Lamphållare hastighetsmätarlampa

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
victor
Mästare
Mästare

Lamphållare hastighetsmätarlampa

Post by victor »

Ciao!

Jag är i akut behov av en hållare för lampan till hastighetsmätaren - som det är nu ser jag inte hur fort jag kör när det är mörkt, och det är ju tråkigt eftersom min scooter går extra bra kvällstid (eller så känns det bara så eftersom jag inte vet hur långsamt den rent faktiskt går ;) )

Hur som helst; var hittar jag en sån här? Vill minnas att någon någon gång sagt att det är möjligt att tillverka själv, men då måste jag fortfarande se hur den ser ut i första hand, för jag har verkligen inte en aning...

/.victor
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Ciao ciao.

Vad åker du? Ciao?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by crispin</i>
<br />Ciao ciao.

Vad åker du? Ciao?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Gissar på SS 180.

isåfall är det ett litet plåtbleck som håller (0,6v lampan). men har du 12v system så är det annat som gäller. varför inte en lysdiod, bara du kan likrikta strömmen, eller har du en regulator för batteri, isåfall ska den ge likström.

Federico
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Som Fredrik nämner är det SS. Och som han också vet ;) har jag 12 V.

Om jag inte är helt ute och seglar, har jag line:at om hela systemet till likström, d v s är jag inte helt ute och seglar har jag 12V i ledningen till lampan.

Lysdiod låter ju inte helt tokigt, men ger de ett tillräkligt diffust ljus för att lysa upp tavlan, eller riskerar man att få en ljus punkt någonstans?

Och hur fästa lysdioden? Känns inte direkt lockande att smältlimma fast den, även om den säkert sitter i så fall...
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by victor</i>
<br />Som Fredrik nämner är det SS. Och som han också vet ;) har jag 12 V.

Om jag inte är helt ute och seglar, har jag line:at om hela systemet till likström, d v s är jag inte helt ute och seglar har jag 12V i ledningen till lampan.

Lysdiod låter ju inte helt tokigt, men ger de ett tillräkligt diffust ljus för att lysa upp tavlan, eller riskerar man att få en ljus punkt någonstans?

Och hur fästa lysdioden? Känns inte direkt lockande att smältlimma fast den, även om den säkert sitter i så fall...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

tja, en diod har ju ganska koncentrerad ljuspunkt. men om man riktar den (eller flera) in i lamphålet så borde ljuset spridas hyfsat, testa. clasan har billiga 5-pack.

Federico
Patrik_
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Patrik_ »

Är det så att diodlampor kräver likström?
Hade en tanke på att sätta in en dylik i hastighetsmätaren på min Primavera eftersom jag såg att de fanns med BA9s-fattning och den som ska sitta där i original 6v 0,6w verkar vara svår att få tag på.
Diodlampor borde ju inte utveckla så mycket värme eller dra mycket ström samt tåla överspänning tänkte jag...
Om man måste sätta en 12v och eller annat wattal - hur mycket marginal har man för att det inte ska bli fel?

Tacksam för tips!

/Patrik
Tok-vespa
Nybörjare
Nybörjare

Post by Tok-vespa »

Hej
Japp dioderna kräver likström för att fungera ok, det finns högintensiva lysdoder (kjell och kompany) som kräver en spänning av 3volt för att lysa, har man 12v likström i vespan kan man löda ihop 4 st och koppla in direkt, i normala fall utvecklar inte dioderna någon värme som kan jämföras med en glödlampa.
/martin
Patrik_
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Patrik_ »

Ok,

Nu tänkte jag mer på typ dessa:
http://www.brl.se/images/large/870BL003W.gif
eller
http://www.stigab.se/Produkter/Lampor/l ... d_ba9s.htm

Och det verkar som om det finns de som kan fungera med både AC och DC

/Patrik
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Man kan koppla en likriktardiod i serie med en lysdiod så funkar det på växelström... Har den lösningen på reservlampan på min Touring/SS/T5/PK/PV/PX/P/SX-cutdown-HPDL.

Koppla inte in en lysdiod direkt till växelström då de inte tycker om att leva i en felpolariserad värld.

/Calle
Post Reply