Fotstöd på Touring VGLA1

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Fotstöd på Touring VGLA1

Post by henrikborjeson »

Hej

har en Touring med det gamla tunna fotstödet och enla hakar för infästningen. Har även bytt golv och undrar

1) hur många hål ska det vara vid hållaren till stödet. Har sett många Touring med två hål trots att haken bara sitter på en enkel skruv.

2) Antar att haken sitter med plattan framåt så att stödet måter haken när den står parkerad, eller ska det vra tvärtom.

Har någon måttet på var hålem ska sitta relativt golv och tunnel vore det kanon.

mvh/HB
PS Finsplajnsad kick, Förgasarburk med spjäll, tunna stödet, batteridrift och inte en trimpryl så långt ögat når - nu ska det finåkas i sakta mak :-)
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">PS Finsplajnsad kick, Förgasarburk med spjäll, tunna stödet, batteridrift och inte en trimpryl så långt ögat når - nu ska det finåkas i sakta mak :-)<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
- Vackert!
Hasse Riska
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Hasse Riska »

Hej Henrik! Fästet (i gjutgods) för 15 mm fotstödet skall vara vänt så att bulten kommer framför röret. Placeringen måste du själv mäta upp så att det passar enligt avståndet mellan "öronen" på stödet. Det viktiga är att hålet för bultarna skall komma mycket nära chassits "centraltunnel" (där det ju är dubbla plåtar!), så nära att du bara kan spänna 6 mm bulten med en länknyckel. Kolla också att du får rätt vinkel på fotstödet. Framhjulet skall bara vara just och just lyft upp i luften då vespan står på stödet. Enklast får du rätt vinkel genom att med en justerbar snickarvinkel "hämta" vinkeln från en annan vespa som står rätt. Ofta får man svetsa lite material på "öronen" eller flytta dem helt, eftersom de tunna fotstödsrören tenderar att vrida sig t.ex. om en alltför "viktig" vespist sitter på vespan då den står på stödet. Också stödets "fotändor" har ofta blivit ordentligt nötta genom åren, speciellt då man slarvat med att bytta de gamla gummina då de gått sönder. Därför få man får ofta lov att svets tjockare eller tunnare matallbitar på ändorna. Motorsidans ända är alltid mera sliten av naturliga orsaker. Ännu i det skedet då fotstödet redan är målat (eller kanske hellre galvaniserat!) kan man finjustera längden på fötterna genom att smussla in en eller annan bricka eller slant - av rätt storlek - i stödets gummistövlar!

HR
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Tjena orginalHenrik! Det 2:a, bakre hålet i golvet tillkom när krombågarna monterades ( kallas ofta för sverigebågar i finland!).
Dessa bågar såldes in på många många maskiner och var oftast monterade just på Touring. Jag tror jag har 6,5 par i förrådet, stön.

Kul att du är med på listan Hasse R! En av de få "kända" människor som finns på bild (gammal bild!) i Tamas Vilagis fina Vespabok!

"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Tack för all hjälp. Får ett nytt stöd med posten i dagarna och då kan jag måtta in det ordentligt

mvh/HB
hark
Lärling
Lärling

Post by hark »

Är det den typ av stöd som jag har på min Touring -57?
Kolla på www.rekstad.com/vespa På bilderna i slutet ser man stödet och bultarna. Är det rätt kan jag mäta dom och ta mer foton om du behöver

Finåkning i sakta mak är trevligt. Snart får jag förhoppningsvis färdigt min GS, då kanske jag kan köra lite sportigare.

/Hans
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Hej

Jag har en 59:a så hålen sitter nog inte likadant - annars tack för erbjudandet. Men det är ett 15mm stöd som Hasse Riska skrev tidigare.

mvh/HB
PS - Snygg vespa förresten. Läcker djupblå färg!

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by hark</i>
<br />Är det den typ av stöd som jag har på min Touring -57?
Kolla på www.rekstad.com/vespa På bilderna i slutet ser man stödet och bultarna. Är det rätt kan jag mäta dom och ta mer foton om du behöver

Finåkning i sakta mak är trevligt. Snart får jag förhoppningsvis färdigt min GS, då kanske jag kan köra lite sportigare.

/Hans
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Erling

Post by Erling »

Har just beställt "SVERIGE-BÅGARNA" (svängda störtbågar) som vår vän <b>Robert </b><b>hos BD-SCOOTERS </b>låter <u>nytillverka </u>i rostfritt!
Även framskärmens "kofångare" tillverkar han i rostfritt, som tidigare varit omöjliga att få tag på!

<font size="2"><b>Bra eller hur....</b></font id="size2">

Erling
Roberto

Post by Roberto »

måste berätta att den lilla alu-listen som sitter på tex Touringen är som orig. i alu. "inte rostfritt" dock helgjutet "så den tål lite mera.." och säljs i rak utförande så man kan anpassa den till dem flesta Vespa framskärmar.
om någon inom klubbstyrelsen vill se ett prov på dem kan jag gladeligen skicka en..
Smallframer
Nybörjare
Nybörjare

Post by Smallframer »

Jeg vet ikke om framskjermdekoren til Touring fantes på de norske modellene (troligvis ikke), men uansett tror jeg vil bestille en av de nyproduserte fra http://www.bd-scooters.com til min 1960 Touring.

Eksempel på originalen:
http://img217.imageshack.us/img217/8249/dsc9546yd3.jpg

Please visit: WWW.VCOB.NO
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Hej alla

Nu har jag monterat på stödet och tipset med att mäta in var mycket värdefullt. Jag satte hållarna i stödet, mätte med ett stort skjutmått och förde över det till golvet. Med lite justering för att få det rakt passade det perfekt.
Den som hade svetsat den nya listen under bottenplåten hade tyvärr satt den 2cm för långt bak och stödet fick, för att inte krocka med listen, följa med. Resultatet är att framhjulet är ett par cm ovan marken när scootern står på stödet. Man kunde iofs korta av stödet men det känns som något man kan göra senare om man vill

mv/HB
Roberto

Post by Roberto »

vill tacka alla som best dem nya delarna..
dem sk störtbågarna är snart slutsålda..
likaså sidokåpslisterna och listen på framskärmen...
med lite tur kommer ni att få läsa ett stort reportage om dem i en mkt känd motortidning..
tack än en gång..
tack så mkt erling och alla andra för eran mkt fina support..
räkna med bra rabatt..!
:grin:
robert Hjort
BD-scooters
Post Reply