Skall montera bensintanken på Touring -62. Jag har inte provat ännu, men jag har funderat hur jag enklast skall göra.
Jag har antagit att jag först skall montera bensinkranen i ramen samt sätta dit bensinslangen. Därefter sänka ner tanken i ramen och skruva fast kranen i tanken.
jag brukar ta en svetstråd, böjd som en krok i änden, och med hjälp av den, styra den öppna kranens vred genom hålet. Inte helt lätt, det är bäst att ha ett par svordomar till hands, om det skulle behövas..
Allts skall nog vara fastskruvat och sedan med ett väldigt pillrande få genom kranvredet genom hålet. En kompis kan också vara bra att ha som försöker nappa vredet när det kikar fram och dra det genom hålet. Också mycket bra objekt att hälla ur sin ilska över när det ändå går på tok några gånger.
Du ska sätta ihop allting innan du monterar tanken i ramen. Glöm inte att kolla att det håller tätt i alla skarvar och packningar och att du kan vrida av, på och reserv med rätt funktion. Ibland sväller gummipackningen när den kommer i kontakt med bensin och då får man lossa på skruvarna lite. Svetstråden är ett bra tips men det brukar räcka med att ställa bensinkranen snett uppåt när man sänker ned tanken. Avsluta med att kolla att det kommer soppa ur slangen så den inte blivit något veck på slangen. Speciallt gamla Touringkranen med utloppet nedåt kan vara lite trixig. Innan du monterar skruvarna sätter du i gummibussningen kring kranen, om den åker in kan man iofs få tag i den via insugningsslangens hål men oftast är det lättast att lyfta tanken. SEN drar du fast alla skruvar
Been there done that /HB
Hakanander wrote:Hej,
Skall montera bensintanken på Touring -62. Jag har inte provat ännu, men jag har funderat hur jag enklast skall göra.
Jag har antagit att jag först skall montera bensinkranen i ramen samt sätta dit bensinslangen. Därefter sänka ner tanken i ramen och skruva fast kranen i tanken.
Jag fiskade gummiringen med en krok där jag pluttade in den. Mycket frustrerad. Kanske man kunde använda lufthålet som hjälp och ha där någonting instucket som håller emot där bakifrån när man klämmer in ringen.