Kan tänka mig att frågan kommit upp förr men jag visste faktist inte vad jag skulle söka på, så hoppas nån vill svara igen.
Jag köpte en Primavera för 1000:- utan gnista men dock med rikligt utav rost och bucklor. Säljaren trodde det var trasig tändspole men det vet man ju aldrig...
Har för mig man kunde skruva loss nåt för att kolla om det var konding eller brytare iaf.
Till sist, vad måste vara inkopplat i elväg för att kunna kolla gnista? Just nu ligger motorn brevid 'moppen'.
Stort TACK!
Fixa med tändningen - vad kolla?
Hej!
Är det primavera med rund eller fyrkantig framlampa?
Om du kopplar av alla kablar till brytarspetsarna kan du mäta fram att resistansen skall vara närmast noll när dom är ihop och tvärtom öppna.
Kondensatorn kan du kontrollera med diverse metoder, enklast är med en multimeter med sådan funktion men om du inte har det kan du ta ett batteri eller liknande (t.ex. mellan 1,5 och 12V) Koppla en volmeter parallellt över kondingen och sen strömkällan, tag av strömkällan och se att spänningen dalar sakta, om den sticker direkt är kondingen kass.
Har du bara intern tändspole eller inre matarspole och yttre högspännings d:o? (kommer tändkabeln från tändplattan eller en lös tändspole utanpå motorn)?
VH,
Calle
Är det primavera med rund eller fyrkantig framlampa?
Om du kopplar av alla kablar till brytarspetsarna kan du mäta fram att resistansen skall vara närmast noll när dom är ihop och tvärtom öppna.
Kondensatorn kan du kontrollera med diverse metoder, enklast är med en multimeter med sådan funktion men om du inte har det kan du ta ett batteri eller liknande (t.ex. mellan 1,5 och 12V) Koppla en volmeter parallellt över kondingen och sen strömkällan, tag av strömkällan och se att spänningen dalar sakta, om den sticker direkt är kondingen kass.
Har du bara intern tändspole eller inre matarspole och yttre högspännings d:o? (kommer tändkabeln från tändplattan eller en lös tändspole utanpå motorn)?
VH,
Calle
Ojojoj, du kan en del. 
Det är en gamling med rund lampa och tändkabeln kommer från extern spole.
Ang brytarna. Resistansen skall vara närmast noll över brytarna med sladdar loss om jag förstod det hela rätt? (Inte över hela elsystemet?)
Antar att det blir knepigare att mäta upp inre och yttre spole?

Det är en gamling med rund lampa och tändkabeln kommer från extern spole.
Ang brytarna. Resistansen skall vara närmast noll över brytarna med sladdar loss om jag förstod det hela rätt? (Inte över hela elsystemet?)
Antar att det blir knepigare att mäta upp inre och yttre spole?
Hej igen!
Japp, över brytare skall det vara i noll ohm när kablarna är loss.
Matarspolen till tändningen skall bara ha ett par ohms resistans, dock är det <u>extremt</u> sällan att den felar.
Yttre tändspolen får du testa med 6V DC-spänning, anslut ett tändstift och lägg mot kärnan, koppla - till kärnan (skruvhålen) och kort med + på flatstiftet - då skall det gnistra till i tändstiftet.
Dock är det också ovanligt att denna är sönder så att den inte ger gnista dp den är kall.
Vanliga fel är brytarspetsar, kondensator, kablarna och tändhatten.
VH,
Calle
Japp, över brytare skall det vara i noll ohm när kablarna är loss.
Matarspolen till tändningen skall bara ha ett par ohms resistans, dock är det <u>extremt</u> sällan att den felar.
Yttre tändspolen får du testa med 6V DC-spänning, anslut ett tändstift och lägg mot kärnan, koppla - till kärnan (skruvhålen) och kort med + på flatstiftet - då skall det gnistra till i tändstiftet.
Dock är det också ovanligt att denna är sönder så att den inte ger gnista dp den är kall.
Vanliga fel är brytarspetsar, kondensator, kablarna och tändhatten.
VH,
Calle