Har lite funderingar och frågor kring min V50 -74.
Tänkte få lite mer fart i den, men jag misstänker att veven redan är
bytt..
Den gör ca 40-45 på raka som den är nu och tar alla uppförsbackar i 3an. Då utgår jag från att veven väl måste vara bytt?? Om jag klyver motorn och tittar på veven, kan jag då mäta upp den och se om det är en "italiensk standard" Någon som vet måtten på porten?
Hade tänkt kränga på en Pollini 50cc, ET3 blås och byta primärutväxlingen och det är där jag funderar lite.. Vad ska jag ha för utväxling? Hjulen är 8" och det tänker jag nog behålla.
Nån som har en att sälja?
Tänkte oxå byta kopplingsfjädern och alla packninar när jag ändå är igång, men är det något annat jag bör tänka på? 4skivig förstärkt koppling, behövs det t.ex??
Man är ju lite grön såhär inför första vespamecken men det känns bra att kunna fråga här på forumet. Verkar finnas mycket kompetens här.
Hoppas att jag lär mig nåt på vägen som jag sen kan sprida vidare.
//Philip
Primärutväxling..
Primärutväxling..
// V50 -74 som inte tar tjyvluft.
Hej och välkommen till forumet!
Du behöver inte splitta motorn för att kolla veven. Det allra lättaste är att ta bort insugningsröret på blocket och kolla in där, samtidigt som du vrider sakta på svänghjulet. Ett annat sätt är att lyfta av cylindern och kolla vevens öppning. Har inte exakt mått i huvudet på den "svenska" vevens öppning, men jag skulle tippa på ett lillfingers plus ett ringfingers totala bredd på en normalhand. Detta är en italiensk standardvev, vilken är ganska exakt dubbelt så vid i öppningen som den svenska:
http://www.sip-scootershop.com/pages/index.php?ID=22831
Du menar nog att du har 9-tumshjul, va?
Jag har satt en 18/67-primär på en av mina V50 med liknande trim som du planerar, men även satt på 10-tumshjul, vilket nog blev ett kryddmått för mycket om man ska vara ärlig. 9-tummare blir säkert nära nog perfekt!
Beträffande kopplingen räcker det nog med nya lameller och ny fjäder till det trimmet. Å andra sidan kostar ett komplett 4-skivigt kit med förstärkt fjäder närmast inga pengar alls (ca 150 kr). Jag har det på min ovan nämnda V50 och är mycket nöjd.
Lycka till!
Du behöver inte splitta motorn för att kolla veven. Det allra lättaste är att ta bort insugningsröret på blocket och kolla in där, samtidigt som du vrider sakta på svänghjulet. Ett annat sätt är att lyfta av cylindern och kolla vevens öppning. Har inte exakt mått i huvudet på den "svenska" vevens öppning, men jag skulle tippa på ett lillfingers plus ett ringfingers totala bredd på en normalhand. Detta är en italiensk standardvev, vilken är ganska exakt dubbelt så vid i öppningen som den svenska:
http://www.sip-scootershop.com/pages/index.php?ID=22831
Du menar nog att du har 9-tumshjul, va?

Beträffande kopplingen räcker det nog med nya lameller och ny fjäder till det trimmet. Å andra sidan kostar ett komplett 4-skivigt kit med förstärkt fjäder närmast inga pengar alls (ca 150 kr). Jag har det på min ovan nämnda V50 och är mycket nöjd.
Lycka till!
Tyckte du det blev för mycket med 10 tums hjul ihop med din trimning Fredrik? På vilket sätt?
Beträffande byte av lameller, har hört att kopplingskorgen kan vara skev ibland, vilket gör att man måste byta även den, är det ett vanligt fenomen? Man vill ju inte stå där med bara nya lameller och fjäder och sen vara tvungen att köpa kopplingskorg också.
Beträffande byte av lameller, har hört att kopplingskorgen kan vara skev ibland, vilket gör att man måste byta även den, är det ett vanligt fenomen? Man vill ju inte stå där med bara nya lameller och fjäder och sen vara tvungen att köpa kopplingskorg också.
EM scooters hade 18/67 när jag jagade, men man måste maila och fråga, den fanns inte i webbshoppen (fast det gicka att få den skickad ändå förstås
) SIP hade en 18/67 till PK och jag lyckades aldrig bli säker på om den skulle passa, det finns tydligen primärer till PK som inte går in i en "gammal" smallframe-motor och jag vågade inte chansa. Någon annan här på forumet kanske har provat den?