Nytt rekord?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Terraplane Blues

Nytt rekord?

Post by Terraplane Blues »

Det får snart bli förvaring av V50 i bankfack...

http://www.blocket.se/vi/12581147.htm?ca=23_11_s
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

måste vara "bromsbelägg helt oslitna
inga sprukna glas" som trycker upp priset.
Terraplane Blues

calle wrote:måste vara "bromsbelägg helt oslitna
inga sprukna glas" som trycker upp priset.
Nja, inte bara det - kollar man riktigt noga kan man se att det sitter den äldre täckta fälgen där bak och den nyare ventilerade typen fram. Det blir lite lyxigt med två olika sorters fälgar på något sätt.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: Nytt rekord?

Post by Hedge »

Ytterligare en person som tror att man kan få igen det man lägger på en renovering, som dessutom inte är en orginalrenovering.

Mäktigt.

Kanske kan få ut en MASSA stålars för min gråa race-50 med primaveramotor?

/Guran
Terraplane Blues wrote:Det får snart bli förvaring av V50 i bankfack...

==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Terraplane Blues

Re: Nytt rekord?

Hedge wrote:Ytterligare en person som tror att man kan få igen det man lägger på en renovering, som dessutom inte är en orginalrenovering.

Mäktigt.

Kanske kan få ut en MASSA stålars för min gråa race-50 med primaveramotor?

/Guran
Terraplane Blues wrote:Det får snart bli förvaring av V50 i bankfack...

Ja, detta året har bjudit på en sanslös prisstegring på Vespa 50. 2005 sålde jag en komplett Vespa 50 i delar till en kille för 2500 kr. Han skulle renovera den i syfte att göra pengar, vilket han hade gjort tidigare och fått 10000 kr för den. Minns att jag hajade till och tyckte det hela lät absurt mycket för en Vespa 50. Idag, två år senare, är 10000 kr vardagsmat för en medioker Vespa 50. Löjligt...
Roberto

Post by Roberto »

Jag har en komplett ET3 med polini elektronisk tändsystem för 6000 kr..
måste dock gås igenom innan använding..
den är importerad och ostrypt..
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Som du givetvis säljer som privatperson då eller?

Se punkt 5 under

http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=1580

/Guran
Roberto wrote:Jag har en komplett ET3 med polini elektronisk tändsystem för 6000 kr..
måste dock gås igenom innan använding..
den är importerad och ostrypt..
Bengan
Lärling
Lärling

Post by Bengan »

Är det nån slags hobby på det här forumet att gnälla på andras annonser?
Terraplane Blues

Bengan wrote:Är det nån slags hobby på det här forumet att gnälla på andras annonser?
Njae, ingen hobby direkt - men det är alltid intressant att diskutera annonser med kraftig verklighetsfrånvaro. Detta året på Blocket har det bl a funnits mediokra Vespa 50 för upp till 18000 kr och en nästan ny GT60 för dubbla nypriset. Klart att man undrar hur dessa säljare tänker! Det handlar ju inte om några direkta personangrepp, utan bara om förvåning och litet skojigt resonemang kring försäljningsobjektet. Var med och gnäll du också, vet jag - det är jättekul! :wink:
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Ja och vi skall inte glömma den där annonsen på blocket med en jättedyr vespa som hade guld på kablarna och allt annat, och som kronades med länk till närmare beskrivning av objektet. Annonsen var tyvärr bara uppe en kort tid. TF kommer säkert ihåg! :D Där var det mycket diskussion också kring annonsen.
Terraplane Blues

vespaco wrote:Ja och vi skall inte glömma den där annonsen på blocket med en jättedyr vespa som hade guld på kablarna och allt annat, och som kronades med länk till närmare beskrivning av objektet. Annonsen var tyvärr bara uppe en kort tid. TF kommer säkert ihåg! :D Där var det mycket diskussion också kring annonsen.
Ja, den ja! :grin: Det var grejer det... Tråkigt nog har jag ingen skärmdump av den annonsen. Var det inte 140.000 kr den kostade? Hursomhelst fick jag många svar och du anar inte hur många det var som inte fattade att det var ett skämt... :mrgreen: Ingen som sitter på en skärmdump av den annonsen?
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Den här stod på Tullingemarknaden i helgen. Udda bromspedal.
Fanns även lite äkta Siem-glas och en trevlig färgburk. Påfågelblå, dvs SuperSport (Färgkod 220).
Image
Image
Image
/P
Terraplane Blues

Paka wrote:Den här stod på Tullingemarknaden i helgen. Udda bromspedal.
Fanns även lite äkta Siem-glas och en trevlig färgburk. Påfågelblå, dvs SuperSport (Färgkod 220).
http://aycu33.webshots.com/image/22152/ ... 734_rs.jpg
http://aycu11.webshots.com/image/24770/ ... 859_rs.jpg
http://aycu32.webshots.com/image/22831/ ... 869_rs.jpg
/P
Hur mycket begärde de för den? Vad tusan har de gjort med fotbrädorna? Det ser ut som någon sorts flytspackel på bilderna...
parklife
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by parklife »

Hrrmmff... Jag måste säga att jag blir en smula trött på den här prisdiskussionen som är minst sagt fylld av dubbelmoral. Det gnälls och skakas på huvuden åt alla de överprissatta V50 och liknande men när det väl dyker upp ett billig objekt är det snabbt en "scooterentusiast" där och knycker den framför näsan på folk som försöker ta sig in på scenen och ställer den i en lada tillsammans med 10 andra scootrar. Är det detta som är scooterscenens framtid, i lador hos en handfull personer och föreningar? Och när man ens nämner ordet import plockas hagelbössan fram och man arkibuseras ned på molekylnivå för att inte vara "trogen" den svenska marknaden. Jisses...

Kom igen, skjut!
/ T.
www.themodesty.net
www.parklife.se
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

parklife wrote:Hrrmmff... Jag måste säga att jag blir en smula trött på den här prisdiskussionen som är minst sagt fylld av dubbelmoral. Det gnälls och skakas på huvuden åt alla de överprissatta V50 och liknande men när det väl dyker upp ett billig objekt är det snabbt en "scooterentusiast" där och knycker den framför näsan på folk som försöker ta sig in på scenen och ställer den i en lada tillsammans med 10 andra scootrar. Är det detta som är scooterscenens framtid, i lador hos en handfull personer och föreningar? Och när man ens nämner ordet import plockas hagelbössan fram och man arkibuseras ned på molekylnivå för att inte vara "trogen" den svenska marknaden. Jisses...

Kom igen, skjut!
/ T.
Hmm, det låter ju riktigt på nåt vis, & ingen har märkt det tidigare...
Terraplane Blues

parklife wrote:Hrrmmff... Jag måste säga att jag blir en smula trött på den här prisdiskussionen som är minst sagt fylld av dubbelmoral. Det gnälls och skakas på huvuden åt alla de överprissatta V50 och liknande men när det väl dyker upp ett billig objekt är det snabbt en "scooterentusiast" där och knycker den framför näsan på folk som försöker ta sig in på scenen och ställer den i en lada tillsammans med 10 andra scootrar. Är det detta som är scooterscenens framtid, i lador hos en handfull personer och föreningar? Och när man ens nämner ordet import plockas hagelbössan fram och man arkibuseras ned på molekylnivå för att inte vara "trogen" den svenska marknaden. Jisses...

Kom igen, skjut!
/ T.
Jag som egentligen skulle gå och lägga mig...

Okej, eftersom det ligger nära till hands att tro att delvis jag åsyftas, är det väl lika bra att försöka gå i svaromål. För det första känner jag inte att jag är fylld av dubbelmoral, då jag aldrig har köpt eller sålt en Vespa för att tjäna pengar. Jag köper vespor av rent intresse för att jag helt enkelt älskar dem. Och aldrig heller knycker jag en scooter mitt framför näsan på någon annan, utan alla mina köp har gått lungt och sansat till, där jag betalat högst eller varit enda spekulanten. Om du vill kan jag redovisa precis hur jag har kommit över varenda en och vilken "vinst" jag har gjort när jag väl har sålt någon (det största "klippet" jag gjort gäller en Touring jag köpte för 3000 kr och sålde för 4500 kr, detta efter att ha pyntat in mer än vinsten för att få igång den).

Om det nu vore så att bl a jag skulle köpa tiotals vespor och ställa i en lada är väl detta min ensak? Jag och andra som har mer än en scooter ska väl inte behöva agera hjälpsamma samariter till övriga scootersverige för att skipa milimeterrättvisa i scoterägandet? Med det tänkandet skulle i såfall alla som äger mer än en scooter känna sig skyldiga. Det råder dessutom en fri marknad i Sverige, där den som betalar bäst, eller är snabbast, blir köpare av en viss vara som är till försäljning. Hur snabb eller bra man är på att hitta objekt, är upp till var och en. Hur mycket pengar man är beredd att pröjsa, är upp till var och ens ekonomi. Hur många scootrar man vill köpa, är upp till det utrymme man anser sig kunna fixa för att förvara dem på.

Det där med import och hagelbössa har du nog fått om bakfoten. Folk brukar däremot gråta en skvätt när det rör sig om export, eftersom scootern försvinner från den svenska scooterscenen för all framtid. Det gör inte Kreti och Pletis tiotals scootrar i deras överfulla lador på landet - de kommer ut på marknaden igen, förr eller senare. Och för egen del samlar jag inte på scootrar. Jag mekar, renoverar och kör med dem för att jag tycker det är kul. Mina halvdana och trilskande scootrar är heller inget substitut till ett fett pensionssparande. De gånger jag har sålt en scooter har de i regel kostat mig bra mycket mer än vad jag lagt ut på dem. Så nej, något dåligt samvete har jag fanimej inte...

Om allt handlar om orättvisa, tycker jag det finns betydligt allvarligare saker än scootrar att fokusera på. Jag är helt övertygad om att någon i tredje världen har betydligt större behov än du när det gäller dina 20 par skor, din hög med flashiga mobiltelefoner eller av värdet i din digra konstsamling hemma på väggen. Bara börja dela med dig...eller är du fylld av dubbelmoral? :wink:

Tyvärr för trött nu...fortsätter säkert imorgon.

Godnatt! (Och sov så gott i din tokdyra Hästensäng...och fundera inte ens på alla stackars uteliggare på de hårda parkbänkarna runt om i landet)
parklife
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by parklife »

Mja, nu var detta inlägg ju inte menat som något personpåhopp - om det uppfattats på sådant vis ber jag det ödmjukaste om ursäkt. Jag ville bara peka på att denna höga prissättning som så ivrigt diskuterats här kanske inte är så konstig när inte bara tillgången är så liten - utan även ägarkretsen är liten och sluten. Nu kanske det varken är i mitt eller någon annans intresse här att stimulera en framtida scooterscen, men för någon torde jag påstå att det är det - inte minns för framtida fordonsägare och blivande entusiaster. Givetvis trivs vi alla med det som är vårat, men jag ser det gärna i ett bredare perspektiv - och det är väl därför denna förening existerar överhuvudtaget? Annars kan vi ju alla sitta på våra rum och skita i resten. Och någon orättvisa har jag inte uttryckt, snarare en efterfråga på en smula större solidaritet.

/ T.
Terraplane Blues

parklife wrote:Och någon orättvisa har jag inte uttryckt, snarare en efterfråga på en smula större solidaritet.

/ T.
Vad? Jag tycker generellt att scooterister verkar vara oerhört solidariska gentemot varandra. Se bara på alla hjälpsamma och månande svar, som i princip följer alla uppstartade trådar här: folk ger generösa tips, råd och hänvisningar och erbjuder t o m mekhjälp och delar i vissa fall. Det om något kallar jag solidaritet! :wink:
Post Reply