primavera med 50 cc

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Post Reply
blizzy
Lärling
Lärling
Posts: 588
Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala

primavera med 50 cc

Post by blizzy »

Image
Image
Äntligen grundat det bedrövliga objektet,fick svetsa nytt golv,bland annat
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Post by Svint1 »

He he, det der så kjent ut!

Her et bilde fra smallframe'n min;
Image

Men du får mye igjen for å være nøye med sparkling og pussing! Det er gankse så kjedelig, men hold ut! -resultatet blir nok veldig bra!

Hva farge skal den lakkeres i?

www.vespatouring.blogspot.com

http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
blizzy
Lärling
Lärling
Posts: 588
Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala

Post by blizzy »

ja,det va ett svårt val,men bestämde mej för en honda färg,limegreen-met,har aldrig sett den tidigare på nån bil.Såg nån liknande här på forumet,men det va nån saabfärg? tror jag,tyckte den här va snyggare.
kanske kommer bilder på den nylackad om ett par veckor om jag hinner med.
blizzy
Lärling
Lärling
Posts: 588
Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala

Post by blizzy »

Image
en bild till
blizzy
Lärling
Lärling
Posts: 588
Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala

Post by blizzy »

Image
nu grund lack på,OBS!ej denna färg ska det inte va,jag va tvungen å se hur den såg ut innan jag la på lacken som ska va på,nu e det bara att matta ner den igen :grin:
Last edited by blizzy on Fri 10 Aug 2007, 19:05, edited 1 time in total.
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

Jag tyckte annars det var en fin färg, påminner om den "äppelgröna" som fanns på primmy runt -67 :grin: Seriöst lackjobb hursomhelst - den blir nog grymt snygg med Honda-färgen!
Nypa
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 77
Joined: Fri 23 Sep 2005, 19:29
Location: Ljungsbro
Contact:

Post by Nypa »

En sådan här sak.

Primavera-68 med äppelgrön färg.

Image
By nypa at 2007-08-09
----"När jag kör min Primavera så blir det Blåååröksdimma"----
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

Precis den färgen tänkte jag på. Vespa 125 kunde t ex 1967 fås i de tjusiga färgerna "Flamröd" (PIA850), "Chockgul" (PIA910) och "Chockgrön" (PIA302, den på bilden) enligt COMO's färgprislista, lokal färgnamngivning får man förmoda :grin: Jag gillar de färgerna, men det är sällan man ser annat än röda äldre primmy, tycker jag, fast det är väl inte så konstigt eftersom chockgul endast såldes -67 och chockgrön -67 och -68.
Nypa
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 77
Joined: Fri 23 Sep 2005, 19:29
Location: Ljungsbro
Contact:

Post by Nypa »

bufflig wrote:Precis den färgen tänkte jag på. Vespa 125 kunde t ex 1967 fås i de tjusiga färgerna "Flamröd" (PIA850), "Chockgul" (PIA910) och "Chockgrön" (PIA302, den på bilden) enligt COMO's färgprislista, lokal färgnamngivning får man förmoda :grin: Jag gillar de färgerna, men det är sällan man ser annat än röda äldre primmy, tycker jag, fast det är väl inte så konstigt eftersom chockgul endast såldes -67 och chockgrön -67 och -68.
Como sa du, det är nämligen så att jag tänkt renovera upp min Primavera när jag får tid en vacker dag och då skulle jag naturligtvis vilja ha tag i den så tjusiga "äppelgröna" färgen.
Vet du vart man kan få tag på den?
----"När jag kör min Primavera så blir det Blåååröksdimma"----
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

Många kan blanda efter PIA-färgkoder, några har nämnts på forumet, t ex MECA-butikerna. Jag vet dock inte om de kan blanda de vattenbaserade lackerna efter gamla färgkoder, jag har bara fått dem att blanda lösningsmedelsbaserad lack (vilket inte längre är tillåtet enligt EU-regler). MECA i södertälje blandade lösningsbaserat så sent som i början av sommaren, andra MECA-butiker (t ex i Handen om jag minns rätt) kan blanda vattenbaserat, ring dem och fråga, de brukar vara hjälpsamma. Lämnar du in den till en lackerare har han/hon säkert egna kranar, PIA-färgkoden bör vara tillräckligt för att du ska få rätt färg.

COMO var den svenska importören av vespa en gång i tiden, färgtabellen jag har tittat på är typ frän -69-70 någonting, men färgkoderna finns tydligen fortfarande i vissa lacktillverkares databaser :)

Har du en chockgrön primmy är det enkelt, färgkoden är PIA302 och inga alternativ finns. De röda är klurigare, fram t o m -68 var den flamröd (PIA850), men från -69 är färgen Monzaröd (PIA802). De röda färgerna är dock snarlika, så det är bara den petnoga som får problem :) Som meningslös kuriosa kan nämnas att vespa 50 hade en tredje röd färg "Chockröd" (PIA801), som dock aldrig verkar funnits på Vespa 125.
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Kära Bufflig! Annars gick det väl rätt men PIA 850 är Monzaröd (ferrari) och PIA802 har för mig än så länge ett okänt namn. Primaveraröd kallar jag den, för den finns mest på den modellen, ganska så orangeröd. Flamröd kunde passa bra på den.
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

bufflig wrote:Som meningslös kuriosa kan nämnas att vespa 50 hade en tredje röd färg "Chockröd" (PIA801), som dock aldrig verkar funnits på Vespa 125.
Inget är meningslöst när det gäller Piaggios state of the art, Vespa 50! :grin: Är det denna röda du menar heter "chockröd"? Vad heter de andra två solida V50-färgerna på bilden och vad har de för PIA-kod, kan man undra?

Image
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

vespaco wrote:Kära Bufflig! Annars gick det väl rätt men PIA 850 är Monzaröd (ferrari) och PIA802 har för mig än så länge ett okänt namn. Primaveraröd kallar jag den, för den finns mest på den modellen, ganska så orangeröd. Flamröd kunde passa bra på den.
Hej Vespaco!

De namn jag angivit är de som står i färgprislistan, de är nog lokala för den svenska importören, men jag har angivit dem så som de står i prislistan och har inte blandat ihop dem: 850 = Flamröd, 802 = Monzaröd, 801 = Chockröd.

Namnen spelar ju dock mindre roll, så COMO kännde väl frihetens sötma i munnen när de namngav sina färger huller om buller :wink: :)
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

Terraplane Blues wrote:
bufflig wrote:Som meningslös kuriosa kan nämnas att vespa 50 hade en tredje röd färg "Chockröd" (PIA801), som dock aldrig verkar funnits på Vespa 125.
Inget är meningslöst när det gäller Piaggios state of the art, Vespa 50! :grin: Är det denna röda du menar heter "chockröd"? Vad heter de andra två solida V50-färgerna på bilden och vad har de för PIA-kod, kan man undra?
Jag har färgsinne som en normal humla och kan inte avgöra vilken som är vilken, men färgprislistan har jag fått från det här forumet (av någon anledning misslyckas jag med att hitta tråden nu). Hursomhelst, här är den igen, så kan du kanske klura ut från chassienummer och tillverkningsår? Färger vars kod är F XXX är egentligen PIA XXX, åtminstone i de fall jag kunnat verifiera:
Image
Image

EDIT: Nu hittade jag varifrån jag fått prislistan, det var Paka som postade den i min egen tråd i Medlamsbilder Tack Paka :) ! Tyvärr finns inte den blåa med och den vita har inte ett PIA-nummer, så färgkoderna för dessa är fortfarande okända :cry:

Någon annan vet kanske vad den svenska "Hagtornsvit" i listorna ovan ska föreställa vara för färgkod?
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Hagtorn = Biancospino, mm 1.298.1715, nuvarande PIA 715. Hänvisar till blommans färg som på vissa hagtorn var vita.

T.ex. Super Sport hade den färgen.
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

Härligt Vespaco, du är en stjärna! Jag tänkte väl att du skulle veta :wink: Är det fler av färgerna i listan som har koder börjande på V, som du vet de riktiga färgnumren på? Det kunde också vara kul att veta vad de färger som COMO "döpt om" heter i finland (och italien)!
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Några av de där har jag visst rett ut i några tidigare trådar här på forumet. Och där var visst den där racing red just kardinalröd alias pia 847. Elits gråa hittade jag också, men kommer inte ihåg piakoden nu direkt, VGLA och VGLB:s blåa finns också någonstans (VBA och VBB:s färger). Hasse skrev också om färgerna i ett skede... Fanns inte hans fina färgtabell här någonstans?

När ni tittar på de gamla listorna så kunde ni försöka reda ut vad årtalen betyder? Åren då Como importerade Vesporna, sålde dem, registrerade dem, osv? Supersporten t.ex. finns ju rentavt meddelat med ramnummer och allt när de övergick från kardinal (847) till monza (850). Och det var år 1965. Här på listan står det 1966 så man undrar.
Nypa
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 77
Joined: Fri 23 Sep 2005, 19:29
Location: Ljungsbro
Contact:

Post by Nypa »

Mycket fakta det gillar vi, tackar!! :grin:
----"När jag kör min Primavera så blir det Blåååröksdimma"----
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

vespaco wrote:Några av de där har jag visst rett ut i några tidigare trådar här på forumet. Och där var visst den där racing red just kardinalröd alias pia 847. Elits gråa hittade jag också, men kommer inte ihåg piakoden nu direkt, VGLA och VGLB:s blåa finns också någonstans (VBA och VBB:s färger). Hasse skrev också om färgerna i ett skede... Fanns inte hans fina färgtabell här någonstans?

När ni tittar på de gamla listorna så kunde ni försöka reda ut vad årtalen betyder? Åren då Como importerade Vesporna, sålde dem, registrerade dem, osv? Supersporten t.ex. finns ju rentavt meddelat med ramnummer och allt när de övergick från kardinal (847) till monza (850). Och det var år 1965. Här på listan står det 1966 så man undrar.
Vespaco, dig kan man alltid lita på - du kanske ska tipsa primavera133 om att ändra din forumstatus från "Lärling" till "Färggudinna", ingen skulle protestera :wink: !

Ännu några PIA-nummer avtäckta alltså:-) Då är det bara den blåa V50-färgen och vespa 125's ljusblå som är ett mysterium i den äldre smallframe-världen :)

Hasse Riskas färgtabell hittar jag inte på forumet, tydligen hade någon fått den mailad, men jag hittar den inte upplagd någonstans :cry:

Det där med årtalen hade jag inte tänkt på, det är ju likadant med "Popolino" (som var COMOS namn på tidiga primavera också), det -67 chassienummer de hänvisar till är ju tillverkat -66. Det måste vara registreringsår de pratar om, det är väl det som står i reg-beviset och som folk uppfattar som årsmodellen, eller?
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

bufflig wrote:Då är det bara den blåa V50-färgen och vespa 125's ljusblå som är ett mysterium i den äldre smallframe-världen :)
Ni é ju ena riktiga detektiver ni två, Sherlock och miss Marple! Har ni kollat på följande sidor?

http://www.coloreamico.it/servizi/colori/vespa_mod.htm

http://www.vespa-archiv.de/farben
blizzy
Lärling
Lärling
Posts: 588
Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala

Post by blizzy »

jag fick tydligen igång er på färgnummersdiskussion!Kan säga att den gröna grundlacken jag la på min primavera va en mazdafärg,så slipper ni diskutera va jag hade för färg,den ser mer ut som kawagrön.
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Vill bara flika in med att det där är Fram-Kings lista - inte Comos.
/P
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Min kära TF, Colore Amico är givetvis en av mina källor. Mycket trevlig sida/sidor att fördjupa sig i Vespafärger. De saknar givetvis våra exportfärger, men dem får man reda på om kämpar tillräckligt mycket med övriga källor, t.ex. Piaggio.

Fram-King hade säkert inte egna färger utan samma som Como. Jag trodde att Como var Importören och de andra Detaljister, men det var kanske mera vilt på den gamla goda tiden?

Jag gillar färgdiskussioner, det är en av de områden som jag kan delta mera kunnigt i. :wink: Fast alltid hinner jag inte gräva fram informationen. Och mazdakoder tar jag inte reda på för övriga! :lol:
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Como MT Bjerke i Stockholm var generalagent för Vespa Sverige till någon gång tidigt 60-tal, tror jag (Paka kan säkert exakt år :-)). När jag köpte min första Vespa 1966, en SS 180, hade Fram-King-bolagen i Hälsingborg (som det stavades då) tagit över generalagenturen.

Vad jag vet hade vi inga specialfärger i Sverige, däremot tog man inte in alla färger som erbjöds i andra länder (jfr diskussioner på andra trådar), marknaden var väl för liten för det. T ex tog man inte in SS till Sverige i vitt, det fanns bara en vit SS i Sverige då och den kördes av GOV Lindgren i Stockholm som var väldigt god vän med Fram-King-folket (typningsexet?)

När Rally 180 lanserades i Sverige våren 1969 såldes den enbart i orange (och med nya sexkantiga Piaggio-loggan, jag ägde ett tidigt ex, se min avatar). Engelsmännen fick Rally i gulockra (lik Lambretta DL200) och var mycket avundsjuka på våra orange maskiner.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Ja den orange Rallyn är nog ett fint exempel på modefärger under olika tider. När Esas bror fick se vår Rally i garaget för första gången hajade han till, fick ett misstänksamt uttryck och meddelade att den hade en ful färg. Men färgen var helt moderiktig på sin tid. Och nu har färgen blivit mera godkänd igen. Syns som klädesfärg t.ex. Färgen borde ju fungera som trafiksäkerhet också, den syns ganska bra menar jag...

Spännande att höra att den svenska marknaden blivit för liten för mera än en färg. Antar att färgen var de(n) röda. Undrar om det togs bara röda hit också? Nu ser man exemplar som är vita eller gula, men det har inte varit deras orginalfärg utan en internationell färg. Tycker dock att blått har funnits... Tja, det här hör väl till detektivuppdragen. :)
Post Reply