Å andra sidan är det så ofantligt lätt att byta koppling på en smallframe. Max 10 minuters jobb om man gör det på smidigaste sätt!Svint1 wrote:I og med at Bastard'en endelig er kjørbar, er det smallframe'n sin tur;
Den har selvfølgelig utslitt clutch.
http://img518.imageshack.us/img518/9107 ... 001sy9.jpg
http://img518.imageshack.us/img518/5647 ... 002vy1.jpg
Kjekt å skru!
Dagens scooterbild (fyll på med bilder!)
-
Terraplane Blues
Re: Clutch nr 2
Nästan 2 veckors semester på den italienska rivieran(blomkusten) är nu över. Skickar in ett par bilder som visar lite vad jag/vi gjorde. Lånade min kusins Primavera i en dryg vecka. Ser dock nu att baklyktan inte borde vara av denna modell, eller har jag fel? Pigg liten sak var det iaf. Den tog oss upp och ner i bergen i ett raskare tempo än jag är van vid.

Ser långt ifrån så glad ut som jag faktiskt var. Kanske lider jag av beslutsångest, då valet av färg på vin kan vara knepigt.

Här även en fin bild på "Alfie" när hon lite avslappnat njuter utav solen, i väntan på vidare färd mot restauranten på bergssluttningen.

Ser långt ifrån så glad ut som jag faktiskt var. Kanske lider jag av beslutsångest, då valet av färg på vin kan vara knepigt.
Här även en fin bild på "Alfie" när hon lite avslappnat njuter utav solen, i väntan på vidare färd mot restauranten på bergssluttningen.
30 är nog en svensk grej. I andra länder är det ju vanligt med olika mopedklasser (var så även på 60-70-talet). Tyskland har väl 3 olika klasser och Italien två. Är det inte så att man får köra 25-30 vespa i italien från 14 år och sedan "vanlig" 45-50moppe från 15? Kommer ihåg att jag läste något sådant i Vespa streetstyle bokenvespaco wrote:Härligt! Mycket praktiskt med släktingar med överloppsvespor! Var moppen trimmad eller var det bara frågan om att den gick mer än 30 km/h? Är det förresten en Sverigespecial att bara ha 30 km/h som max istället för 40 km/h som t.ex. vi har i Finland?
http://www.youtube.com/watch?v=WVkeWS4Xk7I
Federico
Det är en 125 cc denna lilla sak... Då hastighetsmätaren var lite knasig så kunde jag inte riktigt veta topphastighet, men vi åkte runt 60-70 med fröken där bak, då på plan väg.vespaco wrote:Härligt! Mycket praktiskt med släktingar med överloppsvespor! Var moppen trimmad eller var det bara frågan om att den gick mer än 30 km/h? Är det förresten en Sverigespecial att bara ha 30 km/h som max istället för 40 km/h som t.ex. vi har i Finland?
-
Terraplane Blues
Några bilder från min 40 mil långa resa ner från Småland igår. Bettan gick lika bra och pålitligt som alltid, förutom efter en fotopaus i en spännande miljö mitt i urskogen. Ett tag trodde jag verkligen att jag inte skulle komma hem, men det visade sig vara mitt hemmagjorda luftfilter (strumpa) som hade "flärpat" in och täppt till insuget. Bäst på hela resan var det lokala bensinbolaget i Emmaboda, med det underbara namnet "Runes bensin". Statoil, släng dig i väggen! 




















Verkar som det varit en riktigt böt och långsam (enl. mätare) tur.
Men det blir väl så när man vill uppleva "Sommar?" Sverige.
Gillade Runes bensin mack. Betydligt mer stiligt än Staoil.
Kollade själv in Oljeshejkerna Johnsson mack i Alvesta.
Rikitgt flashigt med eget oljeborrtorn och allt.
Hann tyvärr inte att plåta.
Hittade en sida om lite besinmacks info.
http://web.telia.com/~u47210459/bolag.html
Men det blir väl så när man vill uppleva "Sommar?" Sverige.
Gillade Runes bensin mack. Betydligt mer stiligt än Staoil.
Kollade själv in Oljeshejkerna Johnsson mack i Alvesta.
Rikitgt flashigt med eget oljeborrtorn och allt.
Hann tyvärr inte att plåta.
Hittade en sida om lite besinmacks info.
http://web.telia.com/~u47210459/bolag.html
[b]// Jonas
[url]http://vespa.janfelt.se[/url][/b]
[url]http://vespa.janfelt.se[/url][/b]
Tja, jag drabbades (tillfälligt) av en depression när jag såg TF:s bilder. Varför lyckas inte mina skoterbilder... Kan det ha att göra med att man åker i sällskap och aldrig hinner komponera/fundera för att få en bra bild. Just när man kommer på en bra idé så skall sällskapet iväg och det är bara att packa undan kameran om den ens hann fram ur väskan. Suck... Och så skall man ännu delta i forumets tävling. 
-
Terraplane Blues
Man tar och skär ett snitt i tummen och låter blodet droppa ner över styret en stund. Därefter torkas överflödigt blod bort och det hela förseglas med litet klarlack. Klart! Nejdå, vanlig modellfärg och pensel...Bengan wrote:Hur har du gjort för att få växelsiffrorna så tydligt röda?Terraplane Blues wrote:
http://img406.imageshack.us/img406/1225/004cw8.jpg
Jodå, blöt var resan - men det gör inget när man har både regnställ och regncape ovanpå! Visst gick det sakta emellanåt. De 40 milen avverkades på exakt 9 timmar med stopp för fotografering, tankning, piprökning och matintag.Jonas wrote:Verkar som det varit en riktigt böt och långsam (enl. mätare) tur.
Men det blir väl så när man vill uppleva "Sommar?" Sverige.
Gillade Runes bensin mack. Betydligt mer stiligt än Staoil.
Kollade själv in Oljeshejkerna Johnsson mack i Alvesta.
Rikitgt flashigt med eget oljeborrtorn och allt.
Hann tyvärr inte att plåta.
Hittade en sida om lite besinmacks info.
http://web.telia.com/~u47210459/bolag.html
Jag blev förvånad att jag inte stötte på dig på någon liten småländsk grusväg, Jonas - vi brukar ju ha en förmåga att korsa våra vägar på de mest oväntade ställen... Vi får snart ta en runda på den skånska landsbygden när vädret och annat tillåter!
Schysst länksida om bensinbolag - t o m Runes bensin i Emmaboda fanns med! Visst är det härligt med alla gamla (och en del nya) bensinbolag. Trist bara att normännen har smutsat ner vårt land med smaklösa bensinbolag. Det var mer stil förr och därför blir man glad när man ser ett litet bolag som Runes bensin mitt i allt bensinmackselände. Vi kan ju ta en tur till den fantastiska Caltexmacken i Mörarp en dag, om du inte redan har varit där?
Tack - du är alltför snäll, Vespaco! Faktum är att jag hatar (japp, verkligen hatar) den bajskamera (t o m kraftig underdrift) som jag har i väntan på min trasiga Canon. Det är helt omöjligt att få bilderna som man vill ha dem *grrr*. Och så avskyr jag det där icke-estetiska 4:3-formatet på bilderna. Tack ändå...vespaco wrote:Tja, jag drabbades (tillfälligt) av en depression när jag såg TF:s bilder. Varför lyckas inte mina skoterbilder... Kan det ha att göra med att man åker i sällskap och aldrig hinner komponera/fundera för att få en bra bild. Just när man kommer på en bra idé så skall sällskapet iväg och det är bara att packa undan kameran om den ens hann fram ur väskan. Suck... Och så skall man ännu delta i forumets tävling.
-
Terraplane Blues
-
Terraplane Blues
Härlig stämning i den bilden, Mancino! Snyggt!Mancino wrote:Ute en liten sväng för att testa nya tändstiftet...bra!
http://inlinethumb25.webshots.com/7192/ ... 500Q85.jpg
Själv fortsätter jag att spamma tråden med Sveriges mest (?) fotograferade Vespa... Det blev en eftermiddagsrunda med en kompis och hans Yamaha TRX 850. Jag hann även med en liten testrunda med Vespa 50 mot kvällskvisten. Den gick lika sakta som vanligt...
Start i Höllviken...

Posering på gamla väg 9 som går utmed kusten mot Ystad

Vi passade på att köra in i hamnen i Skåre eftersom det stod skyltat att det var hamnfest. Där var inte en käft...

Vi besökte även Maglarps nya kyrka (ja, nya - det finns en gammal också!), ett öde och fallfärdigt rivningsobjekt. En skylt förkunnade att hundar inte fick komma in. Vespor gick dock bra...

Ännu en bild på Maglarps nya kyrka, byggd 1909 och stängd 1976 p g a felaktigt murbruk (saltvatten). Kommer att rivas inom kort.

Hmm, plötsligt tog vägen bara slut...

Det blåste stark sidvind, vilket kan förklara att Vespan ser rak ut och resten snett. Eller så hade jag punka på ena stödhjulet?

Hann som sagt även med en liten testrunda med min V50 -68...

En normaltrött "svensk" Vespa 50 går oftast inte fortare än så här...

Brutalt snygg Vespa!!Søren K wrote:fra den danske udgave af magasinet ARENA:
http://www.birkeholm.dk/flameboy/Image00001.jpg
Tack så mycket!Bengan wrote:Brutalt snygg Vespa!!Søren K wrote:fra den danske udgave af magasinet ARENA:
http://www.birkeholm.dk/flameboy/Image00001.jpg
Cheers
Kasper
Copenhagen SC
Var upp till Rättvik idag på veteranmarknaden som är avslutningen på classic car week och såg då denna scooter. Det är en Mustad folkscooter från mitten av 50-talet. Tillverkad i Norge. 4000 sekiner ville försäljaren ha och talade sen glatt om att den var totalt livsfarlig , allrahelst om man använde frambromsen för då slog man tydligen runt framåt lättare än lätt.


/Lars
-
henrikborjeson
- Mästare

- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Så nu är du 4000:- fattigare ?
mvh/HB
[quote="Lawman"]Var upp till Rättvik idag på veteranmarknaden som är avslutningen på classic car week och såg då denna scooter. Det är en Mustad folkscooter från mitten av 50-talet. Tillverkad i Norge. 4000 sekiner ville försäljaren ha och talade sen glatt om att den var totalt livsfarlig , allrahelst om man använde frambromsen för då slog man tydligen runt framåt lättare än lätt.
[quote="Lawman"]Var upp till Rättvik idag på veteranmarknaden som är avslutningen på classic car week och såg då denna scooter. Det är en Mustad folkscooter från mitten av 50-talet. Tillverkad i Norge. 4000 sekiner ville försäljaren ha och talade sen glatt om att den var totalt livsfarlig , allrahelst om man använde frambromsen för då slog man tydligen runt framåt lättare än lätt.
-
Silferstjerna
- Nybörjare

- Posts: 37
- Joined: Thu 27 Apr 2006, 09:34
- Location: Göteborg
Mustard
Tjena!
En gammal kompis hade en Mustard -54, ser ut som på bilden men utan sköld och med coola custom skärmar. Drivningen var inte kedja som den i Rättvik utan ett hjul mot framhjulet a la Solex knallert
Spännade åkturer blev det men mest beroende på toksmå hjul.
Kompisen har lämnat landet och vart hans mörkröda skönhet tog vägen har jag ingen aning om tyvärr.
/Håkan
En gammal kompis hade en Mustard -54, ser ut som på bilden men utan sköld och med coola custom skärmar. Drivningen var inte kedja som den i Rättvik utan ett hjul mot framhjulet a la Solex knallert
Spännade åkturer blev det men mest beroende på toksmå hjul.
Kompisen har lämnat landet och vart hans mörkröda skönhet tog vägen har jag ingen aning om tyvärr.
/Håkan
-
primavera133
- Administrator

- Posts: 439
- Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
- Location: Stockholm
- Contact:
Liten utflykt över helgen. Destination Flens vandrarhem. Rekomenderas varmt. Superskön väg från Södertälje genom sörmlands böljande landskap. Scootern drog knappt 6 liter på 12,5 mil. Riktigt bra trots strokerveven...

Snygg biograf i flen. Bra filmer också...

Skön staty i parken. Rest 1964 med inskriptionen "Tonåring"
/JM

Snygg biograf i flen. Bra filmer också...

Skön staty i parken. Rest 1964 med inskriptionen "Tonåring"
/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05











