Bakgrund:
Elektronisk tändning från SIP monterad (Bajaj), nya hål borrade i den medföljande tändplattan. Jag vet redan nu att jag tänkt/mätt fel när jag borrat hålen.
Dock startar vespan lite motvilligt med springhjälp och varvar orent och fyrtaktande, men går att köra hjälpligt om man håller varvtalet uppe. Den håller sig t.o.m på tomgång.
När jag sen mäter enligt Calles utmärkta beskrivning (http://soulscooter.com/tech/ign/ign.htm) med stroboskoplampa så ser jag att tändningen ser ut att stå drygt 80 grader före övre dödläge...

Bara för att testa så monterar jag tändplattan i originalhålen, vilket ger en aningen lägre tändning. Dock är vespan nu mycket mer svårtstartad och det är knappt att det går att hålla den igång för att kunna mäta med stroblampan. Mätningen visar till slut att tändningen nu står på ca 65 grader f.ö.d.
Naturligtvis måste jag borra nya hål i tändplattan i vilket fall, men jag har grubblat i flera timmar på om jag mätt eller räknat fel nånstans, eller om vespan faktiskt kan starta med så sned tändning?

Min fråga är egentligen dels varför den gick alls med drygt 80 grader, och dels varför den gick mycket sämre med ca 65 grader?
Nån som har nån teori?
// Johnny, förvirrad scooterist