Vespa 150 - 58 VGL Batteri ??

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Lawman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Vespa 150 - 58 VGL Batteri ??

Post by Lawman »

Har nu kommit till stadiet när testvändor börjar bli i vardande och funderar då lite angående batteriets nödvändighet.

Bör man ha batteri i direkt eller kan man åka batterilöst utan att haverera något viktigt ???
Vilken typ av 6v-batteri ska det vara ??? Storlek, Ah osv...

Vad är batteriets funktion förutom att som jag antar ge bättre lyse på tomgång ???

Letade också efter en dödarknapp :? men hittade ingen så då antog jag att den funktionen sitter i "styrlåset". Rätt ??? (JA, jag känner mig dum nu !!! :grin: )
Hur som helst saknar jag nyckel till styrlåset så jag kan inte testa. :cry: Tips om hur detta kan lösas tas tacksamt emot. Har kikat runt men hittar inte lösa lås hos någon. Ser inte ut att vara samma lås som på 59 osv....
/Lars
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Re: Vespa 150 - 58 VGL Batteri ??

Post by henrikborjeson »

Batteriet är till för att kunna ha parkeringsljuset tänt utan att motorn är igång - en ganska onödig funktion :wink: . På vissa modeller är även tutan och bromsljuset batteridrivna men vad jag kan se så är det inte så på VGL (mitt schema saknade bromsljus).

Dödaren brukar sitta i ljusomkopplaren och det ska den göra på din VGL. Oftast är det en knapp som kortsluter "M"-terminalen till chassiet på ljusomkopplaren som i sin tur jordas i styrhuvudet. Det är bara nya PX och PK som har den i styrlåset. Vissa andra modeller som GS150 har en nyckel uppe på styrhuvudet och denna kan innehålla dödare.

Kör man en vespa utan batteri kan man skada likriktaren men i detta fallet tror jag det är mindre sannolikt. Likriktaren är ganska kreftig och innehåller bara en diod och ingen känslig reglermekanism. Har kört min egen Touring 150 -59 utan batteriet och det gick utmärkt. Dock fungerade inte bromsljuset.

Batteriet ska vara på 6V 7Ah men det viktiga är egentligen att det passar i hållaren, om det skulle vara någon Ah mer eller mindre spelar ingen egentlig roll eftersom man varken kör startmotor eller tändning på batteriet på en VGL

mvh/HB

Lawman wrote:Har nu kommit till stadiet när testvändor börjar bli i vardande och funderar då lite angående batteriets nödvändighet.

Bör man ha batteri i direkt eller kan man åka batterilöst utan att haverera något viktigt ???
Vilken typ av 6v-batteri ska det vara ??? Storlek, Ah osv...

Vad är batteriets funktion förutom att som jag antar ge bättre lyse på tomgång ???

Letade också efter en dödarknapp :? men hittade ingen så då antog jag att den funktionen sitter i "styrlåset". Rätt ??? (JA, jag känner mig dum nu !!! :grin: )
Hur som helst saknar jag nyckel till styrlåset så jag kan inte testa. :cry: Tips om hur detta kan lösas tas tacksamt emot. Har kikat runt men hittar inte lösa lås hos någon. Ser inte ut att vara samma lås som på 59 osv....
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Det har väl en "tysk" touring med nyckel på styrhuvudet? Hellanyckeln satt kvar på din vad jag minns. "Tysk" touring har förutom de mera uppenbara skillnaderna som tuta, lykta, hastighetsmätare, tändningslås etc en hel del unika delar och artikelnummer som skiljer den från den italienska VGL:en.
Till exempel de yttersta fotlisterna och bakfjädern.
/P
Lawman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Lawman »

Tackar tackar !!!
Ja just det det, kanske jag skulle ha nämnt att det är en sk tyskvespa.

http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=2137

Visst sitter hellanyckeln kvar på styret, så det är där man slår av då eller ???
Övriga funktioner på nyckeln ??? Löstagbar ??? Vågar inte testa att ta loss den utan att veta !!

Angående batteriets funktion så har jag inte testat bromsljuset pga lite trubbel med stum bromskontakt men tutan funkar i alla fall inte på tomgång så de kanske drivs av batteriet. Ska se om jag inte kan få fart på bromsljuskontakten efter arbetet eller i morgon fm och testa.

Tog i alla fall ett par bilder på pryttlarna i fråga.

Image

Image

Image

Image

Image
/Lars
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Nyckeln kan dras ut, den är en rund pinne med en liten spets i änden. Tysk touring har tre lägen - precis som GS-55 (VS1). Parkeringsljus till vänster , ljus av rakt upp och på till höger (hel och halv flipprar man till med ljusomkopplaren) .
Har tyvärr aldrig ägt en VS1, men man dödar genom att dra ut nyckeln.
/P
Last edited by Paka on Wed 15 Aug 2007, 20:57, edited 1 time in total.
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Då har du säkert dödaren i nyckeln men likriktaren tyder på att du ändå har tändningen frikopplad från batteriet. Tar du bort lampan fran så ser du hur nyckeln sitter. Förmodlign är det som på GS150 att det sitter en fjäder som går in i ett jack på nyckeln. I så fall är det bara att lyfta nyckeln rakt upp. Man kan göra en patentare och koppla samman de två polerna från likriktaren och låta bromsljus och tuta drivas av AC mn jag ä inte säker på att effekten räcker. Innan du kopplar in batteriet så kolla med en ohm-meter (+ mot plus-pol) hur hög resistans du har mellan batterikontaketrna - det ska vara 3-5 kOhm om allt är OK med alla lampor släckta, annars kan dioden ha gett upp.

mvh/Henrik B
Lawman wrote:Tackar tackar !!!
Ja just det det, kanske jag skulle ha nämnt att det är en sk tyskvespa.

http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=2137

Visst sitter hellanyckeln kvar på styret, så det är där man slår av då eller ???
Övriga funktioner på nyckeln ??? Löstagbar ??? Vågar inte testa att ta loss den utan att veta !!

Angående batteriets funktion så har jag inte testat bromsljuset pga lite trubbel med stum bromskontakt men tutan funkar i alla fall inte på tomgång så de kanske drivs av batteriet. Ska se om jag inte kan få fart på bromsljuskontakten efter arbetet eller i morgon fm och testa.

Tog i alla fall ett par bilder på pryttlarna i fråga.
Post Reply