Vanligt dilemma....
Vanligt dilemma....
Har sökt på forumet och insett att flera har/haft problem med långsamma Touring. Detsamma gäller min, såklart. Har klockat henne till 65 km/h. Nu till frågan. Då jag kollat fugge, så underar jag om det kanske möjligtvis kan vara munstycken det är fel på, alt. kolv/kolvringar? Vilka munstycken bör man ha? Anledningen till mitt frågetecken ang. kolv är att förra ägaren sa att han bytt kolv, men det skulle kunna vara fel kolv, eller felaktigt utfört.
Tänkte börja att testa med lite nya munstycken, men vet inte inom vilket omfång jag bör kolla.
Tänkte börja att testa med lite nya munstycken, men vet inte inom vilket omfång jag bör kolla.
En touring med originalmotor är ju inte nåt direkt fartvidunder. Jag tror ju inte att den kommer gå så värst mycket fortare för att du byter munstycken i förgasaren.
Kanske är bättre att kolla att den inte är igensotad. Eller så får du se till att åka i nerförsbackar och medvind (det hjälpte mig iallafall
).
Kanske är bättre att kolla att den inte är igensotad. Eller så får du se till att åka i nerförsbackar och medvind (det hjälpte mig iallafall

Jag har en GL -64 (Touring) som är helt orginal och oskruvad. Den gör 80-85 ärliga knyck, men den kanske tillhör undantagen. Den har levt ett gott liv då den varit avställd de senaste 34 åren innan jag köpte den, men den har gått över 3 000 mil, så den borde vara lite sliten.
Vespa Primavera 220 -67
/Jonas
/Jonas
Min kära Dartman, grattis till en så välvald Vespa! Jodå, jag har en likadan, hur kunde du gissa det?
Våra Vespor (VLA) *är snabbare* än de gamla VGL, VGLA och VGLB. Till min makes stora förtret (har en VGLB!).
Men när ni talar om hastigheter, menar ni då mätare eller riktig/GPS-hastighet? Det kan betyda en hel del vid jämförelsen. 65 km/h GPS kan vara rätt bra men en verkligt usel hastighet om det är mätarhastighet. Det är något som jag funderat över när jag läst de gamla tekniska uppgifterna, riktig eller mätarhastighet. Och hur är de mätta???
Hastigheten inverkas ju givetvis på i vilket skick motorn är: sliten kolv/cylinder, avgasrörets sotningsgrad, tändningen, o.s.v.

Men när ni talar om hastigheter, menar ni då mätare eller riktig/GPS-hastighet? Det kan betyda en hel del vid jämförelsen. 65 km/h GPS kan vara rätt bra men en verkligt usel hastighet om det är mätarhastighet. Det är något som jag funderat över när jag läst de gamla tekniska uppgifterna, riktig eller mätarhastighet. Och hur är de mätta???
Hastigheten inverkas ju givetvis på i vilket skick motorn är: sliten kolv/cylinder, avgasrörets sotningsgrad, tändningen, o.s.v.
Jag talar nu verklig(?) hastighet, dvs från GPS. Det är väl så nära man kan komma utan att räkna på "frihand".vespaco wrote:
Men när ni talar om hastigheter, menar ni då mätare eller riktig/GPS-hastighet? Det kan betyda en hel del vid jämförelsen. 65 km/h GPS kan vara rätt bra men en verkligt usel hastighet om det är mätarhastighet. Det är något som jag funderat över när jag läst de gamla tekniska uppgifterna, riktig eller mätarhastighet. Och hur är de mätta???
Helt klart är det så. Har ny kolv, ny ljuddämpare och fräsch fugge... men va farao, det kanske inte blir bättre än såhärvespaco wrote:Hastigheten inverkas ju givetvis på i vilket skick motorn är: sliten kolv/cylinder, avgasrörets sotningsgrad, tändningen, o.s.v.

Min V75:a gör 70 prick enligt GPS, men det är ju lite skillnad på motorer
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 50
- Joined: Thu 18 May 2006, 10:33
- Location: Finland
Hej! Alla Touring/GL-vänner! Just hemkommen från "Nostalgiknuttarnas" måndagskörning kan jag rapportera, att jag ikväll på hemvägen (drygt 5 mil) på en fin öppen väg i milt kuperad terräng körde med mätarnålen mestadels mellan 90 och 100 med min GL/Touring (VLA) -65:a (mätarställningen ikväll 47.702 km). I de största uppförsbackarna (inte så väldigt stora ändå i Österbotten!) sjönk hastigheten till ca 85 - enligt mätaren - och i nedförsbackarna stannade nålen då väggen kom emot, d.v.s. ca 105. Väderleksförhållandena var nästan idealiska, vindstilla, solen på nedgång (tyvärr i ögonen, eftersom jag körde mot kusten!) men luften var sval och "sensommarfuktig", vilket jag av erfarenhet vet att inverkar positivt på vespamotorns prestationsförmåga.
Ifjol kollade jag mina mätare med en hastighetstavla uppsatt av lokala vägmyndigheten just för att trafikanter skulle kunna kolla sina mätare. Min VLA-mätare visade 6-8 km/h för mycket. Det betyder att min VLA kommer upp i över 90 km/h på rak mark under goda yttre förhållanden!
Vad sedan gäller GPS-mätare så måste jag först tillstå, att jag inte har någon erfarenhet av dem. I alla fall skulle jag inte lita alltför mycket på den tekniken. Alla har vi ju läst att USA - avsiktligt - inte har gett ut den noggrannaste GPS-tekniken för bruk utanför de egna militärenheterna. Hur inverkar det på dagens GPS-hastighetmätare?? Vidare ställer jag mig en aning skeptisk till hur GPS-tekniken klarar av att kompensera "backe upp" och "backe ner". Den här tekniken är ju utvecklad för positionsbestämning på havet och i luften, där man ju mestadels färdas på konstant höjd??? Jag har bara kunnat konstatera att de som använder GPS-mätare kör drygt 10 km/h snabbare än vad min mätares "justerade" utslag ger vid handen.
Tillbaka till Touring. Jag har även en GL/Touring (VGLB) -61:a som i dagens läge inte heller vill gå mycket snabbare än ca 70 km/h verklig (?) hastighet. Men jag är helt övertygad om att den har åtminstone en del mera att ge, bara jag skulle ha tid att finjustera tändningen. Jag hör ju att den inte tar varv ordentligt och minsta motlut sänker hastigheten. Så betedde sig inte min ungdoms VGLA! Till saken hör att både min VLA och VGLB är "bestyckade" med den s.k. Sprint-ljuddämparen (den med det långa, krökta röret mellan cylinder och ljuddämparen!) Båda har ju samma originalförgasare (SI 20/17C). Men en skillnad är att VGLB borde från början ha haft en kompression på 6,8 med motsvarande tal för VLA var 7,2. Min VLA har även sista överstorleken på kolven, även om cylindern blivit uppborrad bara en gång under de 25 år (och ca 17.000 körda km) som jag har ägt vespan. Så cylindervolymen är ju en aning större på den numera.
Mvh
Hasse Riska
Ifjol kollade jag mina mätare med en hastighetstavla uppsatt av lokala vägmyndigheten just för att trafikanter skulle kunna kolla sina mätare. Min VLA-mätare visade 6-8 km/h för mycket. Det betyder att min VLA kommer upp i över 90 km/h på rak mark under goda yttre förhållanden!
Vad sedan gäller GPS-mätare så måste jag först tillstå, att jag inte har någon erfarenhet av dem. I alla fall skulle jag inte lita alltför mycket på den tekniken. Alla har vi ju läst att USA - avsiktligt - inte har gett ut den noggrannaste GPS-tekniken för bruk utanför de egna militärenheterna. Hur inverkar det på dagens GPS-hastighetmätare?? Vidare ställer jag mig en aning skeptisk till hur GPS-tekniken klarar av att kompensera "backe upp" och "backe ner". Den här tekniken är ju utvecklad för positionsbestämning på havet och i luften, där man ju mestadels färdas på konstant höjd??? Jag har bara kunnat konstatera att de som använder GPS-mätare kör drygt 10 km/h snabbare än vad min mätares "justerade" utslag ger vid handen.
Tillbaka till Touring. Jag har även en GL/Touring (VGLB) -61:a som i dagens läge inte heller vill gå mycket snabbare än ca 70 km/h verklig (?) hastighet. Men jag är helt övertygad om att den har åtminstone en del mera att ge, bara jag skulle ha tid att finjustera tändningen. Jag hör ju att den inte tar varv ordentligt och minsta motlut sänker hastigheten. Så betedde sig inte min ungdoms VGLA! Till saken hör att både min VLA och VGLB är "bestyckade" med den s.k. Sprint-ljuddämparen (den med det långa, krökta röret mellan cylinder och ljuddämparen!) Båda har ju samma originalförgasare (SI 20/17C). Men en skillnad är att VGLB borde från början ha haft en kompression på 6,8 med motsvarande tal för VLA var 7,2. Min VLA har även sista överstorleken på kolven, även om cylindern blivit uppborrad bara en gång under de 25 år (och ca 17.000 körda km) som jag har ägt vespan. Så cylindervolymen är ju en aning större på den numera.

Mvh
Hasse Riska
HR
Jag jobbar nästan dagligen med GPS inom bygg och annan anläggningskonstruktion, så jag vet att noggranheten är inom de marginaler som krävs. Dock är jag osäker på hur pålitlig just hastigheten är, men med dubbelkoll med bil, som säkert lider av glädjemätare, så är jag i närheten av de 65 km/h jag tidigare mätt.
Känner på mig att min Touring-59 kan ge lite mer, men inte alls upp till 90 km/h. Det får bli mitt lilla vinterprojekt att få Nancy att gå så mycket hon är kapabel till. 65 knyck är ändå helt okej på en mindre landsväg när solen sakta smyger sig ner i horisonten.
Känner på mig att min Touring-59 kan ge lite mer, men inte alls upp till 90 km/h. Det får bli mitt lilla vinterprojekt att få Nancy att gå så mycket hon är kapabel till. 65 knyck är ändå helt okej på en mindre landsväg när solen sakta smyger sig ner i horisonten.
Nancy beter sig precis så som du beskriver Hasse... Vad kan det bero på?Jag har även en GL/Touring (VGLB) -61:a som i dagens läge inte heller vill gå mycket snabbare än ca 70 km/h verklig (?) hastighet. Men jag är helt övertygad om att den har åtminstone en del mera att ge, bara jag skulle ha tid att finjustera tändningen. Jag hör ju att den inte tar varv ordentligt och minsta motlut sänker hastigheten.
Gammal motor?
Upplever man att motorn känns svag, så finns det ju oftast inga genvägar. Man får borra/hona cylindern, byta kolv och ringar, nytt avgassystem eller bränna ur orginalet, nya packningar, renovera förgasaren och justera in/renovera tändningen samt kontrollera vevens tätning mot kompressionsplattan i motorblocket. Jag skulle förutom det byta ramlagren och packboxarna.
Sen kommer man ju aldrig ifrån att både VGLA samt VGLB bara hade runt 5 hkr. Då kommer man ju se en jätteskillnad på två hojar bara pga förarnas kroppsbyggnad...
Hasse får ursäkta, men 90-100 på plan mark med 5.3hp lär inte vara 'verkliga' km/h, eller så är den trimmad. T ex min Rally 200 (runt 10-12hp), nyligen helrenoverad, toppar enligt orginalmätaren över 110 km/h, men om jag tittar på min noggrant inställda cykeldator, så gör den aldrig mer än c:a 100 på plan mark. Vill minnas att även Ola Backer surt konstaterade detta trista orginalmätarfaktum med GPS härom året, då på en touring.
Mvh
Guran
Upplever man att motorn känns svag, så finns det ju oftast inga genvägar. Man får borra/hona cylindern, byta kolv och ringar, nytt avgassystem eller bränna ur orginalet, nya packningar, renovera förgasaren och justera in/renovera tändningen samt kontrollera vevens tätning mot kompressionsplattan i motorblocket. Jag skulle förutom det byta ramlagren och packboxarna.
Sen kommer man ju aldrig ifrån att både VGLA samt VGLB bara hade runt 5 hkr. Då kommer man ju se en jätteskillnad på två hojar bara pga förarnas kroppsbyggnad...
Hasse får ursäkta, men 90-100 på plan mark med 5.3hp lär inte vara 'verkliga' km/h, eller så är den trimmad. T ex min Rally 200 (runt 10-12hp), nyligen helrenoverad, toppar enligt orginalmätaren över 110 km/h, men om jag tittar på min noggrant inställda cykeldator, så gör den aldrig mer än c:a 100 på plan mark. Vill minnas att även Ola Backer surt konstaterade detta trista orginalmätarfaktum med GPS härom året, då på en touring.
Mvh
Guran
Mancino wrote:Jag jobbar nästan dagligen med GPS inom bygg och annan anläggningskonstruktion, så jag vet att noggranheten är inom de marginaler som krävs. Dock är jag osäker på hur pålitlig just hastigheten är, men med dubbelkoll med bil, som säkert lider av glädjemätare, så är jag i närheten av de 65 km/h jag tidigare mätt.
Känner på mig att min Touring-59 kan ge lite mer, men inte alls upp till 90 km/h. Det får bli mitt lilla vinterprojekt att få Nancy att gå så mycket hon är kapabel till. 65 knyck är ändå helt okej på en mindre landsväg när solen sakta smyger sig ner i horisonten.
Nancy beter sig precis så som du beskriver Hasse... Vad kan det bero på?Jag har även en GL/Touring (VGLB) -61:a som i dagens läge inte heller vill gå mycket snabbare än ca 70 km/h verklig (?) hastighet. Men jag är helt övertygad om att den har åtminstone en del mera att ge, bara jag skulle ha tid att finjustera tändningen. Jag hör ju att den inte tar varv ordentligt och minsta motlut sänker hastigheten.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Jo det är det.
Det låter onekligen som om du har dålig kompression/tätning av en eller annan anledning. På toppfarten är det i princip bara muvudmunstycket som jobbar och om den varken går varmt eller 4-taktar tror jag att du har ganska bra bestyckning. Tändinställningen är också viktig på Touring men den är ju relativt enkel att kolla. Ett rejält igensotat avgassystem sätter sig på toppfarten men borde inte tvinga dig att dra tomgången i botten.
mvh/HB
Det låter onekligen som om du har dålig kompression/tätning av en eller annan anledning. På toppfarten är det i princip bara muvudmunstycket som jobbar och om den varken går varmt eller 4-taktar tror jag att du har ganska bra bestyckning. Tändinställningen är också viktig på Touring men den är ju relativt enkel att kolla. Ett rejält igensotat avgassystem sätter sig på toppfarten men borde inte tvinga dig att dra tomgången i botten.
mvh/HB
Mancino wrote:Kom på en annan sak, nämligen att tomgångsskruven är nerskruvadi botten för att den ska gå bra. Är inte detta lite märkligt?
Tips på lämpligt tändstift?
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 50
- Joined: Thu 18 May 2006, 10:33
- Location: Finland
Ytterligare kommentarer till hastigheter, hästkrafter mm:
Guran läs mitt senaste inlägg på nytt! Jag har aldrig påstått att min VLA skulle gå 100 mk/h verklig hastighet! Den hastighet som är verklig i min verklighet (= jämförd med en myndighets mätartavla!) blir just några "knyck" över 90 på slät mark under idealiska körförhållanden! Jag själv - och många kompisar i vårt nostalgiknuttegäng - är förvånad över att den går så hårt - otrimmad!!! Men jag håller det för en helt realistisk fart för en VLA-vespa för vilken Piaggio i tiden lovade 90,4 som toppfart. Men jag har ju dels några cc mera i cylindern p.g.a. maximalt antal uppborrningar och dessutom en s.k. Sprint-ljuddämpare, den som "gubbarna" bakom Vespa Tecnica anser vara en av orsakerna till att Vespa Sprint kunde utlovas en topphastighet på 94 km/h, trots att den har samma förgasare som VGLB och VLA.
Dessutom skall VLA-touringen inte alls dras över samma kam som VGLA&B. VGLB hade 5,5 hkr och en kompression på 6,8 medan VLA i Piaggios officiella meddelande har 6,25 hkr och komp. 7,2
Bara jag hittar tid, skall jag "lyfta på locket" till min VGLB och se om det håller tätt. Min VGLB får nämligen någonstans ifrån in tjuvluft då den blir ordentligt het. Motorn rusar upp i "kraftlösa", höga varv för en stund. Någon påpekade för några dagar sedan här på Forumet att en motor också kan ta in tjuvluft under topplocket. Det var nytt för mig! Jag har fixat nya packningar under förgasaren och förgasarlocket. Men ingenting blev bättre av det. Dålig tätning under cylinderlocket kunde också vara en föklaring till oviljan att ta ordentligt med varv. Vespan startar bra med endast en lätt kick. Kanske kompressionen inte är vad den borde? Tändningen skall jag också justera tidigare.
Gurans tal om "gammal motor" stämmer inte på min VGLB. Motorn blev renoverad av en viss rutinerad proffsgosse inte långt från Sthlm just innan jag köpte VGLB:n som en projekt av honom för fem år sedan. Efter det har vespan gått bara 1.254 km.
Enligt min - och säkert många andras - erfarenhet av att köra GL/Touring-vespor, när de är i gott skick och under goda körförhållanden, kommer motorn liksom in i en "andra andning", när mätarnålen visar ca 80 (= ungefärlig "mätarmhastighet"!) och man ökar på gasen (från ca 1/3 av fullgas!) Motorn accelererar bra då ännu och ljudet blir närmast att likna vid kattens spinnande. Min VLA funkar så här idag men inte min VGLB - ännu! Också min ungdoms treväxlade VGLA betedde sig på samma vis, men den kom inte högre än till ca 90 (= på mätaren!). Piaggio utlovade i tiden 87 som toppfart för den. Full gas lönar det sig inte att använda. Det är bara ljudet och bensinkonsumtionen som ökar på den sista tredejedelen, inte farten![/b]
Till sist en liten fråga: Vad i all världen menas med "fugge"? Cylle och blås förstår jag . men fugge???
Mvh
Hasse
Guran läs mitt senaste inlägg på nytt! Jag har aldrig påstått att min VLA skulle gå 100 mk/h verklig hastighet! Den hastighet som är verklig i min verklighet (= jämförd med en myndighets mätartavla!) blir just några "knyck" över 90 på slät mark under idealiska körförhållanden! Jag själv - och många kompisar i vårt nostalgiknuttegäng - är förvånad över att den går så hårt - otrimmad!!! Men jag håller det för en helt realistisk fart för en VLA-vespa för vilken Piaggio i tiden lovade 90,4 som toppfart. Men jag har ju dels några cc mera i cylindern p.g.a. maximalt antal uppborrningar och dessutom en s.k. Sprint-ljuddämpare, den som "gubbarna" bakom Vespa Tecnica anser vara en av orsakerna till att Vespa Sprint kunde utlovas en topphastighet på 94 km/h, trots att den har samma förgasare som VGLB och VLA.
Dessutom skall VLA-touringen inte alls dras över samma kam som VGLA&B. VGLB hade 5,5 hkr och en kompression på 6,8 medan VLA i Piaggios officiella meddelande har 6,25 hkr och komp. 7,2
Bara jag hittar tid, skall jag "lyfta på locket" till min VGLB och se om det håller tätt. Min VGLB får nämligen någonstans ifrån in tjuvluft då den blir ordentligt het. Motorn rusar upp i "kraftlösa", höga varv för en stund. Någon påpekade för några dagar sedan här på Forumet att en motor också kan ta in tjuvluft under topplocket. Det var nytt för mig! Jag har fixat nya packningar under förgasaren och förgasarlocket. Men ingenting blev bättre av det. Dålig tätning under cylinderlocket kunde också vara en föklaring till oviljan att ta ordentligt med varv. Vespan startar bra med endast en lätt kick. Kanske kompressionen inte är vad den borde? Tändningen skall jag också justera tidigare.
Gurans tal om "gammal motor" stämmer inte på min VGLB. Motorn blev renoverad av en viss rutinerad proffsgosse inte långt från Sthlm just innan jag köpte VGLB:n som en projekt av honom för fem år sedan. Efter det har vespan gått bara 1.254 km.
Enligt min - och säkert många andras - erfarenhet av att köra GL/Touring-vespor, när de är i gott skick och under goda körförhållanden, kommer motorn liksom in i en "andra andning", när mätarnålen visar ca 80 (= ungefärlig "mätarmhastighet"!) och man ökar på gasen (från ca 1/3 av fullgas!) Motorn accelererar bra då ännu och ljudet blir närmast att likna vid kattens spinnande. Min VLA funkar så här idag men inte min VGLB - ännu! Också min ungdoms treväxlade VGLA betedde sig på samma vis, men den kom inte högre än till ca 90 (= på mätaren!). Piaggio utlovade i tiden 87 som toppfart för den. Full gas lönar det sig inte att använda. Det är bara ljudet och bensinkonsumtionen som ökar på den sista tredejedelen, inte farten![/b]
Till sist en liten fråga: Vad i all världen menas med "fugge"? Cylle och blås förstår jag . men fugge???
Mvh
Hasse
HR
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 50
- Joined: Thu 18 May 2006, 10:33
- Location: Finland
Nu var ju mitt inlägg inte menat som någon sågning, utan bara ett påpekande att Piaggios specar kanske inte alltid stämde med verkligheten på alla sätt. Just vad gäller dom äldre modellerna känns det som om man 'fuskat' lite genom att överväxla dom svaga maskinerna för att på så sätt kunna säga att den gör 90. Man säger dock aldrig hur lång tid det tar att uppnå denna fart, eller hurpass exakt hastighetsmätaren är.
Innocenti gjorde samma sak med t ex TV175, vem har inte förundrats över fyran i den lådan? Men ge den bara tid på plan mark, så kommer man upp i en bra bit över 100. Användbart? Nej. Sålde hojar? Ja.
Det vi nog kan vara överens om, är att en maskin med 5-6 hk måste vara ganska högt växlad om den ska ha någon chans att uppnå 90-100 med en orginalmotor som slutar varva strax under 6000 rpm. Och då lär den ju inte vara speciellt stark om det kommer en uppförsbacke eller motvind. Håller du med?
Jämför med PX125, Piaggio specar denna till 8 hk, komp 8:1 och toppfart 90. Varför då så låg toppfart? Jo, därför att den är nedväxlad utav bara den för att funka bäst i stadstrafik. Men verkliga 90, det gör den utan större problem, dock varvar den duktigt i den farten. Den sackar dock -aldrig- i en backe.
Jag avslutar med ett tips till angående att toppa en VLGB: Om man kan hitta fabriksspecarna för motorn (har sett dom på nätet vid något tillfälle) så kan man 'blueprinta' motorn, dvs se till att varenda tolerans/moment och så vidare är på pricken. Det brukar ge en hel del, och är närmast rutin när man kör racing med standardmotorer för att få ut mesta möjliga utan att trimma.
Mvh
Guran
Innocenti gjorde samma sak med t ex TV175, vem har inte förundrats över fyran i den lådan? Men ge den bara tid på plan mark, så kommer man upp i en bra bit över 100. Användbart? Nej. Sålde hojar? Ja.
Det vi nog kan vara överens om, är att en maskin med 5-6 hk måste vara ganska högt växlad om den ska ha någon chans att uppnå 90-100 med en orginalmotor som slutar varva strax under 6000 rpm. Och då lär den ju inte vara speciellt stark om det kommer en uppförsbacke eller motvind. Håller du med?
Jämför med PX125, Piaggio specar denna till 8 hk, komp 8:1 och toppfart 90. Varför då så låg toppfart? Jo, därför att den är nedväxlad utav bara den för att funka bäst i stadstrafik. Men verkliga 90, det gör den utan större problem, dock varvar den duktigt i den farten. Den sackar dock -aldrig- i en backe.
Jag avslutar med ett tips till angående att toppa en VLGB: Om man kan hitta fabriksspecarna för motorn (har sett dom på nätet vid något tillfälle) så kan man 'blueprinta' motorn, dvs se till att varenda tolerans/moment och så vidare är på pricken. Det brukar ge en hel del, och är närmast rutin när man kör racing med standardmotorer för att få ut mesta möjliga utan att trimma.
Mvh
Guran
Hasse Riska wrote:Ytterligare kommentarer till hastigheter, hästkrafter mm:
Guran läs mitt senaste inlägg på nytt! Jag har aldrig påstått att min VLA skulle gå 100 mk/h verklig hastighet! Den hastighet som är verklig i min verklighet (= jämförd med en myndighets mätartavla!) blir just några "knyck" över 90 på slät mark under idealiska körförhållanden! Jag själv - och många kompisar i vårt nostalgiknuttegäng - är förvånad över att den går så hårt - otrimmad!!! Men jag håller det för en helt realistisk fart för en VLA-vespa för vilken Piaggio i tiden lovade 90,4 som toppfart. Men jag har ju dels några cc mera i cylindern p.g.a. maximalt antal uppborrningar och dessutom en s.k. Sprint-ljuddämpare, den som "gubbarna" bakom Vespa Tecnica anser vara en av orsakerna till att Vespa Sprint kunde utlovas en topphastighet på 94 km/h, trots att den har samma förgasare som VGLB och VLA.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
I det här sammanhanget ska vi inte glömma bort att Mancinos är en 59:a VGLA = 3- spättad . De Vespor som får honom avundsjuk här (typ Jonas 64:a) är ju 4-växlade, De 3 växlade är något högre växlade och kommer aldrig någonsin upp i de svindlande hastigeheter som en 4-växlad gör.
Och Guran du minns rätt. GPS är ingen humörhöjare för en vegliafantast...
Och Guran du minns rätt. GPS är ingen humörhöjare för en vegliafantast...

Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Kommer här lite abrupt och lägger i mig diskutionen om h-mätare...
Har testat en massa hastighetsmätare på Vespor och Lambrettor med både GPS och Sigma-cykeldator (gjorde en cykeldator med snabbfäste för ändamålet en massa år sedan).
De flesta Veglia-hastighetsmätare visar för mycket, vissa ganska mycket, men det finns också några få som visar rätt, fast de är oftast få.
En intressant sak är att vissa av de indiska hastighetsmätarna till Lammy(originalmonterade på SIL, inte Vietnamskit) ofta börjar visa för lite efter ett tags användning på snabb Lammy, verkar som om de ej klarar över 90km/h utan att gå sönder, trots att maxhastighet är 140km/h på mätaren.
Testade också två runner 180 när de kom ut, en av dessa visade 130km/h på mätaren och 114km/h i verkligheten... den andra var minsann uppe i 116km/h vid 130km/h på mätaren.
På Bajaj så visar h-mätaren på min Bajaj Cub ca 114km/h vid 100km/h och på Min Bajaj Chetak i Hong Kong nästan exakt på kilometern, min Bajaj Chetak i Furulund vet jag fortfarande ej, men den verkar visa ganska korrekt den också...ja det är sant, jag har nu tre stycken röda Bajajvespor...shit.
Har testat en massa hastighetsmätare på Vespor och Lambrettor med både GPS och Sigma-cykeldator (gjorde en cykeldator med snabbfäste för ändamålet en massa år sedan).
De flesta Veglia-hastighetsmätare visar för mycket, vissa ganska mycket, men det finns också några få som visar rätt, fast de är oftast få.
En intressant sak är att vissa av de indiska hastighetsmätarna till Lammy(originalmonterade på SIL, inte Vietnamskit) ofta börjar visa för lite efter ett tags användning på snabb Lammy, verkar som om de ej klarar över 90km/h utan att gå sönder, trots att maxhastighet är 140km/h på mätaren.
Testade också två runner 180 när de kom ut, en av dessa visade 130km/h på mätaren och 114km/h i verkligheten... den andra var minsann uppe i 116km/h vid 130km/h på mätaren.
På Bajaj så visar h-mätaren på min Bajaj Cub ca 114km/h vid 100km/h och på Min Bajaj Chetak i Hong Kong nästan exakt på kilometern, min Bajaj Chetak i Furulund vet jag fortfarande ej, men den verkar visa ganska korrekt den också...ja det är sant, jag har nu tre stycken röda Bajajvespor...shit.
Avgasröret är nytt, så det är nog tändningen som bör kollas. Vilken är den bästa metoden? Har ju läst om det där med gradskiva, men det verkar lite knivigt. Strob, är det något?henrikborjeson wrote:Jo det är det.
Det låter onekligen som om du har dålig kompression/tätning av en eller annan anledning. På toppfarten är det i princip bara muvudmunstycket som jobbar och om den varken går varmt eller 4-taktar tror jag att du har ganska bra bestyckning. Tändinställningen är också viktig på Touring men den är ju relativt enkel att kolla. Ett rejält igensotat avgassystem sätter sig på toppfarten men borde inte tvinga dig att dra tomgången i botten.
Blev ju en bra tråd det här!
Och så lärde man sig något också: fugge = förgasare. Har suttit och grubblat över ordet flera gånger och trott att det är något som tagits från engelskan...
Min mätare har en gång stigit aningen över 90 km/h och det kändes vådligt snabbt!
Fast min följare med sin trimmade Rally såg nog aningen uttråkad ut då fortfarande...
Just nu åker makens VGLB mycket långsamt, den fick ny kolv och honing och körs in fyra dagar innan S&R! Perfekt timening eller hur? Får se hur vi hinner få den inkörd före fredagen... Suck... Men den VGLB:n har också fått motorn totalrenoverad för ett år sedan. Allt nytt som Hedge listade, men gången är fortfarande aningen jobbig på högre hastighet och riktigt högt vill den inte gå. Dessutom hittades en massa sot på kolven och rentavt under kolvtoppen på insidan! Och med racerolja skall det ju bli knappt någon sot alls. Något mysko är det ju...

Min mätare har en gång stigit aningen över 90 km/h och det kändes vådligt snabbt!

Just nu åker makens VGLB mycket långsamt, den fick ny kolv och honing och körs in fyra dagar innan S&R! Perfekt timening eller hur? Får se hur vi hinner få den inkörd före fredagen... Suck... Men den VGLB:n har också fått motorn totalrenoverad för ett år sedan. Allt nytt som Hedge listade, men gången är fortfarande aningen jobbig på högre hastighet och riktigt högt vill den inte gå. Dessutom hittades en massa sot på kolven och rentavt under kolvtoppen på insidan! Och med racerolja skall det ju bli knappt någon sot alls. Något mysko är det ju...