V50 som påminner om automatscooter

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
fat_mac
Entusiast
Entusiast

V50 som påminner om automatscooter

Post by fat_mac »

Hallå!
Har i en tidigare tråd beskrivit min polares problem med sin V50, men tar en ny tråd med nya förhoppningar om mer/nya tips.

Jag har själv ingen erfarenhet av V50 men tycker hans V50 inte svarar på gaspådrag på ettan /tvåan som den borde. Varvtalet känns inte proportionerligt mot den föga acceleration vespan gör. Jag skrev tidigare att det påminde mer om en automatscooter än en växlad. Vespan har just fått en helt ny komplett koppling (ej oljebadad vid applicering, men numera väl inkörd) men problemet fortsätter. En liten förbättring gav det möjligen, men den är fortfarande fantastiskt slö/slirig på ettan/tvåan. Först på trean börjar den närma sig 10 km/h...

Den känns fel, men det kan lika gärna vara jag som har fel... V50 kanske är sådana... :sad:

// Mackan
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Badade du alls kopplingskivorna??? Det räcker nog inte med att de bara placeras i maskinen och hälla olja efter och hoppas att det skvätter tillräckligt. Men de visa på forumet kanske kan säga mera om andra felalternativ.
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

prova släpp efter lite på kopplingsvajern, den kan vara för hårt spänd.
---------------------------------------------------------
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Eller släpp helt på wiren när den ligger i tvåan. Då ska du kunna känna att kopplingen sitter ihop och att den svarar bra på gas. Prova även att blockera svänghjulet, då ska bakhjulet vara så låst att om du försöker att putta vespan (utan passagerare) så ska däcket slira mot underlaget.

Jag har aldrig varit med om att brist på oljade lameller ger de symptom du beskriver. Det som hänt är att kopplingen blivit lite huggig alternativt att lamellerna bränts men det brukar inte komma omedelbart.

Det är inget knas som utslitna splines i bakaxeln och ett snurrande bakhjul?

mvh/HB
fat_mac
Entusiast
Entusiast

Post by fat_mac »

Hallå,
Kopplingsvajern är helt släppt, lamellerna endast gått 2 mil. Men jag ska testa det där med att låsa svänghjulet med växel i.

Eftersom min polare köpte helt ny KOMPLETT koppling borde väl inte fjädrarna vara dåliga!? Den är i övrigt så orginal som den kan bli, så nån förstärkt koppling behövs ej.

Det där med splines känns läskigt... men ska kolla. Hjulet borde väl snurra av sig självt efter en kort åktur?

/ Mackan
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Heps, där fick jag en idé! De nya kopplingsskivorna eller korgen kan vara aningen oinslipade och något kan fastna i någon kantighet/ojämnhet. Vi hade det på en Vespa, men vi märkte det redan innan den hann köras. Någon kant filades ner. Tycker mig minnas att det på skivorna vi filade, korgen var gammal.
fat_mac
Entusiast
Entusiast

Post by fat_mac »

Ofaan. Såg nu att denna tråd borde legat under "Vespa Small frame Rules". Sorry..

Kanske admin kan flytta?

// Mackan
Post Reply