Ännu mera kommentarer kring hastigheter, växlar och mätare:
Piaggios uppgifter om motorernas prestationer är för det mesta angivna enligt en standard som heter CUNA (Jmfr Vespa Tecnica!). Men fråga inte mig vad den bygger på. Men inte är uppgifterna tagna ur luften, som medvetna reklamtrick. Sedan är det helt klart att importörer och återförsäljare förr - kanske ännu mera än idag - har haft en viss tendens att överdriva.
Vad sedan gäller skillnaden mellan 3- och 4-växlade GL/Touring-vespor, så är nog verkligheten den att VGLA:s 3:a har exakt samma utväxling som VGLB:s 4:a! Så en ev. skillnad i topphastighet beror inte på växellådsreformen. Piaggio gjorde bara stegen mellan växlarna mindre.
Själv körde jag över två år i min ungdom med den 3-växlade VGLA i helsingforsregionen och upplevde då att steget mellan 2:an och 3:an i vissa situationer kunde vara för stort. Vid landsvägskörning med två vuxna personer på vespan kändes 2:an på tok för liten att lägga in i långa, branta uppförsbackar. I stadstrafiken igen, när köerna "kröp" med 35-40 längs infartslederna, ylade 2:an onödigt mycket och det kändes ofta dumt att lägga in trean när man redan närmade sig följande korsning med trafikljus eller viftande trafikpolis. Så visst var den "tätare" växellådan på VGLB en välkommen nyhet.
Ang. Gurans funderingar kring högre och lägre växling på olika vespor, så måste jag säga att jag faktiskt föredrar en högre växling, då den ger högra hastighet vid långköringing på landsväg. Det är ju där man behöver de högre hastigheterna! Jag brukar faktiskt för min del försöka hålla hastighetsbegränsningarna i tätorterna. I stadskörning behöver man ju inte topphastigheten. Många av oss vespister bor ju också på landsorten.
Men en fundering jag har haft genom åren, men inte haft någon att ställa frågan till, gäller den ev. skillnaden i utväxling mellan GL/Touring-vesporna och de 8-tummade parallellmodellerna VBA och VBB. Jag har aldrig öppnat en VBA- el. VBB-motor, så jag har inte haft chansen att räkna kuggar. På något sätt har jag utgått från att GL/Touring med sina större hjul skulle ha fått en utväxling som skulle göra det lättare för motorn att orka. Men kanske det trots allt är så att utväxlingen är den samma? Då måste det - med större hjul - innebära att topphastigheten blir högre - om bara motorn orkar!
Olika utväxlingar har det i alla fall funnits att få till GL/Touring motorer. År 1960 monterades det en sidovagn (inte Piaggios gamla "original"-sidovagn!) i experimentsyft på en av importörens egna VGLA-vespor och i den motorn byttes inälvorna i motorn ut, så att toppfarten sjönk (enl. mätaren!) från ca 90 till ca 70. Jag körde själv med den både stadstrafik och på landsväg - t.o.m. med tremannabesättning! - och då kändes också steget mellan 2:an och 3:an väldigt stort. Men en härlig upplevelse var det i alla fall! Den här "trehjulingen" kördes mest av reklamchefen. Men flera vespor med sidovagn blev det nog inte - med undantag för det tiotal som bestyckades med s.k. "likkista" (för varutransporter) och användes av den numera utrotade yrkeskategorin springpojkar. De här vesporna kördes dock med originalutväxlingen.
Mvh
Hasse
Vanligt dilemma....
tack!Mancino wrote:Oj, denna fina instruktion har jag aldrig tidigare sett. Otroligt pedagogisk! Tack så hemskt mycket! Krävs det fortfarande medlemskap i Lambretta-klubben för att ta del av gradskivan?
Man kan hitta lite av Federicos och mina instruktioner länkade här:
http://soulscooter.com/mek/
Otroligt vad massa grejor man får som medlem i LC-Malmö, gradskivor som även är bra för Vespor är ju inte dåligt!
/C
My lips are sealed!calle wrote:Kanske det rentav räcker med en nerskalad modell i bokhyllan, vissa medlemmar har endast det och sedan en Vespa i garaget, fast berätta inte det för någon he heKänns bara så dyrt att köpa en Lambretta för att bli medlem, för att sen ta del av allt smågodis, hi hi hi hi...
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 50
- Joined: Thu 18 May 2006, 10:33
- Location: Finland
Aj, ja! En tanke om vespors hastigheter glömde jag bort - i hastigheten! Men till all lycka blev jag påmind om den av Vespacos senast inlägg här ovan!
När jag i tidigare inlägg betonat GL/Touring vespors möjligheter att komma upp i hastigheter (verklig!) kring 90 km/h, så borde jag nog samtidigt ha påpekat att vespor från 50- och 60-talen nog inte är konstruerade för sådana hastigheter. Bromsarna skulle definitivt inte klara av dagens krav och viktfördelningen mellan fram och bakhjul är redan i "normalare" hastigheter ett problem vid snabba undanmanövrar. När hastigheten stiger över 90 blir frontsköldens och bottenplattans lyftkraft farlig med tanke på styrförmågan.
Då jag susar hemåt från måndagskvällarnas nostalgiknutteutfärder (för att hinna hem och fixa kvällsmat åt min hustru som lever i rullstol) och mätarnålen pendlar mellan 90 och 100, ja då går mina tankar nog uppåt till högre rymder i en stilla bön: "Bevare mig för framringspunktering!" En sådan olycka skulle man - mänskligt sett knappast klar sig levande ifrån.
Jag har visserligen aldrig kört med vespor byggda efter 1965 - för att inte tala dagens "vrålåksscootrar" - så jag kan inte uttala mig om deras säkerhetsmariginaler. Hydrauliska bromsar hjälper ju en del i vissa nödsituationer, men trots allt tror jag att vi alla gör klokt i att köra med en max. hastighet kring 80 "knutar". Var och en får ju då själv välja om det skall vara verklig eller mätarhastighet. Bägge är lika ödesdigra vid en olycka!
Mvh
Hasse
(som levt 20 år "på övertid" efter en flygolycka, "som man inte borde ha kunnat överleva"!)
När jag i tidigare inlägg betonat GL/Touring vespors möjligheter att komma upp i hastigheter (verklig!) kring 90 km/h, så borde jag nog samtidigt ha påpekat att vespor från 50- och 60-talen nog inte är konstruerade för sådana hastigheter. Bromsarna skulle definitivt inte klara av dagens krav och viktfördelningen mellan fram och bakhjul är redan i "normalare" hastigheter ett problem vid snabba undanmanövrar. När hastigheten stiger över 90 blir frontsköldens och bottenplattans lyftkraft farlig med tanke på styrförmågan.
Då jag susar hemåt från måndagskvällarnas nostalgiknutteutfärder (för att hinna hem och fixa kvällsmat åt min hustru som lever i rullstol) och mätarnålen pendlar mellan 90 och 100, ja då går mina tankar nog uppåt till högre rymder i en stilla bön: "Bevare mig för framringspunktering!" En sådan olycka skulle man - mänskligt sett knappast klar sig levande ifrån.
Jag har visserligen aldrig kört med vespor byggda efter 1965 - för att inte tala dagens "vrålåksscootrar" - så jag kan inte uttala mig om deras säkerhetsmariginaler. Hydrauliska bromsar hjälper ju en del i vissa nödsituationer, men trots allt tror jag att vi alla gör klokt i att köra med en max. hastighet kring 80 "knutar". Var och en får ju då själv välja om det skall vara verklig eller mätarhastighet. Bägge är lika ödesdigra vid en olycka!
Mvh
Hasse
(som levt 20 år "på övertid" efter en flygolycka, "som man inte borde ha kunnat överleva"!)
HR
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 50
- Joined: Thu 18 May 2006, 10:33
- Location: Finland
Ja, det har du fullständigt rätt i. Ber om ursäkt för detta...Hasse Riska wrote:Nå, vi skall inte missbruka forumet till personliga levnadsskildringar, så du får mejla mig med ytterligare frågor, ifall din nyfikenhet inte blir stillad av att få veta att jag störtade med ett ensitsigt segelplan - i spinn från ca 50 meters höjd.
Mvh, igen
Hasse