4-taktande och brölande GS160

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
topps
Lärling
Lärling

4-taktande och brölande GS160

Post by topps »

På vägen från Sauna Run började min GS, som gått som en klocka - startart lätt och toppat höga hastigheter, att 4-takta på vissa högre varv. Det gick att köra men man fick rycka lite fram och tillbaka på gashandtaget för att den skulle gå ok. Startade som en klocka när vi körde av färjan men halvägs till jobbet, mitt på E4an bland alla långtradare, var det som en propp skulle gått ur motorn. Så fort man drog på mer än 1/5 dels gas så bara dör motorn, kör man på 1/5 dels gas så bara brölar det, 4-taktar och går allmänt dåligt, men den går ju i alla fall. Så i typ 30km/h låg jag i vägrenen och kände mig allmänt nervös och svettig :(

Såklart ligger stora fina verktygskittet i en annan scooter så här står man med skägget i brevlådan.

Så till frågan: Nån gissning på vad det skulle kunna vara? Jag funderade själv om det skulle kunna vara nått med att tändstiftet har packat igen eller om det är klassisk skit i förgasaren. Nån som har några bättre ideer?

/H
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

när jag sitter här och väntar på svar kom jag på att det kanske kunde vara nån packbox som gett upp - kan det bli ett 4-taktande orkeslöst symptom då?
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Har du testat att byta tändstift?

Vad är det för motor, är det original?
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

Nix, står utan tändstiftsverktyg och tändstift men kanske kan köpa nått på Lunchen.

Motorn är helt orginal - konding / brytare / tändspole nytt sedan 1 vecka tillbaka.

/H
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: 4-taktande och brölande GS160

Post by Hedge »

Chokemunstycket hoppat loss? Flottören hängt sig? Sitter förgasaren fast? Har det blivit kortis uppe i styret så att dödarkabeln kortas av gasröret (har hänt mig!).

Det låter som något med förgasare eller tändning om du frågar mig. Mest som förgasare, det är väl något som vibbat loss på vägen från Pyttis.

mvh

Guran
topps wrote:På vägen från Sauna Run började min GS, som gått som en klocka - startart lätt och toppat höga hastigheter, att 4-takta på vissa högre varv. Det gick att köra men man fick rycka lite fram och tillbaka på gashandtaget för att den skulle gå ok. Startade som en klocka när vi körde av färjan men halvägs till jobbet, mitt på E4an bland alla långtradare, var det som en propp skulle gått ur motorn. Så fort man drog på mer än 1/5 dels gas så bara dör motorn, kör man på 1/5 dels gas så bara brölar det, 4-taktar och går allmänt dåligt, men den går ju i alla fall. Så i typ 30km/h låg jag i vägrenen och kände mig allmänt nervös och svettig :(

Såklart ligger stora fina verktygskittet i en annan scooter så här står man med skägget i brevlådan.

Så till frågan: Nån gissning på vad det skulle kunna vara? Jag funderade själv om det skulle kunna vara nått med att tändstiftet har packat igen eller om det är klassisk skit i förgasaren. Nån som har några bättre ideer?

/H
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

jo förgasaren låter faktiskt mest troligt, eftersom tändgrejjorna är nya och det vore väl lite konstigt om tändstiftet bara skulle tända på vissa varvtal.

Får gå och köpa lite verktyg på CO

/H
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Hampus SS180 skruvade ju loss sig fuggen och flottörlocket på Cannonball i Finsta. Och den var lite som du beskriver i gången.

Mvh

Guran
topps wrote:jo förgasaren låter faktiskt mest troligt, eftersom tändgrejjorna är nya och det vore väl lite konstigt om tändstiftet bara skulle tända på vissa varvtal.

Får gå och köpa lite verktyg på CO

/H
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

Det var ju faktiskt min SS180 som Hampus lånat :) Skruvarna till luftburken på den är nu låsta med najtråd.

men nu har jag HITTAT problemet på min GS, gick och köpte lite verktyg på lunchen och så fort jag skruvade av luftburken hittade jag felet:

En bit av aluminiumslangen som användes som insugsrör hade lossnat och åkt raka vägen ner i förgasaren.

Image

Image

Image

Biten var typ 5 x 2 cm så den gjorde riktigt gott i att stoppa allt inflöde av luft.

Så nu kan man bara kraftigt avråda att använda aluminiumslang för att bygga insugsrör (som förra ägaren satt på). Dags att beställa en gummi d.o

/H
Last edited by topps on Mon 06 Aug 2007, 13:15, edited 1 time in total.
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Grattis till hittat fel!
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

ja känns mycket skönt - och nu har jag massa bra verktygt tills nästa gång...om jag inte fortsätter att lägga alla verktygt i någon annan scooter.

Ska det föresten vara något luftfilter på GS160 eller är det bara en stor burk? Hittade inget när jag snabbmakade ut aluminiumskiten på lunchrasten.....

/H
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Japp, skall sitta ett instucket i framsidan av luftburken.
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

åsså en bild
Image
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

Ja en sån satt det nog inte i - slängde en snabb koll på både SIP och SC men verkar inte finnas någon att beställa :(
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Den tidiga luftburken är ju mycket snyggare, men Piaggio rekommenderade att man skulle byta till den senare platta varianten.
/P
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

http://www.sparepartscollections.com/pr ... producto=1

/Guran

topps wrote:Det var ju faktiskt min SS180 som Hampus lånat :) Skruvarna till luftburken på den är nu låsta med najtråd.

men nu har jag HITTAT problemet på min GS, gick och köpte lite verktyg på lunchen och så fort jag skruvade av luftburken hittade jag felet:

En bit av aluminiumslangen som användes som insugsrör hade lossnat och åkt raka vägen ner i förgasaren.

Biten var typ 5 x 2 cm så den gjorde riktigt gott i att stoppa allt inflöde av luft.

Så nu kan man bara kraftigt avråda att använda aluminiumslang för att bygga insugsrör (som förra ägaren satt på). Dags att beställa en gummi d.o

/H
Post Reply