Indiska Bajajdelar till Vespa Touring 1961 (VGLB)

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
jonasa
Drömmare
Drömmare

Indiska Bajajdelar till Vespa Touring 1961 (VGLB)

Post by jonasa »

Fråga:
Vad heter den Bajaj modell som motsvarar en Touring 150cc 1961, VGLB.

Jag har varit i Indien några gånger och köpt en del reservdelar till min sambos VGLB 1961 Touring.
Exempel:
Nya fälgar: 50 kr styck
Ny hastighetsmätare: 50kr
Ny uppsättning kablar: ca 50 kr för komplett set.
6V lampor, nån krona styck.
Dunlop däck, ca 70kr.
Allt detta är ok att ta med sig på flyget om man packar/plastar in det och håller sig inom viktgränsen såklart

Jag skulle gärna köpa mer grejer när jag åker nästa gång men problemet är att få tag på rätt prylar. Såvitt jag vet så licenstillverkade indiska Bajaj italienska Piaggio under hela 60-talet. Är det någon som vet vad motsvarande Bajaj modell heter till vår 1961 Touring?

Jag skulle tex gärna köpa på mig kolvringar/Kolvar, växelkors, bromsband, ljudämpare etc.
calle
Trollkarl
Trollkarl

Re: Indiska Bajajdelar till Vespa Touring 1961 (VGLB)

Post by calle »

jonasa wrote:Jag skulle tex gärna köpa på mig kolvringar/Kolvar, växelkors, bromsband, ljudämpare etc.
Hej!

Bajaj hade inte tillåtelse att göra kolv/cylinder/vevparti i samma slaglängd/diameter som Piaggio, alltså passar ej dessa delar.

Annars kan du använda de flesta delar från Bajaj Nice/Chetak
Även vissa delar som tändsystem och annat från Bajaj Cub passar.

Hoppa över växelkors, de är inte så bra från Bajaj.

Ljuddämpare så passar tidiga från Bajaj Chetak/Nice men ej senare (de med klämfäste till cyllen)

Bromsbackarna är jättebra från Bajaj fast det finns flera stycken olika modeller, ta med dina gamla och jämför.
Anledningen att de är bra är att de innehåller asbest alltså 'får du ej' ta in dessa till Sverige, men om du av misstag råkar ta in några med asbest, kom ihåg att använda munskydd när du sandpapprar upp ytan. Detta gäller f.ö. alla gamla bromsbackar.

VH/C
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Lite mer:

Bajaj har två kvalitetsgrader, en för inhemska marknaden och en för export. den för export är helt okej men den för den inhemska marknaden är inte vidare skoj.

Det tillverkas de mesta delar till Vespa och Lambretta i Indien, alltså även kolvar/cylindrar/kolvringar etc. med italienska mått till Vespa, dock har flera tillverkare riktigt usel kvalité och dessutom finns det mycket delar som är märkta med Bajaj trots att det är kassa kopior/eftermarknadsdelar, nu finns det ngt skraphologram som skall bevisa att det är original bajaj, fast det går säkert att förfalska det också.

Att tänka på är också det är stor risk att arbetarna far illa i indiska fabriker som tillverkar skräpdelar, alltså ännu en anledning att bojkotta dessa.

/C
jonasa
Drömmare
Drömmare

Årsmodeller?

Post by jonasa »

Tack för svar!

Har du koll på vilka Nice/Chetak (och Cub) årsmodeller som är "tidiga" och troligast passar vår 1961?

Reservdelskillarna i Indien vet garanterat inte så enklast är om man ber få en del till en specificerad typ och årsmodell.

Ska man hugga till med en Chetac 1961 eller vad tror du?
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Du kan troligen använda de flesta delar fram till sent 80-tal.

Ett tips att uppgradera din Vespamotor med är ett komplett elektroniskt tändsyste, från Chetah...
jonasa
Drömmare
Drömmare

Prylar från indien i största allmänhet...

Post by jonasa »

Det där om man ska konsumera produkter från tredje världen är ju ett annat ämne helt och hållet.
Problemet är ju att man isåfall knappast ska resa alls till länder med sämre arbetsmarknadslagstiftning än Sverige, och det ställer jag inte upp på. Allt man konsumerar på resor i asien är ju huvudsakligen producerat lokalt. (Bussar, bilar, taxi, hotell, mat, tjänster ...)

Det är bättre att resa och prata med folk än att inte göra det.
Det är bättre att folk kan arbeta och försörja sig än att inte kunna göra det.

Det finns självklart en del riktigt risiga arbetsplatser - men jag undrar om man verkligen kan veta om de produkter man köper i handeln i sverige är producerade under bättre betingelser än de man köper på plats i nåt utvecklingsland möjligen undantaget de varor som säljs med eget ansvar för hela produktionskedjan som Ikea och en del anda med massmedias ögon på dig.

Om vajrarna man köper till sin vespa i Sverige är producerade i en säker arbetsmiljö i asien har man nog dessvärre dålig koll på.

Men att frågan inte är helt enkel håller jag helt med om.
jonasa
Drömmare
Drömmare

Tändsystem

Post by jonasa »

Vad är det man isåfall ska få med sig?

Är det tändplatta med nya spolar till alla elförbrukare eller vad är det med i ett sånt paket??

/J
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Svänghjul, tändplatta, CDI-box, Tändspole, spänningsregulator samt hållare till CDI-box och spänningsregulator, svänghjulsavdragare, bricka och mutter till svänghjul
jonasa
Drömmare
Drömmare

tändsystem...

Post by jonasa »

yahooo....massa prylar

Vad kostar ett sånt kit härhemma i Sverige?

Vet du om det finns som ett uppgraderingskit till Chetak (gamla modeller) till Chetak (sena modeller)

Bor du i HongKong? mittinattendär....
calle
Trollkarl
Trollkarl

Re: Prylar från indien i största allmänhet...

Post by calle »

Själv arbetar jag med massproduktion i Asien, stor del av jobbet är faktiskt code of conduct-relaterat.
En enkel tumregel för Indien är att mer kända företag brukar vara bättre än andra. Som t.ex. original Bajaj jmf. med vissa ruskiga eftermarknadsleverantörer.
Och varför inte ta tillfället i akt och göra det lilla man kan?

Ursäkta att jag gick in i denna diskution, jag släpper den nu, tycker inte den hör hemma här.
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Finns sådana kit att köpa på SIP! Kolla pris där ;)

Inte en aning om det finns kompletta uppgraderingskit i Indien...

Japp, bor i Hong Kong, fast nu är jag i Sverige! Skall ju fira Copenhagen Scooter Club 10år nu till helgen och sedan helgen därpå Rally Scandinavia
jonasa
Drömmare
Drömmare

SIP data

Post by jonasa »

Är det ett sånt här kitt du menar.
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... 20f9673451

Har Bajaj Chetah oxå 12V system? Måste man dra om elsystemet helt?
Har du en URL till hur man gör?
Verkar ju onekligen trevligt med bakljus när man kör på tomgång, bättre ljus rent allmänt och lite stabilare funktion. Det är alltid startandet som krånglar, när nått krånglar vilket iochrsig inte är så ofta.

Sitter det en "PX" vevaxel på VGLB som det snackas om på SIP sidan.

/J
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Nix ej samma. Ej PX-vev.

Du kan hitta instruktion hur du gör med elsystemet här:
soulscooter.com/mek titta på instruktionen hur du monterar in PX-motor i oldie

Ja, Chetah har 12V
calle
Trollkarl