Hur snett kan tändningen stå? (Touring -59)

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Hur snett kan tändningen stå? (Touring -59)

Post by Johnny L »

Hur snett kan tändningen stå och motorn fortfarande gå runt?

Bakgrund:
Elektronisk tändning från SIP monterad (Bajaj), nya hål borrade i den medföljande tändplattan. Jag vet redan nu att jag tänkt/mätt fel när jag borrat hålen.

Dock startar vespan lite motvilligt med springhjälp och varvar orent och fyrtaktande, men går att köra hjälpligt om man håller varvtalet uppe. Den håller sig t.o.m på tomgång.
När jag sen mäter enligt Calles utmärkta beskrivning (http://soulscooter.com/tech/ign/ign.htm) med stroboskoplampa så ser jag att tändningen ser ut att stå drygt 80 grader före övre dödläge...
:o

Bara för att testa så monterar jag tändplattan i originalhålen, vilket ger en aningen lägre tändning. Dock är vespan nu mycket mer svårtstartad och det är knappt att det går att hålla den igång för att kunna mäta med stroblampan. Mätningen visar till slut att tändningen nu står på ca 65 grader f.ö.d.

Naturligtvis måste jag borra nya hål i tändplattan i vilket fall, men jag har grubblat i flera timmar på om jag mätt eller räknat fel nånstans, eller om vespan faktiskt kan starta med så sned tändning?
:?
Min fråga är egentligen dels varför den gick alls med drygt 80 grader, och dels varför den gick mycket sämre med ca 65 grader?
Nån som har nån teori?

// Johnny, förvirrad scooterist
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Du borde inte få igång den med så sned tändnig. Speciellt på tomgång är kompressionen obefintlig och om det tände borde du få ett bakslag som hette duga. Kan vara att tändningen falsktriggar på de vanliga magneterna i svänghjulet.

Kolla genom att leta upp var på svänghjulets insida du har de speciella magnettungorna som triggar tändningens pickup - sätt en markering på utsidan av svänghjulet. Mät sedan var pickupen sitter och sätt en ny markering på motorblocket. Kolla sedan hur kolven står när tungorna ligger för pickupen. Du borde ha 10-30 grader före övre dödpunkten för att ha en fair chans till att den startar.

mvh/HB
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Post by Johnny L »

Du borde inte få igång den med så sned tändnig. Speciellt på tomgång är kompressionen obefintlig och om det tände borde du få ett bakslag som hette duga. Kan vara att tändningen falsktriggar på de vanliga magneterna i svänghjulet.
Nej, precis min tanke också. Därav all min tankemöda på vilket arbetsmoment som egentligen gått snett (borrandet eller strobmätningen).
Med falsktriggning, menar du då att den skulle tända i varje magnetskarv typ och därför även råka tända i rätt läge vissa gånger?
Kolla genom att leta upp var på svänghjulets insida du har de speciella magnettungorna som triggar tändningens pickup - sätt en markering på utsidan av svänghjulet. Mät sedan var pickupen sitter och sätt en ny markering på motorblocket. Kolla sedan hur kolven står när tungorna ligger för pickupen.
Det var så jag gjorde först när jag mätte ut för de hål jag borrade i tändplattan, måttade efter antagandet att gnista kommer när magnettungorna står mitt för pickupen. Det var det enda jag hade att utgå ifrån inledningsvis. När jag sen mätte med stroblampa och såg resultatet antog jag att det inte är exakt i det läget den tänder (vem vet hur CDI:n fungerar/fördröjer gnistan), utan att stroblampans resultat är det korrekta.
Jag märkte för övrigt även att tändningen verkar justera sig ett antal grader (ca 15?) ytterligare uppåt vid tomgångsvavtal, jag antar att detta är inbyggt i den elektroniska tändningens funktion (i CDI:n alltså).

Det kluriga är nu alltså att ta reda på huruvida tändningen faktiskt står kring 80 grader, eller om den går illa på grund av nåt annat. Jag förstår dock inte hur jag skulle kunna ha missat något i Calles beskrivning, har som sagt klurat ett antal timmar på tillvägagångssättet.

Kan stroblampan triggas för sent/tidigt av någon anledning tro? Jag driver den från batteriet på min bil och klämman till tändkabeln är rättvänd mot tändstiftet enligt symbolen.

Förresten, jag kom just på att jag ännu inte har monterat regulatorn jag köpte, kan avsaknad av denna orsaka voltspikar som triggar CDI:n tro? Jag trodde att regulatorn enbart hade till uppgift att skydda glödlamporna vid högre varvtal.
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!


Skoj att du haft hjälp av min beskrivning!

En dubbelkoll kan man göra med skruvmejsel ner i tändstiftshålet och sedan gör en grov uppskattning.

Testa att jorda stroblampan i scootern, alltså dra en kabel mellan bilbatteriets minus och vespamotorn.
Oftast funkar det perfekt utan denna jordning men när jag testade min variotronic så visade min stroblampa ca 15grader fel när jag inte jordade vilket jag idag fortfarande inte kan förstå...kostade mig ras på väg till Rally Scandinavia...nu jordar jag varje gång ;)

Vissa stroblampor har injustering av gradtalet, se isåfall att din lampa står på 0 grader.

Spänningsregulatorn har inget med tändningen att göra.

Det är (skall vara) vid överlappningen av magneterna som gnistan triggas, det är precis den signalen som CDI-boxen triggas på. Finns ngt tekniskt namn för det, kommer inte på det (meckade Lammy till 02:26 igår så huvudet är tomt nu)

VH/C
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Post by Johnny L »

Hej igen!

Ny semesterstund över, och nya friska tag med Vespan.

Jag har nu provat att mäta med stroblampan jordad i Vespans motor, men ingen skillnad i resultat. Den anger fortfarande att tändningen står runt 80 grader f.ö.d.

Har kollat runt lite, och det verkar enligt den samlade erfarenheten (precis som Henrik också ansåg) mycket osannolikt att motorn alls skulle starta om tändningen verkligen står så snett.

Problemet nu är hur jag ska gå vidare. Eftersom det är brytarlöst tändsystem är ju stroblampa (väl?) det enda jag har att förlita mig på för att justera tändningen. Nya hål i tändplattan antar jag måste borras, men utan att veta var så blir det lite gissningslek, och plattan börjar redan se ut som en schweizerost...

Tips, någon?
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
anders2011
Lärling
Lärling
Posts: 353
Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
Location: Stockholm
Contact:

Post by anders2011 »

Det är ju helt orimligt att du har 80 graders förtändning så något måste vara fel... Du kanske kan få tag på ett annat stroboskop att testa med för att se om det ger samma resultat.

Ett annat tips är ju att försöka fila till "skåror" i plattan så att du kan vrida plattan lite i taget och testa. Eftersom du troligen redan nu ligger +-15 grader från det optimala låget så borde du inte behöva göra skårorna särskilt stora.

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Post by Johnny L »

anders2011 wrote:Det är ju helt orimligt att du har 80 graders förtändning så något måste vara fel...
Jo, eftermiddagens funderingar har också fört mig till den slutsatsen.
Fortfarande oerhört fascinerad av vad som kan vara källan till felvisningen dock.
anders2011 wrote: Ett annat tips är ju att försöka fila till "skåror" i plattan så att du kan vrida plattan lite i taget och testa. Eftersom du troligen redan nu ligger +-15 grader från det optimala låget så borde du inte behöva göra skårorna särskilt stora.

//Anders
Jag får nog tra fram min lilla Dremel och justera bredden på skruvhålen helt enkelt.
En klurig sak i sammanhanget är att jag aldrig skruvat Vespa förut (men en hel del moped när det begav sig, mest sachs- och puchmotorer), så jag vet inte vilka flera orsaker det kan finnas till att den går så förbenat orent och fyrtaktar.

Mera frågor:

1. Den startade när jag köpte den med original tändsystem på, tror inte jag borde behöva bestycka om den när jag bara låtit borra upp cylindern två överdimensioner (förutom att ha bytt till elektronisk tändning)?

2. Nu när jag skruvar och testar så har jag inte locket till luftburken på (liksom inte heller fläktkåpa, fläkt och motorkåpa) under mina startförsök, inte borde väl det påverka bränsle/luftblandningen på en Vespa nämnvärt? I vilket fall tycker man då att den borde få för mycket luft, och därmed inte fyrtakta åtminstone?

Nej, jag håller för troligt att tändningen står åt skogen. Första åtgärd får alltså bli att dubbelkolla med en annan stroboskoplampa.

Någon i Malmötrakten som äger en icke-Biltema-stroblampa som de är villiga att låna ut?
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Post by Johnny L »

Heureka!!!

Tändningen inställd och stroblampan visar korrekt förtändning!

Medan jag mekade igår drog jag mig till minnes ett inlägg på forumet där jag läst om en tjomme (hittar inte tråden nu) som måttade ut hur djupt pickup:en borde sitta i förhållande till svänghjulet.

Jag genomförde samma övning och fann att min pickup borde sitta åtminstone 2 mm längre ut, så jag monterade små brickor som var drygt 1 mm styck som distanser bakom.

I samma veva så fräste jag ur skruvhålen på tändplattan så att originalhålen nu går ihop med mina nytillverkade (vilket ger mig en justeringsmån på tändningen på 35-45 grader).

Vet inte varför stroblampan tidigare visat så kapitalt fel (ca 80 grader f.ö.d), men nu när jag monterade tändplattan lite på känn och mätte med stroblampan första gången efter operationen så visade den precis mitt på mina egenhändigt målade markeringar för 28 graders förtändning!

Fyrtaktandet är kvar, men jag ska börja experimentera med nya munstycken så får vi se vart det leder, huvudmunstycket ser vid en närmre inspektion misstänkt filat/borrat ut.

Sen att jag dessutom hittade järnfilspån på oljepluggsmagneten nog för att fylla ett kryddmått och att växlarna börjat hoppa ur trots att växelkorset byttes i vintras (och jag sedan dess uppskattningsvis provkört vespan ca 1,5 km) är en helt annan historia...

Vill även passa på att tacka Federico för tipset om tjörnslag i botten på krysskilen som underlättat allt mitt testförfarande med upprepade svänghjulsav- och -påmonteringar avsevärt!
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Post Reply