Dagens scooterbild (fyll på med bilder!)

Bilder på egna hojar läggs med fördel upp här.
Post Reply
Terraplane Blues

Re: Clutch nr 2

Post by Terraplane Blues »

Svint1 wrote:I og med at Bastard'en endelig er kjørbar, er det smallframe'n sin tur;

Den har selvfølgelig utslitt clutch.
http://img518.imageshack.us/img518/9107 ... 001sy9.jpg

http://img518.imageshack.us/img518/5647 ... 002vy1.jpg

Kjekt å skru! :wink:
Å andra sidan är det så ofantligt lätt att byta koppling på en smallframe. Max 10 minuters jobb om man gör det på smidigaste sätt! :wink: Ren olja du hade...
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Nästan 2 veckors semester på den italienska rivieran(blomkusten) är nu över. Skickar in ett par bilder som visar lite vad jag/vi gjorde. Lånade min kusins Primavera i en dryg vecka. Ser dock nu att baklyktan inte borde vara av denna modell, eller har jag fel? Pigg liten sak var det iaf. Den tog oss upp och ner i bergen i ett raskare tempo än jag är van vid.

Image

Ser långt ifrån så glad ut som jag faktiskt var. Kanske lider jag av beslutsångest, då valet av färg på vin kan vara knepigt.

Image

Här även en fin bild på "Alfie" när hon lite avslappnat njuter utav solen, i väntan på vidare färd mot restauranten på bergssluttningen.

Image
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Härligt! Mycket praktiskt med släktingar med överloppsvespor! Var moppen trimmad eller var det bara frågan om att den gick mer än 30 km/h? Är det förresten en Sverigespecial att bara ha 30 km/h som max istället för 40 km/h som t.ex. vi har i Finland?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

vespaco wrote:Härligt! Mycket praktiskt med släktingar med överloppsvespor! Var moppen trimmad eller var det bara frågan om att den gick mer än 30 km/h? Är det förresten en Sverigespecial att bara ha 30 km/h som max istället för 40 km/h som t.ex. vi har i Finland?
30 är nog en svensk grej. I andra länder är det ju vanligt med olika mopedklasser (var så även på 60-70-talet). Tyskland har väl 3 olika klasser och Italien två. Är det inte så att man får köra 25-30 vespa i italien från 14 år och sedan "vanlig" 45-50moppe från 15? Kommer ihåg att jag läste något sådant i Vespa streetstyle boken

http://www.youtube.com/watch?v=WVkeWS4Xk7I
Federico
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

vespaco wrote:Härligt! Mycket praktiskt med släktingar med överloppsvespor! Var moppen trimmad eller var det bara frågan om att den gick mer än 30 km/h? Är det förresten en Sverigespecial att bara ha 30 km/h som max istället för 40 km/h som t.ex. vi har i Finland?
Det är en 125 cc denna lilla sak... Då hastighetsmätaren var lite knasig så kunde jag inte riktigt veta topphastighet, men vi åkte runt 60-70 med fröken där bak, då på plan väg.
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Heh, jag är dålig på att skilja de där smallframearna... Ursäkta Vespan, menade inget illa!
Bengan
Lärling
Lärling

Post by Bengan »

Terraplane Blues wrote:
Image
Hur har du gjort för att få växelsiffrorna så tydligt röda?
Terraplane Blues

Några bilder från min 40 mil långa resa ner från Småland igår. Bettan gick lika bra och pålitligt som alltid, förutom efter en fotopaus i en spännande miljö mitt i urskogen. Ett tag trodde jag verkligen att jag inte skulle komma hem, men det visade sig vara mitt hemmagjorda luftfilter (strumpa) som hade "flärpat" in och täppt till insuget. Bäst på hela resan var det lokala bensinbolaget i Emmaboda, med det underbara namnet "Runes bensin". Statoil, släng dig i väggen! :mrgreen:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Jonas
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Jonas »

Verkar som det varit en riktigt böt och långsam (enl. mätare) tur.

Men det blir väl så när man vill uppleva "Sommar?" Sverige.
Gillade Runes bensin mack. Betydligt mer stiligt än Staoil.

Kollade själv in Oljeshejkerna Johnsson mack i Alvesta.
Rikitgt flashigt med eget oljeborrtorn och allt.

Hann tyvärr inte att plåta.

Hittade en sida om lite besinmacks info.
http://web.telia.com/~u47210459/bolag.html
[b]// Jonas

[url]http://vespa.janfelt.se[/url][/b]
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Tja, jag drabbades (tillfälligt) av en depression när jag såg TF:s bilder. Varför lyckas inte mina skoterbilder... Kan det ha att göra med att man åker i sällskap och aldrig hinner komponera/fundera för att få en bra bild. Just när man kommer på en bra idé så skall sällskapet iväg och det är bara att packa undan kameran om den ens hann fram ur väskan. Suck... Och så skall man ännu delta i forumets tävling. :/
Terraplane Blues

Bengan wrote:
Hur har du gjort för att få växelsiffrorna så tydligt röda?
Man tar och skär ett snitt i tummen och låter blodet droppa ner över styret en stund. Därefter torkas överflödigt blod bort och det hela förseglas med litet klarlack. Klart! Nejdå, vanlig modellfärg och pensel... :wink:
Jonas wrote:Verkar som det varit en riktigt böt och långsam (enl. mätare) tur.

Men det blir väl så när man vill uppleva "Sommar?" Sverige.
Gillade Runes bensin mack. Betydligt mer stiligt än Staoil.

Kollade själv in Oljeshejkerna Johnsson mack i Alvesta.
Rikitgt flashigt med eget oljeborrtorn och allt.

Hann tyvärr inte att plåta.

Hittade en sida om lite besinmacks info.
http://web.telia.com/~u47210459/bolag.html
Jodå, blöt var resan - men det gör inget när man har både regnställ och regncape ovanpå! Visst gick det sakta emellanåt. De 40 milen avverkades på exakt 9 timmar med stopp för fotografering, tankning, piprökning och matintag.

Jag blev förvånad att jag inte stötte på dig på någon liten småländsk grusväg, Jonas - vi brukar ju ha en förmåga att korsa våra vägar på de mest oväntade ställen... Vi får snart ta en runda på den skånska landsbygden när vädret och annat tillåter!

Schysst länksida om bensinbolag - t o m Runes bensin i Emmaboda fanns med! Visst är det härligt med alla gamla (och en del nya) bensinbolag. Trist bara att normännen har smutsat ner vårt land med smaklösa bensinbolag. Det var mer stil förr och därför blir man glad när man ser ett litet bolag som Runes bensin mitt i allt bensinmackselände. Vi kan ju ta en tur till den fantastiska Caltexmacken i Mörarp en dag, om du inte redan har varit där?
vespaco wrote:Tja, jag drabbades (tillfälligt) av en depression när jag såg TF:s bilder. Varför lyckas inte mina skoterbilder... Kan det ha att göra med att man åker i sällskap och aldrig hinner komponera/fundera för att få en bra bild. Just när man kommer på en bra idé så skall sällskapet iväg och det är bara att packa undan kameran om den ens hann fram ur väskan. Suck... Och så skall man ännu delta i forumets tävling. :/
Tack - du är alltför snäll, Vespaco! Faktum är att jag hatar (japp, verkligen hatar) den bajskamera (t o m kraftig underdrift) som jag har i väntan på min trasiga Canon. Det är helt omöjligt att få bilderna som man vill ha dem *grrr*. Och så avskyr jag det där icke-estetiska 4:3-formatet på bilderna. Tack ändå... :grin:
Terraplane Blues

Efter att ha stannat till på K-rauta och inhandlat en ABUS-kätting till kompisens Honda XR 650, blev det en eftermiddagstur ut på landet utanför Malmö och påhälsning hos en gemensam barndomskamrat. Regnet strilade ned i plötsliga skurar, precis som vanligt denna blöta sommar... :yuck:

Image

Image

Image

Image
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Ute en liten sväng för att testa nya tändstiftet...bra!

Image
Terraplane Blues

Mancino wrote:Ute en liten sväng för att testa nya tändstiftet...bra!

http://inlinethumb25.webshots.com/7192/ ... 500Q85.jpg
Härlig stämning i den bilden, Mancino! Snyggt!

Själv fortsätter jag att spamma tråden med Sveriges mest (?) fotograferade Vespa... Det blev en eftermiddagsrunda med en kompis och hans Yamaha TRX 850. Jag hann även med en liten testrunda med Vespa 50 mot kvällskvisten. Den gick lika sakta som vanligt...

Start i Höllviken...
Image

Posering på gamla väg 9 som går utmed kusten mot Ystad
Image

Vi passade på att köra in i hamnen i Skåre eftersom det stod skyltat att det var hamnfest. Där var inte en käft...
Image

Vi besökte även Maglarps nya kyrka (ja, nya - det finns en gammal också!), ett öde och fallfärdigt rivningsobjekt. En skylt förkunnade att hundar inte fick komma in. Vespor gick dock bra...
Image

Ännu en bild på Maglarps nya kyrka, byggd 1909 och stängd 1976 p g a felaktigt murbruk (saltvatten). Kommer att rivas inom kort.
Image

Hmm, plötsligt tog vägen bara slut...
Image

Det blåste stark sidvind, vilket kan förklara att Vespan ser rak ut och resten snett. Eller så hade jag punka på ena stödhjulet?
Image

Hann som sagt även med en liten testrunda med min V50 -68...
Image

En normaltrött "svensk" Vespa 50 går oftast inte fortare än så här...
Image
Søren K
Nybörjare
Nybörjare

Post by Søren K »

fra den danske udgave af magasinet ARENA:

Image
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Søren K wrote:fra den danske udgave af magasinet ARENA:
Wow Søren, Flammefar sparker røv!
Ses til CSC 10 år!
munken
Nybörjare
Nybörjare

Post by munken »

Wow - sikke et flot billede;-)

I skal næsten lige se et par flere....synes de er rigtig fede

Enjoy,
kasper

Image

Image
Copenhagen SC
Bengan
Lärling
Lärling

Post by Bengan »

http://www.birkeholm.dk/flameboy/Image00001.jpg
Brutalt snygg Vespa!!
munken
Nybörjare
Nybörjare

Post by munken »

Bengan wrote:

http://www.birkeholm.dk/flameboy/Image00001.jpg
Brutalt snygg Vespa!!
Tack så mycket!

Cheers
Kasper
Copenhagen SC
Lawman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Lawman »

Kan bara hålla med Bengan.......Brutalt snygg....!!!!

Oj oj oj.........svart med flames........ :grin: :grin: :grin:
/Lars
Lawman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Lawman »

Var upp till Rättvik idag på veteranmarknaden som är avslutningen på classic car week och såg då denna scooter. Det är en Mustad folkscooter från mitten av 50-talet. Tillverkad i Norge. 4000 sekiner ville försäljaren ha och talade sen glatt om att den var totalt livsfarlig , allrahelst om man använde frambromsen för då slog man tydligen runt framåt lättare än lätt.

Image
/Lars
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Så nu är du 4000:- fattigare ? :-) mvh/HB

[quote="Lawman"]Var upp till Rättvik idag på veteranmarknaden som är avslutningen på classic car week och såg då denna scooter. Det är en Mustad folkscooter från mitten av 50-talet. Tillverkad i Norge. 4000 sekiner ville försäljaren ha och talade sen glatt om att den var totalt livsfarlig , allrahelst om man använde frambromsen för då slog man tydligen runt framåt lättare än lätt.
Lawman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Lawman »

Hade inte så mycket med mig vilket var tur kanske för den lilla rackaren väckte vissa habegär må jag säga. Farligt farligt men härligt härligt eller vad brukar man säga......... :grin:
/Lars
Silferstjerna
Nybörjare
Nybörjare

Mustard

Post by Silferstjerna »

Tjena!

En gammal kompis hade en Mustard -54, ser ut som på bilden men utan sköld och med coola custom skärmar. Drivningen var inte kedja som den i Rättvik utan ett hjul mot framhjulet a la Solex knallert
Spännade åkturer blev det men mest beroende på toksmå hjul.
Kompisen har lämnat landet och vart hans mörkröda skönhet tog vägen har jag ingen aning om tyvärr.

/Håkan
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Liten utflykt över helgen. Destination Flens vandrarhem. Rekomenderas varmt. Superskön väg från Södertälje genom sörmlands böljande landskap. Scootern drog knappt 6 liter på 12,5 mil. Riktigt bra trots strokerveven...

Image
Snygg biograf i flen. Bra filmer också...

Image
Skön staty i parken. Rest 1964 med inskriptionen "Tonåring"

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Post Reply