Förgasarproblem?
Förgasarproblem?
Hej,
Vespan har börjat småstrula såhär inför SaunaRun.
Det är som om den inte tål gas när jag gasar ifrån tomgång. Jag har rengjort förgasaren och munstycken. Om jag ger lite choke eller om jag skruvar ur lågfartsmunstycket ett kvartsvarv så ser problemet ut att försvinna. Isåfall borde väl ett fetare lågfartsmunstycke hjälpa? Jag har redan ett större huvudmunstycke då jag kör med ett ScootRS blås på en i övrigt otrimmad p200 motor (vilket jag har gjort i över ett år).
Eller ska man börja leta efter andra fel? Vilka isåfall?
/Ronny
Vespan har börjat småstrula såhär inför SaunaRun.
Det är som om den inte tål gas när jag gasar ifrån tomgång. Jag har rengjort förgasaren och munstycken. Om jag ger lite choke eller om jag skruvar ur lågfartsmunstycket ett kvartsvarv så ser problemet ut att försvinna. Isåfall borde väl ett fetare lågfartsmunstycke hjälpa? Jag har redan ett större huvudmunstycke då jag kör med ett ScootRS blås på en i övrigt otrimmad p200 motor (vilket jag har gjort i över ett år).
Eller ska man börja leta efter andra fel? Vilka isåfall?
/Ronny
Nu har jag plockat isär förgasaren en gång till och bytt packningar. Ingen större skillnad, hur jag än ställer luftskruven så vill motorn dö när jag försöker gasa ifrån tomgång.
Men så provade jag med en luftskruv ifrån en 20mm förgasare och allt började fungera. Den borde väl ändå inte vara tänkt att passa?
/Ronny
Men så provade jag med en luftskruv ifrån en 20mm förgasare och allt började fungera. Den borde väl ändå inte vara tänkt att passa?
/Ronny
Jonas, är du onykter?
Luftskruven bör lämpligen vara ca 2½ varv ut från bott. Men som sagt vid lite småväss såsom trimpipa så kan man behväa justera något, men inte så värst mycket mera innåt.
Vi ses på tavastgatan, om du inte hinner dit så i karaokebaren!

Luftskruven bör lämpligen vara ca 2½ varv ut från bott. Men som sagt vid lite småväss såsom trimpipa så kan man behväa justera något, men inte så värst mycket mera innåt.
Vi ses på tavastgatan, om du inte hinner dit så i karaokebaren!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Jaha, där ser man, tvåochetthalvt varv alltså. Känns lite som att köra Cannonball, jag vill gärna hamna ett varv efter...
Nu är det dags att ta tag i Eliten som har börjat skrapa något syndigt i frambromsen. Det skrapar hela tiden och känns lite obehagligt att köra. Utlyser en liten gissningstävling om vad som är fel, svar levereras småningom. F-n, nu blev det nog lite slingrigt i tråden, men det är ju sommar!
Nu är det dags att ta tag i Eliten som har börjat skrapa något syndigt i frambromsen. Det skrapar hela tiden och känns lite obehagligt att köra. Utlyser en liten gissningstävling om vad som är fel, svar levereras småningom. F-n, nu blev det nog lite slingrigt i tråden, men det är ju sommar!
Vespa Primavera 220 -67
/Jonas
/Jonas
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 50
- Joined: Thu 18 May 2006, 10:33
- Location: Finland
Hej pojkar - nyktra eller onyktra! Förlåt en gamling som blandar sig i era funderingar och uttalanden om luftskruvens "varvtal". Intressant är iofs att ingen tycks ens ha sagt vilken modell av vespa det är frågan om. Men kanske ni alla känner varandra så bra att ni kan förstå det - osagt!?
Jag antar nu i alla fall att det är frågan om en GL/Touring med en SI 20/17(+ en bokstav)-förgasare. Under min forna ungdomstid som sommarmontör på vespaverkstan i H:fors fick jag lära mig att luftskruven skulle skruvas i botten och sedan öppnas 1 1/4 varv (= 360+90 grader!). För säkerhets skull kollade jag just i den finska manualen för Vespa Sprint (som ju har samma förgasare - SI 20/17C - som både VGLB och VLA hade) som jag har på min hylla. Där sägs det 1 - 1 1/2 varv. Vare det därmed sagt att allt tal om 2 - 2 1/2 varv är en klar överdrift.
"Stora pojkarna" - de verkliga proffsen - säger ju att man skall ställa luftskruven enligt gehör. Men antagligen är jag alltför omuskialisk för att klara det. Åtminstone "säger" inte mina öron nånting alls. De försöker bara koncentrera sig på att lyssna. Och de har alldeles tillräckligt svårt att klara den uppgiften numera.
Men "skämt åsido" (som frukthandlarna brukar säga!) - jag har förstått så mycket, att om man skall justera luftskruven enligt motorljudet, så borde motorn vara varmkörd men inte alltför het, (vilket den ju blir när man kört en längre sträcka och stannar motorn bums!). Och då skall man med "finliret" med luftskruven eftersträva att motorn går jämnt och med det högsta vartalet den kan nå (Utan att man rör på gasen - förstås!!) med just den bränslemängd tomgångsmunstycket ger. Det skulle alltså vara den optimala inställningen av luftskruven!
En snabbkoll i verkstadsmanualen för VBA & VNB (utgiven i dec. 1959). vilken också råkar finnas på min hylla, ger - nog så intressant - ingen annan vägledning för luftskruven och dess justering än att "Vi rekommenderar inte att konsumenterna själva justerar denna skruv, eftersom det endast borde göras på verkstad i samband med demontering och montering". Men hur i all världen skall verkstadspersonalen veta hur skruven skall justeras??? Det tycks Piaggio inte ta ansvar för. Och alla har vi ju en liten verkstad i vårt garage och en liten - eller lite större - montör inom oss, inte sant?!
Mvh Hasse
Jag antar nu i alla fall att det är frågan om en GL/Touring med en SI 20/17(+ en bokstav)-förgasare. Under min forna ungdomstid som sommarmontör på vespaverkstan i H:fors fick jag lära mig att luftskruven skulle skruvas i botten och sedan öppnas 1 1/4 varv (= 360+90 grader!). För säkerhets skull kollade jag just i den finska manualen för Vespa Sprint (som ju har samma förgasare - SI 20/17C - som både VGLB och VLA hade) som jag har på min hylla. Där sägs det 1 - 1 1/2 varv. Vare det därmed sagt att allt tal om 2 - 2 1/2 varv är en klar överdrift.
"Stora pojkarna" - de verkliga proffsen - säger ju att man skall ställa luftskruven enligt gehör. Men antagligen är jag alltför omuskialisk för att klara det. Åtminstone "säger" inte mina öron nånting alls. De försöker bara koncentrera sig på att lyssna. Och de har alldeles tillräckligt svårt att klara den uppgiften numera.
Men "skämt åsido" (som frukthandlarna brukar säga!) - jag har förstått så mycket, att om man skall justera luftskruven enligt motorljudet, så borde motorn vara varmkörd men inte alltför het, (vilket den ju blir när man kört en längre sträcka och stannar motorn bums!). Och då skall man med "finliret" med luftskruven eftersträva att motorn går jämnt och med det högsta vartalet den kan nå (Utan att man rör på gasen - förstås!!) med just den bränslemängd tomgångsmunstycket ger. Det skulle alltså vara den optimala inställningen av luftskruven!
En snabbkoll i verkstadsmanualen för VBA & VNB (utgiven i dec. 1959). vilken också råkar finnas på min hylla, ger - nog så intressant - ingen annan vägledning för luftskruven och dess justering än att "Vi rekommenderar inte att konsumenterna själva justerar denna skruv, eftersom det endast borde göras på verkstad i samband med demontering och montering". Men hur i all världen skall verkstadspersonalen veta hur skruven skall justeras??? Det tycks Piaggio inte ta ansvar för. Och alla har vi ju en liten verkstad i vårt garage och en liten - eller lite större - montör inom oss, inte sant?!
Mvh Hasse
HR
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 50
- Joined: Thu 18 May 2006, 10:33
- Location: Finland
Aha! Men fr.o.m. vilka vespamodeller (= vilka förgasartyper) är den nya typens luftskruv införd?
Det här är viktiga frågor att få svar på för att inte liknande dumheter skall behöva upprepas, som har skett här och där med ovana vespister som - med förödande resultat - har kört sina nyinskaffande GS 160 och SS 180 vespor på bara 2% oljeblandning, eftersom de har hört (eller i västa fall läst i Forumet!) att "alla vespor från 60-talet framåt går på 2%".
Eller m.a.o. är det väldigt viktigt att vi som svarar och ger råd formulerar oss klart och tydligt spec. gällande vilken/vilka typer av scooter våra råd är i kraft. Alldeles särskilt viktigt är det här förstås när frågeställaren inte angett vilken modell han/hon tänker på.
Mvh Hasse
Det här är viktiga frågor att få svar på för att inte liknande dumheter skall behöva upprepas, som har skett här och där med ovana vespister som - med förödande resultat - har kört sina nyinskaffande GS 160 och SS 180 vespor på bara 2% oljeblandning, eftersom de har hört (eller i västa fall läst i Forumet!) att "alla vespor från 60-talet framåt går på 2%".
Eller m.a.o. är det väldigt viktigt att vi som svarar och ger råd formulerar oss klart och tydligt spec. gällande vilken/vilka typer av scooter våra råd är i kraft. Alldeles särskilt viktigt är det här förstås när frågeställaren inte angett vilken modell han/hon tänker på.
Mvh Hasse
HR
Hejsan Hasse, Patrik, jonas & Soulboy!
Skönt att Hasse är med och reder ut begreppen här så det inte blir kallskuret som kötthandlaren sa
Soulboy skrev ju att det var en 200 i början och då den är utrustad med SI24 förgasaren så utgick jag från detta. När den gamla gängan upphörde är dock väldigt bra att veta, på min gamla VGLA kör jag heller med 1,5 varv. Jonas för bövelen , spring ner i källaren och mät gängstigningen på GL:en och sen på rallymotorn, helst Max 180 rally dårå!
väntar med spänning som bödeln vid elektriska stolen sade
Skönt att Hasse är med och reder ut begreppen här så det inte blir kallskuret som kötthandlaren sa

Soulboy skrev ju att det var en 200 i början och då den är utrustad med SI24 förgasaren så utgick jag från detta. När den gamla gängan upphörde är dock väldigt bra att veta, på min gamla VGLA kör jag heller med 1,5 varv. Jonas för bövelen , spring ner i källaren och mät gängstigningen på GL:en och sen på rallymotorn, helst Max 180 rally dårå!
väntar med spänning som bödeln vid elektriska stolen sade

Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
-
- Nybörjare
- Posts: 41
- Joined: Wed 25 Nov 2009, 10:51
Förgasarproblem?
Hej!
Det finns en utmärkt artikel om SI-förgasaren i Scooteristen nr 69/2009!
Den beskriver instruktivt funktionen av de olika blandningssystemen för start, lågfart och högfart. Tipsar också om hur man lyssnar och finjusterar tomgångsskruven och justerskruven för tomgångsblandningen.
Kör så det ryker (Glöm alltså inte oljan!) /Vespagubben
Det finns en utmärkt artikel om SI-förgasaren i Scooteristen nr 69/2009!
Den beskriver instruktivt funktionen av de olika blandningssystemen för start, lågfart och högfart. Tipsar också om hur man lyssnar och finjusterar tomgångsskruven och justerskruven för tomgångsblandningen.
Kör så det ryker (Glöm alltså inte oljan!) /Vespagubben