vespa 50 HP reservdelar?
vespa 50 HP reservdelar?
Hejsan,
Är en riktig nybörjare inom området och har några funderingar som nybliven vespaägare.
Finns det reservdelar att köpa till v50 HP?
Har kikat hos EM-scooter, SIP etc. men hittar inget till den.
Däremot finns det ganska mycket om man söker på PK hos SIP.
Tycker att de båda modellerna till det yttre "ser" lika ut, funkar dessa delar eller vet någon vart man kan vända sig?
Edit: hittar förövrigt nästan ingen info om den här modellen, varken på nätet eller någon annanstans. På smallframes.com tyckte jag att den till det yttre var väldigt lik vespa PK.
Tacksam för all tänkbar info.
Är en riktig nybörjare inom området och har några funderingar som nybliven vespaägare.
Finns det reservdelar att köpa till v50 HP?
Har kikat hos EM-scooter, SIP etc. men hittar inget till den.
Däremot finns det ganska mycket om man söker på PK hos SIP.
Tycker att de båda modellerna till det yttre "ser" lika ut, funkar dessa delar eller vet någon vart man kan vända sig?
Edit: hittar förövrigt nästan ingen info om den här modellen, varken på nätet eller någon annanstans. På smallframes.com tyckte jag att den till det yttre var väldigt lik vespa PK.
Tacksam för all tänkbar info.
Hej och välkommen till forumet!
Jag kan tyvärr extremt lite om dessa modeller, men när man söker på Google och SIP får man en uppfattning om att en hel del delar är samma på PK, HP och någon modell som visst heter Rush. Någon av vespaprofessorerna eller detaljnördarna på forumet hjälper dig säkert snart.
Lycka till med din Vespa 50!
Jag kan tyvärr extremt lite om dessa modeller, men när man söker på Google och SIP får man en uppfattning om att en hel del delar är samma på PK, HP och någon modell som visst heter Rush. Någon av vespaprofessorerna eller detaljnördarna på forumet hjälper dig säkert snart.
Lycka till med din Vespa 50!
Hej!
Vespa HP är ganska lik PK50XL, eller kanske man kan säga att det är en variant av PK fast 3-växlad, elstart och lite fler hästkrafter.
I Sverige kan det vara svårt att hitta HP-speciifika delar, fast Tyskland/England/Italiien skall du kunna hitta det du behöver.
Vilka delar undrar du över?
VH/Calle
Vespa HP är ganska lik PK50XL, eller kanske man kan säga att det är en variant av PK fast 3-växlad, elstart och lite fler hästkrafter.
I Sverige kan det vara svårt att hitta HP-speciifika delar, fast Tyskland/England/Italiien skall du kunna hitta det du behöver.
Vilka delar undrar du över?
VH/Calle
hej igen
tack för svaren.
Jag vet inte vad man behöver kontrollera/byta men den kan nog behöva en allmän översyn, verkar inte fått så mycket omvårdnad.
I nuläget startar den bra och funkar sådär... känns gansksa svag och varvar inte ur alltid. förhoppningsvis någon enklare justering bara.
Jag tog över den av en bilhandlare som importerar bilar från italien.
Det känns som jag dammsugit nätet efter info ang. modellen men hittar nästan ingenting. Tror du det funkar att titta i PK´s manualer och scheman och funkar kanske dess delar i en HP?
tack för svaren.
Jag vet inte vad man behöver kontrollera/byta men den kan nog behöva en allmän översyn, verkar inte fått så mycket omvårdnad.
I nuläget startar den bra och funkar sådär... känns gansksa svag och varvar inte ur alltid. förhoppningsvis någon enklare justering bara.
Jag tog över den av en bilhandlare som importerar bilar från italien.
Det känns som jag dammsugit nätet efter info ang. modellen men hittar nästan ingenting. Tror du det funkar att titta i PK´s manualer och scheman och funkar kanske dess delar i en HP?
Hej!
50HP skall vara ganska stark och snabb, har för mig att de i Italien gick 70-80km/h på mätaren.
Cylindern är olik PK, det är en alucylinder med 5 transferportar
Växellådan är annorlunda.
Kopplingen är lik den på Ape och Cosa vilket gör denna väldigt smidig och bra, alltså passar ej delar från andra PK i kopplingen.
Växlingen sker med teleflexvajer (alltså en vajer som trycker och drar) inte med två vajrar som de flesta andra vespor.
Sedan lite andra kosmetsika detaljer, som styrtopp och liknande.
Annars är den väldigt lik PKXL
Vespa 50HP var f.ö. den sista växlade 50cc scootern som Piaggio gjorde. (f.u. V50 till export till bl.a. Japan men det är en annan sak kanske)
VH/C
50HP skall vara ganska stark och snabb, har för mig att de i Italien gick 70-80km/h på mätaren.
Cylindern är olik PK, det är en alucylinder med 5 transferportar
Växellådan är annorlunda.
Kopplingen är lik den på Ape och Cosa vilket gör denna väldigt smidig och bra, alltså passar ej delar från andra PK i kopplingen.
Växlingen sker med teleflexvajer (alltså en vajer som trycker och drar) inte med två vajrar som de flesta andra vespor.
Sedan lite andra kosmetsika detaljer, som styrtopp och liknande.
Annars är den väldigt lik PKXL
Vespa 50HP var f.ö. den sista växlade 50cc scootern som Piaggio gjorde. (f.u. V50 till export till bl.a. Japan men det är en annan sak kanske)
VH/C
Hej igen,
*pust, stånk*
Det verkar som vespan får för mycket bensin/för lite syre, försökte balansera detta med "justerskruven" som finns på förgasaren utan större framgång.
Sedan undersökte jag luftfiltret. När jag tog bort filtret ramlade det ur en bit av en fjäder från förgasaren.
Någon som vet vad det kan vara för fjäder och var man kan köpa denna?
Är det samma förgasare som på en PKXL?
*pust, stånk*
Det verkar som vespan får för mycket bensin/för lite syre, försökte balansera detta med "justerskruven" som finns på förgasaren utan större framgång.
Sedan undersökte jag luftfiltret. När jag tog bort filtret ramlade det ur en bit av en fjäder från förgasaren.
Någon som vet vad det kan vara för fjäder och var man kan köpa denna?
Är det samma förgasare som på en PKXL?
vespaco: Sitter den inuti förgasaren? jag ser en fjäder på utsidan. Den sitter kvar mellan skruv och förgasare isåfall vad jag kan se.
calle: Den fjäderbit som tittade fram ur förgasaren var förhållandevis stor... mycket grövre än justerfjädern iaf.
Just storleken fick mig först att inte ens tro att den hörde hemma i förgasaren. Man ska naturligtvis inte slänga något sånt här men faan vet om jag inte städat bort den. Det såg ut som en bit av en vanlig "tryckfjäder" som gått av ett par varv in på spiralen, dimension ca 15mm.
Ska ner och gräva igaraget och se om jag hittar den, försöker posta en bild i sådana fall.
calle: Den fjäderbit som tittade fram ur förgasaren var förhållandevis stor... mycket grövre än justerfjädern iaf.
Just storleken fick mig först att inte ens tro att den hörde hemma i förgasaren. Man ska naturligtvis inte slänga något sånt här men faan vet om jag inte städat bort den. Det såg ut som en bit av en vanlig "tryckfjäder" som gått av ett par varv in på spiralen, dimension ca 15mm.
Ska ner och gräva igaraget och se om jag hittar den, försöker posta en bild i sådana fall.
Om du har justeringsskruvens fjäder och den inte liknar biten du hittade är det frågan om någon annan fjäderbit. Du har säkert din fjäder helt korrekt, det jag menade var att när jag skruvade ut justeringsskruven så ramlade fjädern av och in i skrället. Sedan var det ju bara att skruva upp hela eländet, få allt på plats igen och hoppas att ingen märkte mitt misstag... (det märktes, suck)
Hej, har också en 50HP som står i garaget och samlar damm i väntan på bättre tider, men jag har köpt delar på SIP till PK50XL har tillockmed satt på ett pk50xl emblem då jag bara hade tomma hål. Elschemat verkar vara nästan identiskt med det som man hittar på SIP scootershopsidan.
Det verkar vara motor/växellåda som skiljer då som tidigare påpekats.
/F
Det verkar vara motor/växellåda som skiljer då som tidigare påpekats.
/F