Re: Maxi/MC-scooter avdelning?

Annonsera och diskutera svenska träffar här.
Post Reply
Lars Ohlsson
Nybörjare
Nybörjare

Maxi/MC-scooter avdelning?

Post by Lars Ohlsson »

Hej alla glada scootervänner,

Jag undrar om intresse finns att dra ihop ett kontaktnät eller avdelning inom Scooterklubben för de nyare typen av maxi/mc-scooters, typ Majesty/Honda Silver Wing/Suzuki etc?

Är själv mycket intresserad av denna underbara typ av MC-scooter, och äger själv en Majesty YP250 från -98.

Klassiska plåtscooter i all ära (dom kan vara mysiga dom med - misstförstå mig rätt *ler*), men det vore kul att träffa andra med denna nyare typ av maxi-scooter och utbyta tips och erfarenheter, kunna träffas på turer genom sverige etc.

Hör gärna av er genom detta forum, eller maila direkt till mig ( lars.o@ebox.tninet.se ), så skapar vi ett kontaktnät.

Keep on scootering! :D

MVMSH - Med Vänliga Maxi Scooter Hälsningar
Lars
:shock:
Lars Ohlsson
Nybörjare
Nybörjare

Re: Maxi/MC-scooter avdelning?

Post by Lars Ohlsson »

Hej Maxi-scooter-vänner,

Flera har hört av sig direkt till mig om detta inlägg, (den 15/3 är vi 5 st i Värmland, samt även andra från övriga Sverige) men det måste finnes fler som är intresserade - eller hur ?! :wink:

Skriv några rader så samlar vi ihop lite folk med maxi-scooter typ Majesty/Burgman/Silver Wing etc., och försöker att träffas i sommar.

Keep on scootering !

//Lars
8)
Stefan_J
Nybörjare
Nybörjare

Post by Stefan_J »

Hej Lars.
Tack för ett synnerligen intressant inlägg.
Mig veterligen finns sedan tidigare inget nationellt forum eller gren innom någon förening för ägare/förare av maxi/mc-scootrar oavsett tillverkare.
Vad vore lämpligare än SSK?
Här finns en väl fungerande infrastruktur t.ex.i form av denna BBS, ett stort antal egagerade medlemmar och föreningsstadgar som vad jag förstår ger utrymme även för de som inte äger en Vespa, Lambrettta eller Messerschmit.
När jag besöker föreningssidor som denna blir jag alltid lika imponerad när ett litet antal personers gemensamma brinnande intresse för samma sak utmynnar i något som väldigt många fler har glädje och nytta av.
Du verkar vara en person som har drivkraft nog att stara upp en del i detta forum som riktar sig till storscooterförare. Fortsätt med detta så hoppas jag att jag själv så småningom kan "dra mitt stå till stacken".

BMW C1 200
Lars Ohlsson
Nybörjare
Nybörjare

Post by Lars Ohlsson »

Hej Stefan,
Kul att du tyckte om min idé.

Tyckte det vore kul att samla ihop stor-scooter-vänner inom SSK och kunna träffas på fikaträffar och åkturer genom sommarsverige.
Har fått en del svar direkt till min epost, men hoppas på fler intresserade allt eftersom vårkänslorna kommer i MC-tarmen... 8)

Kepp on scootering

//Lars
8)

--
Yamaha Majesty YP250, -98. Mörkgrön med kromad pakethållare och Givi-box samt rygsstöd.
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Självklart platsar ni i Svenska Scooterklubben! SSK är öppen för scooterintresserade med både gamla och nya maskiner. Fast det är klart, gammelscooteråkarna är i enorm majoritet så det är självklart var tyngdpunkten i verksamheten ligger.

Det finns ett gäng inom SSK som kör storscootrar, leta rätt på länken Göinge Scooters i länklistan. Dick Gunnarsson med vänner brukar också arrangera en träff varje år nere i nordvästra Skåne.

Själv gillar jag både och. Just nu finåker jag Lambretta 200, en veteran som också är en hobby. Samtidigt har jag tidigare vardagsåkt Piaggio Hexagon (150 och 180) hemma i Göteborg. Förra året åkte jag Cannonball i Skåne på yamaha T-Max, ensam i stora klassen (och med klart snabbaste tiden ;-)

Välkomna i gänget! Men kommer ni till en träff så bli inte besvikna om era maskiner väcker lite eller inget intresse. Men ni kan ha väldigt roligt ändå!

Hälsn
/jens
fd SSK-ordförande

scooterdaddy - gammal är äldst
Lars Ohlsson
Nybörjare
Nybörjare

Post by Lars Ohlsson »

Hej Jens,

Jag och många andra tycker det är synd att SSK är en klubb för "enbart" klassiska plåtscootrar, när det skulle kunna vara en klubb för alla typer av scooter, oavsett klassiska plåt, plast eller maxiscooter. Du skriver att vi är välkomna, vilket vi tackar för, men samtidigt att våra maxiscootrar skulle väcka litet eller inget intresse...

Söker man i matrikeln finns det ett flertal maxi-scooter typ Majesty, Burgman etc, så intresset finns. Problemet är att det idag inte finns någon bra klubb för Maxi, en klubb som just SSK skulle kunna vara. Detta innebär att Maxiscooter finns utspridda i klubbar som SSK och andra MC-klubbar.

Tror att om SSK visade mer intresse för även Maxi-scooter så skulle vi kunna dra ihop ett stort gäng, för intresserade finns det gått om i vårt avlånga land. Det är ju änddock en MC av scootertyp, så SSK borde vara den självklara klubben.

Du skriver att gammal är äldst, men visst är det bra med nya fräscha ideér också :wink:

Keep on scootering!

MVH
Lars
8)
Yamaha Majesty YP250
webmaster
Nybörjare
Nybörjare

Post by webmaster »

Blanda inte ihop äpplen med päron nu. SSK arrangerar inga träffar, det gör lokala scooterklubbar och lokalgrupper till SSK.

SSK är öppet för alla scooterister, vare sig de kör plåt, plst eller bara drömmer om att köra.

Träffarna som arrangeras av lokala scooterister brukar oftast handla om veteranscootrar, men det beror ju mest på att det är veteranintresserade scooterister som arrangerat träffarna. Vill ni som kör plast arrangera en träff är ni lika välkomna som alla andra att söka bidrag till porto, priser, etc som alla andra. Ni är naturligtvis också välkomna att annonsera ut träffen i tidningen och på hemsidan.

/Jonas Myrenås

-----------------------------
På två små hjul genom livet...
Lars Ohlsson
Nybörjare
Nybörjare

Post by Lars Ohlsson »

Nej, blanda ihop frukten ska vi låta bli, blir bara en geggig fruktsallad då... :D

Det kändes dock inget roligt att t.o.m. f.d. ordföranden utrycker att det inte finns något intresse för Maxiscooter inom SSK, men välkomna ändå...typ.

Jag och Tommy från Göingescooter håller på att knyta ihop ett kontaktnät för just maxiscooter (se bl.a. ovan inlägg). Han är aktiv i södra Sverige och jag försöker dra för mellersta Sverige, just för att kunna anordna träffar etc.

Men det vore kul om man inom SSK hittade info kring även Maxi, t.ex. med material på SSK:s hemsida såsom modeller, länkar etc.
Jag som webmaster för flera andra sidor kan gärna förse med info och material för att lägga ut på SSK:s sidor.

Var själv väldigt osäker innan jag gick med i SSK, om SSK även täckte Maxiscooter, och frågade bl.a. styrelsen innan jag blev medlem, detta då det på hemsidan till 99% handlar om klassiska plåtscooters.

Varför inte t.ex. ett forumsdel inom SSK:s forum för Maxiscootermodeller? Och en delsida på SSK:s huvudsida om maxiscooter? Finns mycket man kan göra...
Ett underbart exempel är nedan norska hemsida om scooter:
http://home.online.no/~erstokke/scooter/
Där finsn både gammalt och nytt, modelinfo, recensioner etc.

Hjälper gärna till...

Keep on scootering - Maxistyle!

MVH
Lars
8)
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Jag blir ganska förvånad när jag läser de inlägg som följt på mitt eget. Jag skrev "Välkomna ...", "SSK är öppet för alla scootrar ...". Du Lars tolkar det som "SSK är bara för plåtscooteråkare ...", "Vi är inte välkomna ...". Det menade jag inte och det skrev jag inte, tycker åtminstone jag.

En ideell förening är människor med ett gemensamt intresse, vårt är scootrar. Styrelsen i SSK består av en liten grupp entusiaster som lägger oerhört mycket fritid på att dra runt verksamheten. Det är oftast mycket svårt att hitta nya styrelsemedlemmar. Hittills har ingen maxiscooteråkare (utom jag själv) varit med och dragit lasset.

Det finns ett antal grupper i SSK med specialintressen, bl a racesektionen. SSK arrangerar inget för dem men ger dem stöd. Webbmaster Jonas erbjuder er maxiåkare exakt samma villkor. Mer kan du nog inte begära.

Scooterhälsningar
/jens

scooterdaddy - gammal är äldst
webmaster
Nybörjare
Nybörjare

Post by webmaster »

Nu har ni hur som helst en egen avdelning för maxiscooter-frågor. Vi kan väl börja med det och se hur intresset artar sig.

http://www.scooterklubben.com/new_site/ ... p?CAT_ID=6

mvh

/Jonas Myrenås, webmaster SSK
Lars Ohlsson
Nybörjare
Nybörjare

Post by Lars Ohlsson »

Åh Kanon..! *ler ända upp till öronen*, vad glad jag blir, ett eget forumsavdelning för Maxis! :)

Jättekul, det här ska vi se till att det utnyttjas på bästa sätt.

Det har inte varit min mening eller tanke att klanka ned på varken styrelse eller f.d. ordföranden, har även jag stort respekt till styrelsen. Är själv med i en styrelse och vet vilket enormt arbete man lägger ned.

Min tanke var att komma med förslag och ideér och erbjuda att hjälpa till, och visa att det finns ett stort intresse för Maxiscooter i vårt avlånga land. Detta efter själv varit osäker kring om Maxi-scooter typen passade inom SSK eller ej innan jag själv blev medlem.

Stort tack, och ber om ursäkt om jag trampat någon på tårna av misstag, det var inte mening med inläggen, utan var ifrån från mig positivt menat.

Nu längtar jag bara till våren och värmen, och att få lufta Majestyn.

Keep on scootering - Maxistyle!

MVH
Lars

Stolt ägare av en Yamaha Majesty YP250 -98
Post Reply