Starta gammal pärla som stått sedan -73

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Andréas
Entusiast
Entusiast

Starta gammal pärla som stått sedan -73

Post by Andréas »

Har fått tag på en gammal V50 som stått sedan -73 enligt nuvarande ägaren.

Nu är bara frågan vad jag behöver göra med motorn nu när den stått så länge? Alltså skall jag göra något "förberedande underhål"? Den har startats men inte körts under åren.

Vet någon också vart på nätet jag kan hitta information om just L modellen?
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Putsa tanken, ny bensin, putsa förgasaren, kolla tändstift, byta oljan i växellåda och sedan kickstarten.

Modiga försöker väl starta genast, men då kommer gammal bensin med urgammal kladdig olja att täppa till allting. Växellådsoljan är ju vid det här laget prehistorisk och kanske den har läkt bort. Och du kommer väl knappast att bara starta den utan försöka dig på en runda om den går igång. Och då behövs oljan. Skvalpa på vespan så att oljan kommer litet högre upp på skivorna. I princip borde ju kopplingsskivorna badas i olja, men en kort runda på gården går ännu. :-)
Terraplane Blues

Re: Starta gammal pärla som stått sedan -73

Post by Terraplane Blues »

Andréas wrote:Vet någon också vart på nätet jag kan hitta information om just L modellen?
Grattis till din Vespa 50 L!

Finns väl ingen sida om bara Vespa 50 L, men länken nedan tar upp litet grand. "L" står för "Lusso" ("Lyx" på italienska) och modellen har en del extravaganta detaljer såsom golvlister i aluminium/gummi, kraftigare stötdämpare, emblem i aluminium o s v. 127.994 st exemplar tillverkades mellan 1966-70. I Sverige är L den klart ovanligaste modellen av alla Vespa 50 (R och N vanligast här).

http://vintagescooters.free.fr/vespa/v50l-66.htm
Andréas
Entusiast
Entusiast

Post by Andréas »

vespaco wrote:Putsa tanken, ny bensin, putsa förgasaren, kolla tändstift, byta oljan i växellåda och sedan kickstarten.
Vad menar du med att putsa tanken?
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Jag anar att vår finlandssvenska vän Vespaco menar att du bör göra ren både tanken och förgasaren. Det tycker jag också :-)
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

invändigt.. :smile:
Andréas
Entusiast
Entusiast

Post by Andréas »

Jag får skylla mig själv när jag är så otydlig.... :grin:

Jag undrade mer om någon kunde förklara hur man går till väga när man går rent den? Skölja med ren bensin och hälla ut det ur påfyllningshålet? Eller använder ni någon slags borste eller liknande?
Andréas
Entusiast
Entusiast

Re: Starta gammal pärla som stått sedan -73

Post by Andréas »

Terraplane Blues wrote: Grattis till din Vespa 50 L!

Finns väl ingen sida om bara Vespa 50 L, men länken nedan tar upp litet grand. "L" står för "Lusso" ("Lyx" på italienska) och modellen har en del extravaganta detaljer såsom golvlister i aluminium/gummi, kraftigare stötdämpare, emblem i aluminium o s v. 127.994 st exemplar tillverkades mellan 1966-70. I Sverige är L den klart ovanligaste modellen av alla Vespa 50 (R och N vanligast här).

http://vintagescooters.free.fr/vespa/v50l-66.htm
Tackar för länken!

Tydligen finns en förlängd version från ramnummer 540001 kallad Allungata (om jag tolkar texten rätt)

Min är garanterat svensksåld så jag lär väl knappast kunna förvänta mig att tophastigheten på 40km/h som står på hemsidan gäller min?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Hett vatten och maskindiskmedel i tanken lär lösa up gammal gega :smile:
Andréas
Entusiast
Entusiast

Post by Andréas »

Bensinen var grön......alggrön...

Men det vérkar som om kranen har gegat igen. Har får man loss den? Ser att det det sitter en stor muter inuti som låser kranen på tanken.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

finns en nyckel för det, c:a 100:-
prova EM, Ehr eller BD ala har troligen den!
Andréas
Entusiast
Entusiast

Post by Andréas »

It's alive!
Fick igång den gamle igår kväll, gjorde rent tanken så gott jag kunde med ny bensin, bytte olja, rengjorde fuggen och drog igång den.

Varje Vespa 50 ägare borde få chansen att köra en så "ny" V50. Helt sjukt vilken skillnad det är mot mindre andra som gått 2200mil. Precis allting var supertajt, styrlaget, stötar mm mm. Verkar dock som om jag inte fick bort all smuts för jag måste köra med choken ute, trots att det sitter ett 52 munstycke i. Sen så tycker jag att ljuddämparen nästan var FÖR tyst. På min andre så låter originaldämpet rätt mycket, men denna låter kväst, den borde väl knappast ha sotat igen på 170mil?

Sen var den VÄLDIGT slö i låg och mellan registret, men det kanske beror att jag körde på choken?
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Heh, ja man kan ju putsa tanken på flera sätt... Ja, jag menade på insidan och just pga att gammal bensin inte är i så bra skick mera. Det finns säkert en massa olika medel som man kan använda för att putsa tanken och att skölja med ren bensin är ju en. Den gamla oljan geggar sig på sidorna och bottnet. Och beroende på hur kladdig den är så behöver man mer eller mindre starka ämnen.

Och mitt svar dröjde aningen då jag (givetvis) deltagit i Sauna&Run, en av skoteristernas höjdpunkter. :D
Andréas
Entusiast
Entusiast

Post by Andréas »

Som så vanligt så måste jag köra med choken utdragen på pärlan, men jag har gjort rent förgasaren och även monterat ett externt bensinfilter (så jag slipper riva förgasaren stup i kvarten) men det verkar vara något annat. Finns det något annat som kan påverka än munstyckena?

Nämnas bör väl också att trycker jag in choken på tomgång så får vespan en rätt hyffsad tomgång men när jag ska köra så vill den inte riktigt. Ingen respons what so ever.
Post Reply