Nita Emblemet

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Bustamente
Lärling
Lärling

Nita Emblemet

Post by Bustamente »

Skulle till att nita fast vespa-emplemet, men det gick inget vidare. Knackade in den första med en plasthammare. För det första tog den med sig en hel del lack på vägen ut, och för det andra sticker den ut väldigt långt och sitter inget vidare. Hur gör man egentligen? Någon som har erfarenhet av emblemmontering som kan ge lite råd?
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Kapa nitarna så att de sticker ut ca 2 mm. Placera en massa skyddande tejp runtomkring där du skall banka och med en kulhammare bankar du på niten. Först är niten aningen motvillig men sedan ger den med och breder snyggt ut sig. Sedan gäller det att banka jämt omkring på den så att resultatet skall bli rund och rak (inte böjer sig). Du behöver också någon/något som håller emot på andra sidan så att niten hålls på platsen blir slås tätt fast. Det är bara att testa an efter om niten äntligen skulle vara ordentligt fast.

Min erfarenhet baserar sig på golvlisternas nitar som ju är tjockare och hårdare, men principen är nog densamma. Kom ihåg en massa skydd runt slagområdet, för annars kommer du att ha god orsak att gorma när du smäller till lacken. 100% risk att du missar åtminstone en gång! :grin:
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Jag brukar att förja med att borra ur färgen så niten glider i fint - då slipper man att chippa färgen. Som vespaco skrev klipp av så niten sticker ut 2mm, mer behövs inte. Sätt först i niten och klipp sedan. Pressa emot på framsidan med något hårt men inte metalliskt. Jag brukar ta en plastklubba eller en hockeypuck. Då slipper man att kulskallen deformeras på framsidan. Banka sedan försiktigt ut niten med en liten kulhammare. Det ska vara snälla slag så niten manglas ut sakta, då gör det inte heller något om man träffar snett (men better safe than sorry, maskera & skydda efter behov.) Att slå ut en nit tar drygt en minut.

På golvet har jag gett upp och kör popnit istället. snabbt, sitter bra och garanterar att listen sitter tajt mot golvet.

/HB
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Tackar för svaren. Låter som ett 2 personersjobb då. Får vänta tills helgen då man kan få lite assistans...
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Det går att göra det själv men visst går det lättare om någon annan håller emot.

mvh/HB
Bustamente wrote:Tackar för svaren. Låter som ett 2 personersjobb då. Får vänta tills helgen då man kan få lite assistans...
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

henrikborjeson wrote:Pressa emot på framsidan med något hårt men inte metalliskt.
Metalliskt eller inte, det gäller framför allt att mothållet är TUNGT, så det "svarar" när man nitar.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Nita Emblemet

Post by Federico »

Bustamente wrote:Skulle till att nita fast vespa-emplemet, men det gick inget vidare. Knackade in den första med en plasthammare. För det första tog den med sig en hel del lack på vägen ut, och för det andra sticker den ut väldigt långt och sitter inget vidare. Hur gör man egentligen? Någon som har erfarenhet av emblemmontering som kan ge lite råd?
ett tips när det gäller att nita gamla typen av emblem med lösa nitar:

tag en skruvmejsel/fil eller annat verktyg med hårdplasthandtag. leta sedan upp ett borr med ca 3-5 mm, borra sedan ner en fördjupning på baksidan av verktygents handtag med handkraft (ingen borrmaskin). nu har du en ca 1mm djup grop. denna skall du sedan använda som mothåll på nitens skalle (emlemsidan).

tag sedan en automatkörnare http://www.biltema.se/products/product. ... emId=81114. placera mothållet på nitskallen, placera sedan automatkörnarens spets mitt i nitens pinne och tryck till 3-5 gånger tills att niten sitter. det klarar man lätt utan medhjälpare och risken att man slinter eller skadar lacken är betydligt mindre än när hammare används. man får naturligtvis kapa niten för lämplig längd (ca 1-2 mm) det är också lättare att trycka med körnaren om man filar en plan yta där niten kapats.

jag har gjort detta ett antal gånger med gott resutat. automat körnare är också perfekt verktyg för att montera emlem av nya typen med ingjutna nitar

lycka till
Federico
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Javisst ja mothållet! Jag hittade på att trycka en gummihammare (de där tjocka med riktigt gummi) med en skinnbit med mockasidan mot nithuvudet på motsidan. Hammaren hölls bra på plats. Slutresultatet var ett vackert glänsande nithuvud som behållit formen fint. Niten kan givetvis fuktas med sinol/t-röd för att den skall behålla den vackra glansen.
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Tackar för tipsen. Jag körde med en träbit som mothåll och sedan kulhammare. Det blev helt ok, även om ett par nithuvuden blev lite tillplattade. Men nu vet jag mer tills nästa projekt :grin:
Post Reply