Mätaren visar tok-förmycket...

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Mätaren visar tok-förmycket...

Post by Bustamente »

Min mätare visar alldeles för mycket. Har kollat och drevet är rätt , 11 tänder för 8" hjul... Vet att de oftast visar lite i överkant men min visar på tok för mycket. Kan det vara något annat som är fel?
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Re: Mätaren visar tok-förmycket...

Post by henrikborjeson »

Mätarnålen dras med av en magnetkoppling med magneten driven av wiren. Kolla att skålen som driver nålen (ofta åtkomlig via belysningshålet) rör sig fritt och är fjäderbelastad. Om den slirar med pga oxid eller smuts får man alldeles för stor kraft på skålen. Ofta brukar en sådan nål hoppa lite också. Rengör vid behov.

mvh/HB
Bustamente wrote:Min mätare visar alldeles för mycket. Har kollat och drevet är rätt , 11 tänder för 8" hjul... Vet att de oftast visar lite i överkant men min visar på tok för mycket. Kan det vara något annat som är fel?
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Det där lät svårt, men jag får ta en titt på det. Nålen svajar lite så det låter som att det är där felet ligger. Jag får ta en titt på det, tack för svaret...
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Har tyvärr ingen sprängskiss på mätaren, men ska se om jag hittar någon i bitar så jag kan fixa bilder. Principen är att en metallplatta ovanför en roterande magnet "dras med" i rotationen. Sitter nålen då på denna så kommer den roterande kraften på nålen att ökas ju snabbare magneten snurrar. För att kompensera detta är nålen fjäderbelastad så det uppstår en jämvikt mellan nålens utslag=fjäderns spänning och kraften från den snurrande magneten.

Vet inte om det blev så mycket klarare men så funkar i alla fall HH-mätaren på vespa. Trippmätaren drivs via en skruv på axeln som driver magneten och denna skruv stegar fram en arm som snurrar på trippmätaren. Trippmätaren kan alltså fungera fast HH-mätarnålen är "död".

kanske en mekartikel till Scooteristen :/

mvh/HB
Bustamente wrote:Det där lät svårt, men jag får ta en titt på det. Nålen svajar lite så det låter som att det är där felet ligger. Jag får ta en titt på det, tack för svaret...
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Tackar för all trevlig kunskap börjeson. Ska ta mej en titt på det så fort jag får tid. Råkat på grövre problem nu (inget framljus och besiktning på torsdag morgon). Men så fort det är löst får jag ge mig in på mätaren, känner fler mad samma problem så det verkar vara en vanlig företeelse...
Post Reply