värmenyp, symtom?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Vitus
Entusiast
Entusiast

värmenyp, symtom?

Post by Vitus »

Har vid 2 tillfällen nu under inkörningen i samma backe lång ganska flack, fått vad jag tror är nyp, kör på halvfart på 3an.

Symtomet är som följer, känns som motorn hackar till, men går bra när jag växlar ner är det detta som kallas nyp?
Hela Vespan börjar vibbrera trots att jag frikopplar men hämtar sig snabbt.
Har minutiöst ställt om tändningen till 17grader.

Vad kan man göra?
Montera ett kallare stift( har ngk7 nu)
Eller öka på huvudmunstycket?

Stiftet är chokladbrunt efter en lite längre tur, dock relativt torrt.

MVH Niklas
Renoveraren som renoverar sönder....men som nu vågar ge råd till andra...:)
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Re: värmenyp, symtom?

Post by henrikborjeson »

LÅter som om det skulle kunna vara att cylindern nyper.

När du kör på lätt gas i 3.an är det inte huvudmunstycket som jobbar uttan låg och mellanfartsmunstycket. Beroende på vilken förgasare du har kan det se olika ut men det är detta du bör öka, ev tillsammans med huvudmunstycket. Har du även trimcylinder och trimavgassystem?

17 grader och NGK B7 borde räcka gott om du inte har trimmart hårt, då bör du ha B8/9. Färgen skvallrar ju även om detta.

mvh/HB
Vitus wrote:Har vid 2 tillfällen nu under inkörningen i samma backe lång ganska flack, fått vad jag tror är nyp, kör på halvfart på 3an.

Symtomet är som följer, känns som motorn hackar till, men går bra när jag växlar ner är det detta som kallas nyp?
Hela Vespan börjar vibbrera trots att jag frikopplar men hämtar sig snabbt.
Har minutiöst ställt om tändningen till 17grader.

Vad kan man göra?
Montera ett kallare stift( har ngk7 nu)
Eller öka på huvudmunstycket?

Stiftet är chokladbrunt efter en lite längre tur, dock relativt torrt.

MVH Niklas
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Humm, min erfarenhet av nyp var att motorn gav ett skränande ljud, bakhjulet slutar snurra (effektiv mycket obehaglig bromsning...) samtidigt som/eftersom motorn slocknar. Och då är den intryckta konan hjälten, som räddar situationen. Kan en motor nypa utan att slockna???

Mitt eget nyp skedde genast i början när jag den nyborrade motorn skulle köras in. Vi ändrade olje-% till 3 från 2 och jag slutade i stort sett köra med 4:de växeln för resten av inkörningsperioden. Efter totalt 500 km så gick motorn mitt i allt mjukt och fint och nu klarar den låga varv utan knot.
Post Reply