Sauna & Run 2007

Annonsera och diskutera träffar i Norden eller övriga världen här.
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Upptäckte att jag är i Helsinki på lördagen, dock utan scooter :)
Bara det är gjord av plåt så....
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Uj då! Det betyder antagligen att du inte hittar många skotrar eller skoj sällskap i Helsingfors eftersom vi alla är i Pyttis. Har du bil? Då kan du ju skurra till Pyttis på snabbvisit. Arbetsresa tydligen eftersom du glömt ta skotern med?
tysken
Lärling
Lärling

Post by tysken »

Det verkar som min tjej inte kan hänga på till Finland... nån som är intresserad att dela rum? /Tysken
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

just det, kan bekräfta att det blir traditionsenligt fika hemma hos oss innan vi drar ner till färjan! Välkomna.

/H
SoulBoy
Lärling
Lärling

Post by SoulBoy »

Det verkar som det kan bli hyffsat väder (med den här sommaren som referens) därborta också:
http://www.fmi.fi/vader/lokal.html?kunta=Kotka

Dessutom har jag köpt nya dyra regnbrallor så inte en chans att det lär regna...

/Ronny
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Förra gången vi åkte i grupp till Pyttis så blev det aningen kaos med borttappade gruppsvansar, omkörningar och så vidare. Jag har i år försökt vinka till det finska skoterforumet om gruppkörningens regler för att slippa motsvarande situationen. I fjol blev bl.a. jag tvungen som total nybörjare att leda in (en del av?) slutgruppen in i Borgå utan ett hum om vart man skulle åka! Tur att man sedan ung var bekant med staden och kunde gissa vart förgruppen åkt... :evil: :evil: :evil:

Som tips för hur man åker är t.ex. här en rätt bra svensk link:
http://www.motorsportmc.se/Gruppkorning.html
SoulBoy
Lärling
Lärling

Post by SoulBoy »

vespaco wrote:Förra gången vi åkte i grupp till Pyttis så blev det aningen kaos med borttappade gruppsvansar, omkörningar och så vidare. Jag har i år försökt vinka till det finska skoterforumet om gruppkörningens regler för att slippa motsvarande situationen. I fjol blev bl.a. jag tvungen som total nybörjare att leda in (en del av?) slutgruppen in i Borgå utan ett hum om vart man skulle åka! Tur att man sedan ung var bekant med staden och kunde gissa vart förgruppen åkt... :evil: :evil: :evil:

Som tips för hur man åker är t.ex. här en rätt bra svensk link:
http://www.motorsportmc.se/Gruppkorning.html
Det var då vi åkte på gågatorna i Borgå eller hur? ;-)
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Gågator? Mja, det var nog helt lagligt att åka i Gamla Stan på kullerstenarna längsmed ån, kallad Ågatan. Det finns dock begränsningar på tillåten riktning och hastighet (15 km/h) men de begränsningarna bröt nog inte jag. Och inte ni heller om ni följde mitt skakiga tempo på kullerstenarna. Jisses, jag trodde att jag skulle åka omkull. Det var sjunde gången/dagen jag körde själv, hade preppat gruppkörning innan och fattade ingenting att man kunde bli så där övergiven... Kändes aningen torrt i munnen då. Men fram kom vi och hittade de övriga skurkarna. :wink:
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

Jag har i alla fall spetsat in mig på den flottiga korgen med kyckling och pommes på stället nere vid vattnet i Borgå. Peftekt att smörja upp en torr mun efter en natt på Viking Line och en tur på kurviga vägar. "Same procedures as every year James" :grin:

...men på hemvägen ska jag INTE äta MegaDog på Esso och lägga all dressing på kläderna och inne i integralhjälmen. Usch vad kladdigt det blev förra gången. :/ Nu får vi styra kosan mot korvtjorren i väggen som enligt ryktet har djävulskt stark senappi!
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Ah, du menar den där härliga gamla och berömda korvkiosken med sin egen specialsenap. :-) Sinappi på finska! Och en äkta finlandssvensk säger kiosk med k i början, inte tjiosk! :-D Där har man i sin ungdom både ätit någon hodare (=hot dog) och hämtat någon portion senap och/eller dressing hem. Turistsouvernirtipps = senapsburk från Borgå? Fick du hjälmen ren eller blev det ny inredning?

Den där flottekorgen med dressing rinnande överallt kommer jag att aldrig mera att ta! Urh, gaaah, örf! Platsen är i total bannlysning! Nej för långsamma Vespitos skulle ju snigelrestaurangen vara bättre i stil. 6 sniglar som förrätt skulle vara verkligt mums och sedan något läckert därpå. Eller direkt 12 sniglar, som skulle fylla magen för resten av dagen! Ett alternativ skulle vara lunch på torget, Gunilla sa att det fanns en "koja" med god mat för en vettig penning på torget. Vet dock inte när/var/hur.

Same procedure... är en underbar film!
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Nah, ingen bil eller jobbresa, jag och flickvännen gör en weekend i Helsinki lör-mån.

Har nog ingen chans att ta mig till pytis, taxi lär väl vara out of the question om det är lika dyrt som i sverige!
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Taxi är dyrt i Finland, fast Sveriges taxipriser är nog det värsta. Alternativ är ju att åka buss, men det kan nog bli aningen jobbigt och flickvännen kanske inte riktigt uppskattar en bussresa ut till bondvischan.
Bill Hicks
Lärling
Lärling

Post by Bill Hicks »

Besiktigad och klar trots döskallar, penselmålning och annat mög.
Jag tror att min fina "Vi minigolfare spolar kröken"-dekal gjorde besiktningsmannen lugn och fin.
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

grattis du, låter som vi snart har en komplett fordonspark för avfärd i österled där vi slipper lösa ut några nödraketer (läs gubba-PX).

Jag tog en provtur igår på den nypillrade GSen och konstaterar att utbytessadeln helt sakar stuns i fjädrarna, man skönk direkt rakt igenom och sitter och balanserar på tanklocket. Kanske ingen höjdare att bränna 10 mil i finland på det men men, man får väl lägga in några tvättsvampar i sadeln eller nått....
Bill Hicks
Lärling
Lärling

Post by Bill Hicks »

Tjonga in ett halvt liggunderlag eller så.
Dagens mektips från Mulle Mek!
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Tvättsvampar passar ju bra till temat bastu/sauna! Kanske en ordentlig borste också för att få stadga?

Än hinner du spänna fjädrarna eller skaffa nya. Massor med dagar/timmar ännu kvar!

Vi har ett förbaskat stormvind+regn-väder just nu. Typ normal skånsk sommar (åtminstone för en månad sedan). Men det är väl bara för att fixa undan damm och pollen ifall någon av er skulle ha allergi för sådant. Veckoslutsvädret verkar vara hyfsat fortfarande.
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

vespaco wrote:Taxi är dyrt i Finland, fast Sveriges taxipriser är nog det värsta. Alternativ är ju att åka buss, men det kan nog bli aningen jobbigt och flickvännen kanske inte riktigt uppskattar en bussresa ut till bondvischan.
Hehe, skulle tro det jag med!
Om inte nån snäll finländare kan tänka sig agera skjuts ut och in för ett par timmars visit så kommer det nog inte funka :)

Vi får nöja oss med att spana in turist helsinki!
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

Med största sannorlike het kommer ni boys and girls som inte mönstrar på Vikingbåten mot Sauna Run kunna komma följa våran framfart just här:

http://www.mobilblog.nu/scooter/
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

topps wrote:Med största sannorlike het kommer ni boys and girls som inte mönstrar på Vikingbåten mot Sauna Run kunna komma följa våran framfart just här:

http://www.mobilblog.nu/scooter/
Har redan sett en förberedelsebild som ser aningen tråkig ut, men det löst sig väl...eller? Ska bli superskoj att följa med, på avstånd. Nästa är följer jag med på riktigt.

/Riccardo
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Härlig happening! Verkligt skoj att få träffa en massa av er forumister!

Färden till strandplatsen var en otroligt fin gruppkörning. Jag är fortfarande alldeles till mig! :D Vem var den modiga svensken som hurtigt och bestämt stoppade trafiken i rondellen precis som man skulle göra? Jag var själv så paff att allting gick så fint att jag inte hann registrera vem det var. Åtminstone påstod någon till mig att det var en svensk.

Vädret var helt perfekt, tillräckligt med sol och värme så att man kände sig grillad och kokt i sin säkerhetsriktiga utrustning. Hurra för tekniska underkläder! 8)

Bara jag hinner så skall jag försöka få en bildkavalkad/serie för er att förundra er över! Lämplig censur behövs givetvis, som medvarna vet.
nikmik
Entusiast
Entusiast

Post by nikmik »

Stort tack också från mej till er alla som var med! Jättekul, trots orkestern! :grin:

Niklas
Vespa SS 220 -65
Maicoletta 250 -56
Dürkopp Diana TSE 200 -60
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Orkestern fick ju önskelistan på låtar från Klubben och man fick önska sig annat också på platsen. Flera gånger frågade killarna vad vi ville höra. Ingen önskade sig tydligen någonting? Då går det fel. Telepati fungerar inte, så vill man ändra någonting så skall man vara aktiv.

Styrelsen beslöt att det inte skulle vara ska den här gången. Själv höll jag mig en aning i skymundan då frågan genomgicks och litade på att andra visste bättre. Skulle själv ha föredragit DJ från början till slut men orkester är kanske något heligt? Har uslig (=liten) erfarenhet om sådant.

Och så är ju musiksmaken också liksom baken: Delad.

Emellanåt rentavt undrar jag varför det skall vara musik överhuvudtaget, grillen, korven och sällskapet på senkvällen och natten var nog den bästa tiden enligt ganska så många.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Personligen minglar jag hellre runt och snackar med folk, iofs gärna till tonerna av svängig musik, än att jag står och lyssnar på ett liveband. Så tråkig är jag. Tror att det var en hel del andra som tänkte likadant, och det vete fasiken om det varit så stor skillnad om bandet bara spelat klassiska scooterträffdängor.

Träffen är kort, och vännerna många.

Grym träff som vanligt, och vädret var ju magiskt. Jag och Ellinor kommer nästa år om tillfälle bjuds.

Mvh

Guran

vespaco wrote:Orkestern fick ju önskelistan på låtar från Klubben och man fick önska sig annat också på platsen. Flera gånger frågade killarna vad vi ville höra. Ingen önskade sig tydligen någonting? Då går det fel. Telepati fungerar inte, så vill man ändra någonting så skall man vara aktiv.

Styrelsen beslöt att det inte skulle vara ska den här gången. Själv höll jag mig en aning i skymundan då frågan genomgicks och litade på att andra visste bättre. Skulle själv ha föredragit DJ från början till slut men orkester är kanske något heligt? Har uslig (=liten) erfarenhet om sådant.

Och så är ju musiksmaken också liksom baken: Delad.

Emellanåt rentavt undrar jag varför det skall vara musik överhuvudtaget, grillen, korven och sällskapet på senkvällen och natten var nog den bästa tiden enligt ganska så många.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Jag tror, Guran, att du är helt inne på rätt spår! Trots att man hade ett helt veckoslut så tog tiden slut alldeles för fort och det var bara att konstatera att en massa snack blev osnackat. Det behövs mera mingelplatser, snacktider och ev. lämplig bakgrundsmusik på kvällen. :D

Fanken att måsta vänta ett helt år på nästa S&R... Jag ser fram att få träffa er alla då igen!

PS Om någon har några idéer hur man kunde göra, vad man borde skippa o.s.v. så kan ni ju tipsa t.ex. mig (privat går också bra) så kan jag tipsa vidare.
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Ja, man var inte på saunarun men man såg 3 vespor ändå. De kanske inte hade hittat till er!
En guld/grön primavera, 1 gul px och en ljusblå px.
Plus en fullt fungerande Velocifero!!!

Helsinki är en trevlig stad i varje fall, liten med trevlig.
Post Reply