Bilisters point of view
-
- Nybörjare
Bilisters point of view
Efter att nu ha åkt fram o tillbaks till jobbet i några månader på min kines så har jag noterat att inte sällan betraktas man som mopedist av bilisterna varvid de "kör ut" framför en plötsligt. Jag tror inte att de medvetet vill jävlas utan de kan helt enkelt inte annat än tro att jag kör mina 40 - 50 på moppe när jag i själva verket kör 70. För att få dem att förstå att jag inte kör moped så placerar jag mig alltid lite till vänster i körbanan när jag närmar mig en korsning. Detta har funkat bra för mig hittills. Finns det några andra knep som funkar.?
Helt riktigtPatrik_ wrote:Kör du mc ska du ju ta din plats på vägen och i filen och inte ligga i kanten som en mopedist. Det är en viktig markering som ger dig plats och manöverutrymme runt fordonet, något som hjälper andra trafikanter att se dina avsikter.
/Patrik
Har kört Mc i mer än 30 år Och det viktigaste förutom att synas är just att ta plats.
Har också märkt en obehaglig sak nu när jag har börjat köra Vespa .
Det är många bilister särskilt i rondeller som bara struntar i att lämna företräde när man kommer med nedlägg inne i rondellen.
En del har väl inprogrammerat i sina små hjärnor att det är en Moped eller kanske en Eu moped så då är det ingen fara "mopeden" kan säkert bromsa om jag kör ut framför.
Ögonkontakt eller inte det spelar ingen roll.
Lite bättre med respekten har det faktiskt blivit när man kör sin större mc .
Skadorna på bilen blir kanske större om man skulle köra på den tycks det tros.
Jag har ett förslag att det skulle vara obligatoriskt med en prövotid för alla på moped/lätt mc innan man får sitt Bilkörkort .
Då skulle de blivande bilisterna själva upptäcka farorna och tillbuden och sedan förhoppningsvis bli en bättre bilförare..
Björn..
[img]http://i215.photobucket.com/albums/cc150/GTVBJORN/vespainvito60anni_169.jpg[/img]
-
- Nybörjare
Jag menade att normalt så kör man förstås mitt i körfältet eller aningen till höger, precis som man lär sig i körskolan. Men vid annalkande av korsning placerar man sig i bilisternas vänsterhjul spår och visar tydligare att man finns. Och det funkar mycket bra. Olyckor kan nog undvikas om vi på två hjul utbildar eller förstår bilisterna bättre. Att inte köra som en vettvilling t.ex. kan göra att bilister får större respekt för oss och därmed kan vi samarbeta i trafiken.
De flesta av oss mc/scooter åkare är ju bilister också dagligen.
Jag menar att det är bra att se allt från båda hållen.
I London till exempel så måste man köra omkring på en moped några månader för att lära sig alla adresser innan man kan ta Taxi-licens.
Det måste väl vara något positivt för trafiksäkerheten, eller hur?
Sedan behöver man inte köra som en vettvilling ,du kan köra normalt som de flesta av oss också gör.
Ändå finns det de som inte respekterar att det finns andra på vägen och som inte tycker att alla har lika värde om de inte kör den senaste suven eller Audi A åttan som de själva gör.
Det kommer vi tyvärr aldrig ifrån.
Björn......
Jag menar att det är bra att se allt från båda hållen.
I London till exempel så måste man köra omkring på en moped några månader för att lära sig alla adresser innan man kan ta Taxi-licens.
Det måste väl vara något positivt för trafiksäkerheten, eller hur?
Sedan behöver man inte köra som en vettvilling ,du kan köra normalt som de flesta av oss också gör.
Ändå finns det de som inte respekterar att det finns andra på vägen och som inte tycker att alla har lika värde om de inte kör den senaste suven eller Audi A åttan som de själva gör.
Det kommer vi tyvärr aldrig ifrån.
Björn......
[img]http://i215.photobucket.com/albums/cc150/GTVBJORN/vespainvito60anni_169.jpg[/img]
Re: Bilisters point of view
1) Förutsätt att INGEN ser dig
2) Utgå från att bilar gör galna saker
3) Lita på din magkänsla i alla lägen. Känns en viss bils beteende konstigt - håll koll och öka om möjligt avståndet.
4) Använd ljustutan om du har en för att dra bilisters blickar till dig. Väldigt bra för att undvika 'det är nog en moped'-problemet.
Mvh
Guran
2) Utgå från att bilar gör galna saker
3) Lita på din magkänsla i alla lägen. Känns en viss bils beteende konstigt - håll koll och öka om möjligt avståndet.
4) Använd ljustutan om du har en för att dra bilisters blickar till dig. Väldigt bra för att undvika 'det är nog en moped'-problemet.
Mvh
Guran
Moneyprison wrote:Efter att nu ha åkt fram o tillbaks till jobbet i några månader på min kines så har jag noterat att inte sällan betraktas man som mopedist av bilisterna varvid de "kör ut" framför en plötsligt. Jag tror inte att de medvetet vill jävlas utan de kan helt enkelt inte annat än tro att jag kör mina 40 - 50 på moppe när jag i själva verket kör 70. För att få dem att förstå att jag inte kör moped så placerar jag mig alltid lite till vänster i körbanan när jag närmar mig en korsning. Detta har funkat bra för mig hittills. Finns det några andra knep som funkar.?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
-
- Administrator
Det händer att jag kör på helljuset på sådana sträckor där jag vet att det är dålig sikt med många sidovägar.primavera133 wrote:Jag brukar köra med helljuset på för jämnan, i alla fall om det är 6V-system på scootern. Har svårt att tro att någon kan bli bländad av det, däremot kanske man syns lite bättre.
/JM
Det kan hända att man får en helljusblink från mötande men det är ju ett kvitto på att man finns.
En annan bra sak för att synas bättre är en vit hjälm.
mycket bättre ögonkontakt med bilister kan märkas.
stor skillnad från den vanliga mattsvarta som de flesta och även jag bär ibland
-
- Nybörjare