m.a.o.
Mvh
Guran
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=1183
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=1127
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=1016
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... .php?t=718
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... .php?t=151
Inget direkt unikt problem, m.a.o.
Mvh
Guran
per.arne.palm@telia.com wrote:Jag har en Vespa P200E -83. Det enda
låset som finns är styrlåset. Hur kan man komplettera detta med något som är svårare för tjuven att forcera?
Jag har hört att man kan borra ett hål i fälgen och sätta dit ett lås. En del säger att det går bra andra säger att det är farligt.
Hur är det egentligen? Finns det fler tips?
Man skall ju kunna ställa ifrån sig Vespan obevakad i flera timmar ibland utan att vara orolig.
Svara gärna ni som har erfarenhet.
PA
pap
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
-
- Lärling
- Posts: 268
- Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
- Location: Sweden
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 83
- Joined: Fri 16 May 2008, 15:37
- Location: gbg
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 83
- Joined: Fri 16 May 2008, 15:37
- Location: gbg
mer bilder


tygbeklädd kätting, drar ner tyg och låser tight

När jag ska in i affär eller dylikt drar jag bara av tändhatt och använder styrlås och bygel. kättingen har jag undersadel i lilla boxen eller i en väska på ryggen. Ska försöka hitta en liten skinnväska att sätta fast för verktyg osv.
Man får verkligen hålla uppsikt över den tror jag och om man ska resa bort är det kapell över och en massa lås och larm. Tala även om för vänner var din hoj står och be dom kasta ett getöga på den när dom passerar. Det finns trådlösa övervakningskameror för den som vaknar mitt i natten och bara måste se den hehe





tygbeklädd kätting, drar ner tyg och låser tight

När jag ska in i affär eller dylikt drar jag bara av tändhatt och använder styrlås och bygel. kättingen har jag undersadel i lilla boxen eller i en väska på ryggen. Ska försöka hitta en liten skinnväska att sätta fast för verktyg osv.
Man får verkligen hålla uppsikt över den tror jag och om man ska resa bort är det kapell över och en massa lås och larm. Tala även om för vänner var din hoj står och be dom kasta ett getöga på den när dom passerar. Det finns trådlösa övervakningskameror för den som vaknar mitt i natten och bara måste se den hehe

Primavera 125 cc 1981
____________________
The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
____________________
The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.