Starta gammal pärla som stått sedan -73
Starta gammal pärla som stått sedan -73
Har fått tag på en gammal V50 som stått sedan -73 enligt nuvarande ägaren.
Nu är bara frågan vad jag behöver göra med motorn nu när den stått så länge? Alltså skall jag göra något "förberedande underhål"? Den har startats men inte körts under åren.
Vet någon också vart på nätet jag kan hitta information om just L modellen?
Nu är bara frågan vad jag behöver göra med motorn nu när den stått så länge? Alltså skall jag göra något "förberedande underhål"? Den har startats men inte körts under åren.
Vet någon också vart på nätet jag kan hitta information om just L modellen?
Putsa tanken, ny bensin, putsa förgasaren, kolla tändstift, byta oljan i växellåda och sedan kickstarten.
Modiga försöker väl starta genast, men då kommer gammal bensin med urgammal kladdig olja att täppa till allting. Växellådsoljan är ju vid det här laget prehistorisk och kanske den har läkt bort. Och du kommer väl knappast att bara starta den utan försöka dig på en runda om den går igång. Och då behövs oljan. Skvalpa på vespan så att oljan kommer litet högre upp på skivorna. I princip borde ju kopplingsskivorna badas i olja, men en kort runda på gården går ännu.
Modiga försöker väl starta genast, men då kommer gammal bensin med urgammal kladdig olja att täppa till allting. Växellådsoljan är ju vid det här laget prehistorisk och kanske den har läkt bort. Och du kommer väl knappast att bara starta den utan försöka dig på en runda om den går igång. Och då behövs oljan. Skvalpa på vespan så att oljan kommer litet högre upp på skivorna. I princip borde ju kopplingsskivorna badas i olja, men en kort runda på gården går ännu.

Re: Starta gammal pärla som stått sedan -73
Grattis till din Vespa 50 L!Andréas wrote:Vet någon också vart på nätet jag kan hitta information om just L modellen?
Finns väl ingen sida om bara Vespa 50 L, men länken nedan tar upp litet grand. "L" står för "Lusso" ("Lyx" på italienska) och modellen har en del extravaganta detaljer såsom golvlister i aluminium/gummi, kraftigare stötdämpare, emblem i aluminium o s v. 127.994 st exemplar tillverkades mellan 1966-70. I Sverige är L den klart ovanligaste modellen av alla Vespa 50 (R och N vanligast här).
http://vintagescooters.free.fr/vespa/v50l-66.htm
Re: Starta gammal pärla som stått sedan -73
Tackar för länken!Terraplane Blues wrote: Grattis till din Vespa 50 L!
Finns väl ingen sida om bara Vespa 50 L, men länken nedan tar upp litet grand. "L" står för "Lusso" ("Lyx" på italienska) och modellen har en del extravaganta detaljer såsom golvlister i aluminium/gummi, kraftigare stötdämpare, emblem i aluminium o s v. 127.994 st exemplar tillverkades mellan 1966-70. I Sverige är L den klart ovanligaste modellen av alla Vespa 50 (R och N vanligast här).
http://vintagescooters.free.fr/vespa/v50l-66.htm
Tydligen finns en förlängd version från ramnummer 540001 kallad Allungata (om jag tolkar texten rätt)
Min är garanterat svensksåld så jag lär väl knappast kunna förvänta mig att tophastigheten på 40km/h som står på hemsidan gäller min?
It's alive!
Fick igång den gamle igår kväll, gjorde rent tanken så gott jag kunde med ny bensin, bytte olja, rengjorde fuggen och drog igång den.
Varje Vespa 50 ägare borde få chansen att köra en så "ny" V50. Helt sjukt vilken skillnad det är mot mindre andra som gått 2200mil. Precis allting var supertajt, styrlaget, stötar mm mm. Verkar dock som om jag inte fick bort all smuts för jag måste köra med choken ute, trots att det sitter ett 52 munstycke i. Sen så tycker jag att ljuddämparen nästan var FÖR tyst. På min andre så låter originaldämpet rätt mycket, men denna låter kväst, den borde väl knappast ha sotat igen på 170mil?
Sen var den VÄLDIGT slö i låg och mellan registret, men det kanske beror att jag körde på choken?
Fick igång den gamle igår kväll, gjorde rent tanken så gott jag kunde med ny bensin, bytte olja, rengjorde fuggen och drog igång den.
Varje Vespa 50 ägare borde få chansen att köra en så "ny" V50. Helt sjukt vilken skillnad det är mot mindre andra som gått 2200mil. Precis allting var supertajt, styrlaget, stötar mm mm. Verkar dock som om jag inte fick bort all smuts för jag måste köra med choken ute, trots att det sitter ett 52 munstycke i. Sen så tycker jag att ljuddämparen nästan var FÖR tyst. På min andre så låter originaldämpet rätt mycket, men denna låter kväst, den borde väl knappast ha sotat igen på 170mil?
Sen var den VÄLDIGT slö i låg och mellan registret, men det kanske beror att jag körde på choken?
Heh, ja man kan ju putsa tanken på flera sätt... Ja, jag menade på insidan och just pga att gammal bensin inte är i så bra skick mera. Det finns säkert en massa olika medel som man kan använda för att putsa tanken och att skölja med ren bensin är ju en. Den gamla oljan geggar sig på sidorna och bottnet. Och beroende på hur kladdig den är så behöver man mer eller mindre starka ämnen.
Och mitt svar dröjde aningen då jag (givetvis) deltagit i Sauna&Run, en av skoteristernas höjdpunkter.
Och mitt svar dröjde aningen då jag (givetvis) deltagit i Sauna&Run, en av skoteristernas höjdpunkter.

Som så vanligt så måste jag köra med choken utdragen på pärlan, men jag har gjort rent förgasaren och även monterat ett externt bensinfilter (så jag slipper riva förgasaren stup i kvarten) men det verkar vara något annat. Finns det något annat som kan påverka än munstyckena?
Nämnas bör väl också att trycker jag in choken på tomgång så får vespan en rätt hyffsad tomgång men när jag ska köra så vill den inte riktigt. Ingen respons what so ever.
Nämnas bör väl också att trycker jag in choken på tomgång så får vespan en rätt hyffsad tomgång men när jag ska köra så vill den inte riktigt. Ingen respons what so ever.