Matching numbers

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
User avatar
Bengan
Lärling
Lärling
Posts: 307
Joined: Sun 30 Apr 2006, 11:52
Location: Övik

Matching numbers

Post by Bengan »

Har lite funderingar kring min Sprint.

Finns det något ställe där jag kan få info om motor är exakt den som levererades med Vespan när den var ny? Jag är också intresserad att veta vilken färg den hade när den var nyproducerad, kan man hitta det nånstans?

Finns det bilder, gärna detaljbilder, där man kan se hur den såg ut i original? Tex vilken färg hade vajerhöljen, hur såg stötdämparen ut, sitter rätt emblem på och vilken färg ska emblemet ha, färg på fläktkåpan, hur såg hantag och kopplings-/bromshandag ut etc etc...
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

---------------------------------------------------------
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Vespa Tecnica är nördens drömbok. :P :P :P Dock har de inte berättat om exportfärger (t.ex. GL/VLA har bara vit(-gul) färgkod). Vissa bilder är av icke orginal, men den är nog den bästa bland alla böcker som finns. Sedan finns reservdelsmanualen (med explosionsbilderna) där det finns trevliga detaljer.
Hasse Riska
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 50
Joined: Thu 18 May 2006, 10:33
Location: Finland

Post by Hasse Riska »

Hej Bengan! Några försök till svar på dina frågor:

Allmänt: Vespa Sprint var den mest långlivade vespamodellen från 1960-talet. Den tillverkades 1965-72 (Inte 66-69 som Stora Vespatabellen felaktigt uppger!) och åren 1969-79 dessutom som en förbättrad version med namnet Sprint Veloce sammanlagt i närmare 450.000 ex. med den gemensamma tillverkningskoden VLB1T (med undandtag för 77 ex. som 1967 fick koden VLB2T). Jag undrar om Sprint Veloce aldrig importerades till Sverige, då Stora Vespatabellen inte alls nämner den?

Jag börjar med dina frågor från den lättaste ändan:

- Vajerhöljena torde alltid ha varit gråa. Åtminstone har jag aldrig sett ett svart hastighetsmätarvajerhölje på en vespa - varken på bild eller verkligheten. De är ju de mest specifika för vesporna!

- Broms- och kopplingshandtagen såg likadan ut - med den "lilla tåren" ytterst på ändan ända fram till 1968-69. Då den nya styrstången med den 130 mm stora, runda lyktan kom, introducerades också nya handtag med en betydligt större, rund kula på ändan. Det var modellerna Rally 180, 125 GTR och Sprint Veloce som först fick de handtagen.

- Det nya sexkantiga emblemet "släppte" Piaggio den 1 oktober 1967 och började därefter använda det systematiskt på alla produkter enligt en notis på sid. 188 i Vespa Tecnica 3. Det betyder att äldre Sprintar har har det gamla P-emblemet av "vapensköldstyp". Källorna uppger inte - vad jag har hittat åtminstone - fr.o.m. vilket chassinummer Sprinten fick det nya, sexkantiga P-emblemet, men det gör ingenting, eftersom det syns på chassits utformning där emblemet skall sitta! Den släta ytan där det sexkantig emblemet skall tejpas fast gjordes nämligen också sexkantigt!

- Handtagen blev efter "sexkantsreformen" hösten 1967 förnyade med en yta som skulle ge mindre vibrationer i vespisternas händer och det nya emblemet ersatte det gamla på handtagen. De nya handtagen var överlag svarta. Likaså togs svarta tätningslister runt sidokåpor och förvaringsfack innanför frontskjölden - av bilderna i Vespa Tecnica att döma - samtidigt i bruk. Med ett undantag - Sprint Veloce har på bilderna i Vespa Tecnica nog de nya handtagen, men de är gråa! Likaså är tätningslisterna gråa. - Jag antar att också den "vanliga" Vespa Sprint fick behålla de gråa tätningslisterna produktionsperioden till slut. Men hur var det månne med handtagen. Hade månne Sprintarna efter "emblemreformen" den nya typens handtag men i grått? Någon som äger/ägt en Sprint tillverkad 1968-72? Skriv och berätta!

- Fläktkåpan (runt magnet/fläkthjulet) var fr.o.m. att den nya karossmodellen tog i bruk (VNA 57-, VBA 58- och VGLA 59-) genom hela 60-talet alltid aluminiumfärgad (nyansen PIA 983). Den första förändringen som jag har hittat i mina Tecnica-böcker från den regeln är Primavera ET3 1976, som fick svart fläktkåpa.

- Cylinderns kåpa var också enhetligt ytbehandlad fr.o.m. den nya karossmodellens införande med en kemisk metod som kallas "fosfatisering". Det gav en ganska mörk yta som var nästan svart från början, men mycket snart tog ytrosten överhanden så att den blev ganska jämn brun. Däremot har jag aldrig sett en sådan kåpa som skulle ha rostat helt sönder. Sprint Veloce var - vad jag vet - sedan den första vespan som fick en cylinderkåpa av svart plast.

- Frågan om färger är den svårast. Vespa Tecnica (och Colore Amicas hemsida) uppger bara en enda färg för Vespa Sprint, PIA 110, som kallas "blue Metallic", men som de flesta av oss skulle kalla silvergrå. Dock vet jag att Sprinten förekommit åtminstone även som röd (trol. PIA 847, "kardinalröd") och antagligen även i andra färger. För Sprint Veloce uppger samma källor hela åtta olika färger, dessutom så att det kom en ny färgnyans nästan varje år, två blåa, två gröna, två gråa, en vit och en röd - den så populär PIA 847 fr.o.m. år 1972!
Mvh
HR
User avatar
Bengan
Lärling
Lärling
Posts: 307
Joined: Sun 30 Apr 2006, 11:52
Location: Övik

Post by Bengan »

Tusen tack för tipsen! Jag har skickat efter Vespa Tecnica. Vet inte om jag kommer att göra nån extrem originalrenovering men det jag ska fixa till vill jag ska bli så originallikt som möjligt.
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Hasse Riska wrote:Jag undrar om Sprint Veloce aldrig importerades till Sverige, då Stora Vespatabellen inte alls nämner den?
Nej, Sprint Veloce importerades aldrig till Sverige.

Rent allmänt finns det en viss skillnad mellan vad som tillverkades av Piaggio i Italien, och när, och vad som importerades till Sverige, en relativt liten marknad i ett kallt hörn av Europa.

Importören på 60-talet, Fram-Kingbolagen i Helsingborg, begränsade ofta färgurvalet. Exempel Vespa Super Sport som vi diskuterat tidigare. I Sverige såldes den inte i vitt, undantag en enda maskin som kördes av en man som var mycket god vän med generalagenten. Och den började säljas här våren 1965, som årsmodell 1965.

Fö är jag imponerad av din detaljkunskap, Hasse. Jag jobbade aldrig yrkesmässigt med Vespa, däremot var jag mycket aktiv i Vespa Club Göteborg, Stockholm och Sverige.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
User avatar
Bengan
Lärling
Lärling
Posts: 307
Joined: Sun 30 Apr 2006, 11:52
Location: Övik

Post by Bengan »

Om jag tolkar emblemförklaringen rätt har jag fel emblem på min Sprint -67? Det ser ut som jag ska ha det gamla märket om man ser på plåten.

Hur är det då med lister och handtag? Ska jag ha grå lister och handtag på min röda Vespan? Det sitter svarta lister idag.

Ska Vepspa S.-märket vara svart? Ska det sitta något på bakskärmen och hur ska det se ut i så fall - vilken text och färg?

Image
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Vad jag vet såldes Vespa Sprint aldrig i röd färg i Sverige (och jag var ofta hos Vespa Service i Göteborg även på den tiden). Min bild är att alla Vespa Sprint dsom såldes i Sverige var silvergrå, som denna http://www.blocket.se/vi/12839324.htm?ca=15_s.

Så kolla på någon undanskymd plats, t ex under tanken, om den är röd där också eller om det finns spår av silvergrått.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Klingen
Entusiast
Entusiast
Posts: 235
Joined: Sun 09 Apr 2006, 23:19
Location: Cracker City

Post by Klingen »

Riska skrev:
Det nya sexkantiga emblemet "släppte" Piaggio den 1 oktober 1967 och började därefter använda det systematiskt på alla produkter enligt en notis på sid. 188 i Vespa Tecnica 3. Det betyder att äldre Sprintar har har det gamla P-emblemet av "vapensköldstyp".

http://www.blocket.se/vi/12839324.htm?ca=15_s
Kolla årsmodellen. Nån som fifflat med emblemet igen, eller fel årsmodell?
Klingen
Entusiast
Entusiast
Posts: 235
Joined: Sun 09 Apr 2006, 23:19
Location: Cracker City

Post by Klingen »

Kollar man sidkåpor och framstänka så saknas
sidlistorna. Troligen en 68 eller senare.
Det står ju dessutom Vespa Sprint på framskjölden,
inte Vespa S.
En fin Sprint f ö. Ett bra köp troligen.

Image
User avatar
Bengan
Lärling
Lärling
Posts: 307
Joined: Sun 30 Apr 2006, 11:52
Location: Övik

Post by Bengan »

jencla wrote:Vad jag vet såldes Vespa Sprint aldrig i röd färg i Sverige (och jag var ofta hos Vespa Service i Göteborg även på den tiden). Min bild är att alla Vespa Sprint dsom såldes i Sverige var silvergrå, som denna http://www.blocket.se/vi/12839324.htm?ca=15_s.

Så kolla på någon undanskymd plats, t ex under tanken, om den är röd där också eller om det finns spår av silvergrått.
/jens
Du har nog rätt jencla, den verkar ha varit silvermetallic.

Image
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Sprint hade Max Meyer Azzurro met. 1.268.0110, kallad silverblå (5199) av Fram-King, som då var generalagent.
Det finns en visst system i de gamla MaxMeyer-färgkoderna som delas upp i tre siffergrupper:
Första siffran (1 eller 2) står för hur många färgskikt som behövs, 268 står för Maxicar (metallicbas) och 298 för Bilux (cellulosafärg), nästa siffra beskriver färgen. 0=metallic och 5 är röd till exempel. De sista tre siffrorna är samma som de nyare Piaggiokoderna.
/Patrik

Image

Image

Image
Last edited by Paka on Fri 03 Aug 2007, 12:49, edited 1 time in total.
User avatar
Bengan
Lärling
Lärling
Posts: 307
Joined: Sun 30 Apr 2006, 11:52
Location: Övik

Post by Bengan »

Idag kom postmannen och gjorde mej lycklig!

Image
Mancino
Lärling
Lärling
Posts: 669
Joined: Fri 17 Nov 2006, 15:58
Location: Stockholm, Sweden

Post by Mancino »

Bengan wrote:Idag kom postmannen och gjorde mej lycklig!

Image
Vad blev det i frakt och porto? Ska kanske beställa Vol. 1
User avatar
Bengan
Lärling
Lärling
Posts: 307
Joined: Sun 30 Apr 2006, 11:52
Location: Övik

Post by Bengan »

Mancino wrote:Vad blev det i frakt och porto? Ska kanske beställa Vol. 1
Jag beställde hos Motorsports Scooters, http://www.scooterwest.com

Bok 59, skylt 18 och frakt 38, tot 115 USD.

Jag gjorde beställningen 24/7 och fick grejorna idag, tycker det är rätt snabbt jobbat. Enda nackdelen är att när man gör beställningen får man inte rätt fraktkostnad på specen men jag hade mejlat dom innan och frågat vad frakten skulle kosta.
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Har beställt här http://www.scooterproducts.com/

En engelsk firma, drivs av Stuart Lanning som tidigare var ägare och chefredaktör för tidskriften Scootering. Snabb och bra service, har inte jämfört priserna dock.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

beställde fån SIP, med USP blev det c:a 200:- dyrare än http://www.scooterproducts.com/
:sad:
Hasse Riska
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 50
Joined: Thu 18 May 2006, 10:33
Location: Finland

Post by Hasse Riska »

Ännu ett par kommentarer till Sprint-färger och Piaggio-logon:

Jag har en vespakompis i Jakobstad som äger och kör en röd Vespa Sprint med tillv. nummer 39xxx, vilket betyder att den är tillverkad i början av året 1967. (Det året tillverkades nr 39231-63336) Han köpte och renoverade den i mitten av 90-talet. När jag härom året frågade honom varifrån han fick färgkoden, blev svaret att målaren blandade den utgående från de områden på chassit där den gamla originalfärgen fanns väl bevarad. Den färgen är mycket nära (ev. samma som!?) den jag har på min GL/Touring (VLA) -65:a, d.v.s. PIA 847 ("kardinalröd") och likaså mycket nära den du, Bengan, har på din. Så jag tror nog att det har kommit Sprintar med röd originalfärg åtminstone hit upp till Norden.

Jag har i någon tidigare "tråd" berättat hur omåttligt populära de kardinalröda vesporna blev då de först kom till Finland 1962. Och ännu populärare blev den röda färgen då VLA-vesporna kom 1963 och det enda andra färgalternativet var den fula pastellblåfärgen, en ren flopp efter VGLA&B:s vackra metallblåa nyanser.

Min kompis' Sprint har - precis som man på bilderna ser att din också har - chassiplåten under logon formad efter den äldre P-logon (typ vapensköld!). Däremot kan man på bilden här ovan av den silvergråa Sprinten tydligt skönja att plåten under den nya, sexkantiga P-logon är sexkantigt utformad. Av det drar jag slutsatsen att din Sprint också har ett tillv.nummer som låter en ana att åtminstone chassit säkert har blivit tillverkat före 1 okt. 1967.

Men å andra sidan skulle det inte heller förvåna mig alls om man på Piaggio var så mån att snabbt få ut det nya "loggan" - sedan man väl "släppt" den - att man kanske rentav den 2 oktober började klistra den sexkantiga loggan på chassin som var gjorda med tanke på den gamla. Kanske din Sprint hör till dessa "blandras" vespor, som det tycks finnas många exempel på i Piaggios produktion.

Till slut ännu om färgen på handtag och gummilister. De har alltså - som jag skrev senast - entydigt varit gråa på din Vespa från början, eftersom de svarta kom i bruk - av allt att döma - först på de nya modeller som kom ut på marknaden 68/69.

Mvh

Hasse
HR
User avatar
Bengan
Lärling
Lärling
Posts: 307
Joined: Sun 30 Apr 2006, 11:52
Location: Övik

Post by Bengan »

Hasse, du anar inte hur tacksam jag är för dina synpunkter!

Min Sprint har chassinr 0477xx och torde alltså vara tillverkad omkring maj 1967. Det borde innebära att jag ska ha den gamla loggan.

Vespan är omlackad, men det är svårt att se vilken originalfärg den hade. När jag tvättade rent under tanken med lacknafta försvann den röda färgen och jag kom till grundfärgen utan att passera någon metalliclack såvitt jag kunde se. Problemet är att det är väldigt svårt att se skillnad mellan ren metall och den gråblå metallicen. De spår av silvermetallic jag såg satt på tanken. Om den varit gråblå tycker jag att jag borde sett fler spår av färgen även på andra ställen.

Nu har det väl inte så stor betydelse vilken färg den var. Jag tycker den gråblå färgen är väl så snygg som den röda men eftersom jag troligen ska lacka om den så vill jag göra det i originalfärgen. Om det skulle visa sig att den har en ovanlig färg är det kul i sig.

Enligt säljaren, som ägt Vespa sedan april 1984, är Vespan omlackad en gång i originalkulören. Jag börjar tro att det stämmer, kanske ska jag bestämma mig för att det är så...

Jag blev lite besviken när jag läste om Sprint i Vespa Tecnica. Den var långt ifrån fullständig. På bilderna ser man att det står Vespa Sprint på skölden och 150 Sprint på bakskärmen, metallfärg på båda. Texten säger att det ska stå Vespa Sprint både på skölden och bakskärmen i mörkblå färg. På min Vespa står det Vespa S. i svart text utan antydan till blått och på bakskärmen saknar jag emblem eftersom det sitter en pakethållare monterad. Efter att ha kollat runt lite verkar det inte osannolikt att det ska stå Vespa S med svart text, men jag blir osäker. Hur ska det se ut på bakskärmen?

Appropå pakethållare. Är pakethållaren på bilden tidstypisk eller är det en modernare uppfinning? Den ser kanske lite klumpig ut men jag tycker den är rätt snygg ändå. Jag vill att Vespan ska se ut som den kan ha gjort 1967.

Image

Image

Image
Klingen
Entusiast
Entusiast
Posts: 235
Joined: Sun 09 Apr 2006, 23:19
Location: Cracker City

Post by Klingen »

Jag tycker att det ser ut som orginalfärg under tanken.

Den blå-grå lacken är mer gråsilver där man kan se det blåa i lacken när solen ligger på.

Jag tror att du har en Ulma-pakethållare där bak. Lite svårt att se på din bild. Tror att den är en 60-talare.

Vespa S i svart har jag som orginal på min Sprint, nu sitter den med
"chrome" på min. Tror att kulören på Vespan avgör vilken kulör på loggan.

Den balla "King and Queen-seaten" har du definitift inte kvar :grin:
User avatar
Bengan
Lärling
Lärling
Posts: 307
Joined: Sun 30 Apr 2006, 11:52
Location: Övik

Post by Bengan »

Klingen wrote:Den balla "King and Queen-seaten" har du definitift inte kvar :grin:
He he... Sitter den på din Sprint nu? Har du vågat sätta borrmaskinen i Vespan än eller avstår du att montera prylarna som kräver borrhål?
User avatar
Bengan
Lärling
Lärling
Posts: 307
Joined: Sun 30 Apr 2006, 11:52
Location: Övik

Post by Bengan »

Klingen wrote:Jag tror att du har en Ulma-pakethållare där bak. Lite svårt att se på din bild. Tror att den är en 60-talare.
Image
Hasse Riska
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 50
Joined: Thu 18 May 2006, 10:33
Location: Finland

Post by Hasse Riska »

Det lönar sig att forska i tillgängliga källor och läsa noggrant och likaså idka aktiv källkritik!

Jag har roat mig med att jämföra tre olika upplagor av reservdelsböcker för Vespa Sprint. Scoterhelps (utgiven av Piaggio i febr. -66), min egen, som jag också en liten nyupplaga av (utg. i sept. -68 ) och en som jag fick tills. med några andra reservdelsböcker och verksatadsmanualer från Scooterworks i Chicago för en vecka sedan (efter en väntan på drygt en månad!). Denna nyaste, som är utgiven i febr. -74 gäller eg. Sprint Veloce, men det är ju i princip samma vespa med samma tillv.kod - VLB - även om det ju var en ny version med en ny, större förgasare mm.

Jag har också - ännu en gång - "lusläst" vad Vespa Tecnica har att säga om Vespa Sprint och jämfört det med den betydligt längre texten om GL/Touring VLA, som ju var Sprintens föregångare. VLA och VLB har ju exakt samma chassi. Angående sadlarna, som du Bengan, undrade om, sägs det klart och tydligt, att VLA hade separata sadlar, men man kunde också få den med "långlimpa" (Finland tog in den enbart med långlimpa, Sverige antagligen bara med separata sadlar, då jag inte sett en enda bilda av den VLA med långlimpa varken på SSK:s marknad eller på Blocket!). Med VLB. Sprinten, var det tvärtom. Långlimpan var standard, medan det var möjligt att få den med separata sadlar. I Finland har man - vad jag vet - bara haft Sprintar med långlimpa. Hur är det i Sverige? Vilkendera "sadelutstyrseln" har hos er varit allmännast på VLB?

Vidare jämförde jag reservdelsböckernas textblad gällande P-logo och Vespaemblem. Till saken hör att alla tre reservdelsböckerna är av den typ som presenterar flera olkia vespamodeller samtidigt. Scooterhelps variant, som ju är äldst känner bara till "Vespa S" på frontskölden och Vespa Sprint baktill på VLB. Min upplaga från sept. -68 har tre alternativ för VLB, Vespa S och Vespa Sprint och Vespa Sprint i krom, alla med olika reservdelsnummer! Av det detta kan man vara böjd att dra slutsatsen att de två första inte var förkrommade utan målade i den svartblåa nyansen, som jag tror att du, Bengan, också har, trots att du tror att den är svart.
Det är samma nyans som de mörkblåa originalsadlarna, vilka man närmast upplever som svarta Ingenting sägs i böckerna om när man har bytt emblem. Båda dessa böcker känner endast till den gamla versionen av P-logon. Dethär skulle betyda att Rally 180 (VSD) - som min bok ju också omfattar - även den borde ha haft den gamla P-logon till en början med, vilket jag ställer mig frågande till.

Den tredje reservdelsboken (fr. febr. 74), vilken omfattar även bl.a. Rally 200 (VSE), känner åter endast till den sexkantiga P-logon och det helt raka vespaemblemet på fronten, medan Sprint Veloce har en lika rak skylt med texten "150 sprint v." ovanför baklyktan.
Månne det kunde innebära att Sprinten fick sin sexkantiga P-logo i.o.m. att Veloce-varianten började tillverkas -69? I alla fall kan man med säkerhet säga att "vanliga" Sprinten senast då måste ha fått "sexkanten", eftersom de båda VLB-varianterna hade identiska chassin.

Ytterligare råkade jag notera under mina läsning i V.T. att Sprinten var den första i en lång rad av vespor som fick grå grundfärg ("rostproofing"). Tidigare hade man använt brun grundfärg. Det här betyder att det blir ganska vanskligt att veta vad som är grå grundfärg och vad som ev. är Sprintens vanliga originalfärg, den silvergråa (som Piaggio kallar "Metallic Blue"!), när man börjar skrapa och slipa. F.ö. kan det mycket väl vara så, att din Sprint har fått en ny bensintank någon gång under årens lopp. Jag tycker mig ha märkt att strul med tankar som rostat sönder upp i övre kanten på insidan blev mycket vanligare på VLA- och VLB-vesporna än på VGLA och VGLB. Den förnyade tanken med sin kant som täcker springan, väckte förvåning bland oss på vespaverkstan p.g.a. sin slarviga, synliga svetsning, redan våren 1963 då VLA kom ut på marknaden.

Min sprintägande vespakompis i J:stad, befinner sig just nu på sin utskärsstuga med dålig GSM-signalstyrka. Varken han eller jag kunde med säkerhet komma ihåg vad det står i vilken ända och i vilken färg på hans Sprint. (Vi får båda skylla på begynnande åldersdemens!) Men han lovade kolla sin vespa och ringa mig, då han i början av veckan kommer till stan för att "bunkra". Troligen träffas vi också i onsdag, då "Vespanätverket i Österbotten" har sommarens sista träff och gemensamma körning.

Jag får återkomma efter det och berätta hur hans Sprint -67:a - som jag sett så många gånger - egentligen ser ut i detaljerna!

Mvh

Hasse
HR
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Låter definitivt som en fin tabell på texter, färger och årgångar vore på sin plats! Något för nördar att njuta av. :D

Som vidare detaljinformation kan jag nämna att Rally 200 årgång 73 hade den vackra Vespafonten där fram, inte den raka. Baktill är texten med den raka fonten. 74 blev det rakt både fram och bak. Lyckligtvis är den gamla Vespafonten populär igen och används på de nya Vesporna.

På förra Bella Italia fanns en röd Sprint med. Den var visserligen ommålad, men hörde troligen till de röda. Hann aldrig träffa ägaren och fråga om saken. (Den nya målfärgen var för orange kommenterar nörden.) Texten där fram var den blåsvarta Vespa S. Årgången kommer jag inte ihåg. Kanske lappen skulle synas på någon av mina bilder och på lappen fanns årgången. Får väl kolla.

Logiskt kunde man ju tänka att fabriken hade hålen i början på samma plats som GL:n hade, eftersom de hade samma ram. Då var ju den kortare texten bättre anpassad till hålen. Sedan ändrades kanske åsikten om hur namnet skulle se ut och namnet Sprint skrevs helt ut med nya hålplaceringar som följd? För jag antar att hålen måste vara olika placerade. Det här funderingen var min teori och inte fakta.
Hasse Riska
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 50
Joined: Thu 18 May 2006, 10:33
Location: Finland

Post by Hasse Riska »

Ja, ikväll kunde jag själv beskåda och notera att vespakompisen Ingmars röda (ev. kardinalröda!?)Sprint (alltså en tidig -67:a!) har texten Vespa S i mörkblått på framskölden. Men det är inte frågan om en målad, tunn aluminiumplåt, utan skylten är ca 2-3 mm tjock, antagligen gjuten i någon lättmetallegering. Den är nitad på baksidan med tre nitar i rad, vilka tydligen är integrerade i gjutgodset.

Baktill - mellan baklyktan och sadeln - står det Vespa Sprint, likaså i relief i mörkblått. Den skylten är fäst på baksidan med fjäderbrickor runt tappar integrerade i gjutgodset.

Intressant är att färgen inte verkar målad, uatn snarare ser det ut som om den åstadkommits genom någonslags, kanske kemisk behandling av gjutgodset. Det är inte frågan om eloxidering, men något ditåt.

Ännu en kommentar till din vespas utstyrsel, Bengan: Det torde nog vara helt klart att Sprinten - i originalutförande - inte har haft den rörformade kantförstärkningen runt frontplåten utan den av aluminium som pressas fast med ett specialverktyg (fås för ca 800 kr från diverse netshoppar, eller kan lånas från div. håll mot en liten ersättning). Rörtypen (oftast av krommat stål har hört framför allt till "sportmodellerna". Undantaget är närmast VGL som hade rörmodellen av rostfritt stål. Ända från 50-talet har Piaggio bjudit ut rörtypen som tilläggsutrustning till vilka vespor som helst.

Mvh

Hasse[/b]
HR
Post Reply