Spam på forumet
Spam på forumet
Jag har nu helt självsvådligt beslutat att alla nya forummedlemmar måste godkännas av admin innan dom kan posta.
Detta på grund av all tjatig spam som börjar dyka upp.
Mvh
Guran
Detta på grund av all tjatig spam som börjar dyka upp.
Mvh
Guran
-
- Lärling
Jag la in den här moden på mitt forum och sedan dess har jag inte fått en enda spambotuser. Den gör helt enkelt webrutan osynlig under registreringen och om den fylls i ändå så är det en spambot. Riktiga users får komplettera sin profil med länk när de väl loggat in.
http://www.phpbb.com/mods/db/index.php? ... ib_id=1573
//Anders
//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Vespa Primavera 1982
Tackar för tipset. Blir det värre än det är just nu så får vi ta en titt på den, men för tillfället så går det att hantera manuellt.
Mvh
Göran
Mvh
Göran
anders2011 wrote:Jag la in den här moden på mitt forum och sedan dess har jag inte fått en enda spambotuser. Den gör helt enkelt webrutan osynlig under registreringen och om den fylls i ändå så är det en spambot. Riktiga users får komplettera sin profil med länk när de väl loggat in.
//Anders
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Kollade för skojs skull medlemslistan på de senaste medlemmarna då jag noterade att en nylistad medlem helt tydligt var ett spamfall. De har verkligen börjat dyka upp nu på sistone fick jag se. Alla medel tycks vara tillåtna enligt spamtillverkarna. Plockar du, Hedge, bort de oönskade fallen, eller blir de kvar med sina uppenbart "mysiga" hemsidslänkar?
-
- Lärling
Om man tittar på de senaste medlemmarna så ser man att väldigt många är spamfall. Det finns massor av program som söker efter php-forum (som detta) och registrerar sig. Huvudsyftet är att få in sin länk (vilket ger en högre ranking på t.ex. google), medans bara ett fåtal har någon rutin för att posta inlägg.
Jag kan bara upprepa min tidigare rekomendation så slipper man alla spammare som vill visa sina hemsidor. På 2 månader har jag inte fått en ny registrerad spammare. Tar bort väldigt mycket jobb för admin.
//Anders
Jag kan bara upprepa min tidigare rekomendation så slipper man alla spammare som vill visa sina hemsidor. På 2 månader har jag inte fått en ny registrerad spammare. Tar bort väldigt mycket jobb för admin.
//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Vespa Primavera 1982
Dom som ni sett har inte varit aktiva, för att dom ska bli det så måste admin godkänna dom. Men nu är dom borta.
Mvh
Guran
Mvh
Guran
vespaco wrote:Kollade för skojs skull medlemslistan på de senaste medlemmarna då jag noterade att en nylistad medlem helt tydligt var ett spamfall. De har verkligen börjat dyka upp nu på sistone fick jag se. Alla medel tycks vara tillåtna enligt spamtillverkarna. Plockar du, Hedge, bort de oönskade fallen, eller blir de kvar med sina uppenbart "mysiga" hemsidslänkar?
Och nu är du hörsammad. Easy BotStopper är nu installerad. Bäva månde spammarna.
/Guran
/Guran
anders2011 wrote:Om man tittar på de senaste medlemmarna så ser man att väldigt många är spamfall. Det finns massor av program som söker efter php-forum (som detta) och registrerar sig. Huvudsyftet är att få in sin länk (vilket ger en högre ranking på t.ex. google), medans bara ett fåtal har någon rutin för att posta inlägg.
//Anders
-
- Lärling
Tyvärr så gjorde det inte det, spammarna har lärt sig att inte fylla i webbadressen, så dom kom in ändå och skapade en hel del extraarbete.
Nu är moden 'Humanizer' installerad, vilket gör att man måste svara på frågan 'Are you human?' när man reggar sig. Eftersom det fältet inte är standard i phpBB fylle spambotarna inte i det, vilket gör att reggningen inte godkänns.
Verkar funka kanon, inte en spammare på tre dagar!
Mvh
Guran
quote="anders2011"]Hoppas att det fungerar lika bra här som det gjort för mig!
//Anders[/quote]
Nu är moden 'Humanizer' installerad, vilket gör att man måste svara på frågan 'Are you human?' när man reggar sig. Eftersom det fältet inte är standard i phpBB fylle spambotarna inte i det, vilket gör att reggningen inte godkänns.
Verkar funka kanon, inte en spammare på tre dagar!
Mvh
Guran
quote="anders2011"]Hoppas att det fungerar lika bra här som det gjort för mig!
//Anders[/quote]
Nu har det börjat dyka upp spam igen.
Förmodligen är det inga botar, utan människor bakom. Annars hade vi varit helt nedlusade med inlägg. Tog just bort fem inlägg av användaren 'icemi', som jag nu raderat.
Vad gör vi? Bör alla nya användare bli godkända av admin, eller finns det bättre sätt?
Mvh
Guran
Förmodligen är det inga botar, utan människor bakom. Annars hade vi varit helt nedlusade med inlägg. Tog just bort fem inlägg av användaren 'icemi', som jag nu raderat.
Vad gör vi? Bör alla nya användare bli godkända av admin, eller finns det bättre sätt?
Mvh
Guran
- Micool1972
- Entusiast
Samtidigt som admin på ett ideellt forum helst lägger tid på annat än sitter o godkänner folk.Micool1972 wrote:Jag tycker att alla nya användare ska godkännas av admin.Hedge wrote:
Mvh
Guran
//Michaele
Eller är det inte så mycket arbete som det handlar om?
Bara det är gjord av plåt så....
- Micool1972
- Entusiast
Nu valde jag mellan guran (admin)s två val "bättre sätt" och "admin".kejj wrote:Samtidigt som admin på ett ideellt forum helst lägger tid på annat än sitter o godkänner folk.Micool1972 wrote:Jag tycker att alla nya användare ska godkännas av admin.Hedge wrote:
Mvh
Guran
//Michaele
Eller är det inte så mycket arbete som det handlar om?
Självklart har guran roligare, viktigare, mer givande, glädjetrimmande, saker att göra än godkänna nya användare.
Hur många nya användare det rör sig om i veckan vet jag ju inte.
Kanske ska admin Guran tillhöra Styrelsen som också jobbar ideellt...
//Michaele
Har just tagit bort 90 användare som klart och tydligt är spambotar. Nu har jag slagit på att admins måste godkänna nyregistreringar, för såhär kan vi inte hålla på.
Mvh
Guran
Mvh
Guran
wanten wrote:Hej på er.
Jag är på semester och har väldigt sparsam tillgång till internet den här veckan.
Det borde inte vara något överväldigande jobb med att godkänna nyregistreringar.
Det känns som att vi tre(?) som har administratörsrättigheter borde kunna axla nya användare på ett enkelt sätt.
Re: Spam på forumet
Hej,
Det har registrerats otroligt mycket spam-botar senaste veckan/veckorna. Jag har installerat ett nytt captcha-system. Hoppas att det inte skall hindra riktiga användare från att registrera sig.
/Ronny
Det har registrerats otroligt mycket spam-botar senaste veckan/veckorna. Jag har installerat ett nytt captcha-system. Hoppas att det inte skall hindra riktiga användare från att registrera sig.
/Ronny
Re: Spam på forumet
Ja, det har varit en väldig massa mail. Tänkte precis maila dig om det.
Mvh
G
Mvh
G
SoulBoy wrote:Hej,
/Ronny