På vägen från Sauna Run började min GS, som gått som en klocka - startart lätt och toppat höga hastigheter, att 4-takta på vissa högre varv. Det gick att köra men man fick rycka lite fram och tillbaka på gashandtaget för att den skulle gå ok. Startade som en klocka när vi körde av färjan men halvägs till jobbet, mitt på E4an bland alla långtradare, var det som en propp skulle gått ur motorn. Så fort man drog på mer än 1/5 dels gas så bara dör motorn, kör man på 1/5 dels gas så bara brölar det, 4-taktar och går allmänt dåligt, men den går ju i alla fall. Så i typ 30km/h låg jag i vägrenen och kände mig allmänt nervös och svettig
Såklart ligger stora fina verktygskittet i en annan scooter så här står man med skägget i brevlådan.
Så till frågan: Nån gissning på vad det skulle kunna vara? Jag funderade själv om det skulle kunna vara nått med att tändstiftet har packat igen eller om det är klassisk skit i förgasaren. Nån som har några bättre ideer?
Chokemunstycket hoppat loss? Flottören hängt sig? Sitter förgasaren fast? Har det blivit kortis uppe i styret så att dödarkabeln kortas av gasröret (har hänt mig!).
Det låter som något med förgasare eller tändning om du frågar mig. Mest som förgasare, det är väl något som vibbat loss på vägen från Pyttis.
mvh
Guran
topps wrote:På vägen från Sauna Run började min GS, som gått som en klocka - startart lätt och toppat höga hastigheter, att 4-takta på vissa högre varv. Det gick att köra men man fick rycka lite fram och tillbaka på gashandtaget för att den skulle gå ok. Startade som en klocka när vi körde av färjan men halvägs till jobbet, mitt på E4an bland alla långtradare, var det som en propp skulle gått ur motorn. Så fort man drog på mer än 1/5 dels gas så bara dör motorn, kör man på 1/5 dels gas så bara brölar det, 4-taktar och går allmänt dåligt, men den går ju i alla fall. Så i typ 30km/h låg jag i vägrenen och kände mig allmänt nervös och svettig
Såklart ligger stora fina verktygskittet i en annan scooter så här står man med skägget i brevlådan.
Så till frågan: Nån gissning på vad det skulle kunna vara? Jag funderade själv om det skulle kunna vara nått med att tändstiftet har packat igen eller om det är klassisk skit i förgasaren. Nån som har några bättre ideer?
jo förgasaren låter faktiskt mest troligt, eftersom tändgrejjorna är nya och det vore väl lite konstigt om tändstiftet bara skulle tända på vissa varvtal.
Hampus SS180 skruvade ju loss sig fuggen och flottörlocket på Cannonball i Finsta. Och den var lite som du beskriver i gången.
Mvh
Guran
topps wrote:jo förgasaren låter faktiskt mest troligt, eftersom tändgrejjorna är nya och det vore väl lite konstigt om tändstiftet bara skulle tända på vissa varvtal.
ja känns mycket skönt - och nu har jag massa bra verktygt tills nästa gång...om jag inte fortsätter att lägga alla verktygt i någon annan scooter.
Ska det föresten vara något luftfilter på GS160 eller är det bara en stor burk? Hittade inget när jag snabbmakade ut aluminiumskiten på lunchrasten.....