Börjar nästan bli pinsamt o ställa alla dessa frågor och öppna alla trådar men men vad gör man inte för att få sin skönhet att gå.....
Har som i tidigare inlägg. renoverat "a la EM"
Italiensk standard.
SHB 16:16
polini 75
17 grader förtändning.
Polini "race" luftburk.
Leo vince dämpare.
Har nu gått från 74 till 65 i huvudmunstycke motorn fortsätter att bluddra...hade förövrigt 65 som munstycke i min 16:10 förgasare när endast cylinder och ljuddämpare var bytt, mkt underligt.
Motorn vägrar att varva upp!, är dock lättstartad och går nu fint på tomgång, Oavsett luftfilter på eller av.
Ser inga läckage av vare sig bränsle eller olja, känns som man uteslutit allt förutom tändningen.
Bytte brytarspets, kondning, samt konverterade till yttre tändspole förra året.
Kan det redan vara slitet?
Vet inte riktigt vad jag skall ta mig till med min kära vespa, kan det vara tändningen som är kaputt?
Kan väl i det närmaste utesluta tjuvluft då den aldrig varvar upp?
Kan jag tagit upp för mkt i insuget när jag trimmade så att bränsletillförseln ständigt är för stor?
Eller är det något annat som ni kunniga på forumet kan komma att tänka på?
Har letat i forumet efter svar och testat det som stått utan resultat.
Tacksam för all hjälp jag hitintills fått!
Hoppas att jag kan återgälda denna hjälp i framtiden.
MVH/ Niklas
Ps. Hade min farbror som när det begav sig var motorbyggare på volvopentas experiment avdelning och har en hel del kunskap om diverse motorer på besök, han skakade bara på huvudet och muttrade något om att man aldrig skall plocka isär något som fungerar. Ds.
Behöver mer hjälp!
Behöver mer hjälp!
Renoveraren som renoverar sönder....men som nu vågar ge råd till andra...:)
-
- Lärling
- Posts: 461
- Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
- Location: stockholm
Har nu plockat av cylindern verkar som det läcker bensin från cylinder fots bultarna dock inte vid cylinderfästet utan vid bultfästena i blocket....detta borde ju ge ganska massivt kompressionsbortfall?
Såg även att det läckte något vid anslutningsröret till ljuddämparen (leo vince).
Då jag gjorde förstärkningssvetsar i samband med blockportningen, då även på svänghjulssidan låg inte tändplattan "kloss ann" mot godset, detta har jag nu slipat ner, kan ju varit så att tändningen ej var optimal då tändplattan satt något snett.
Kan dessa problem ge de symtom på motorn som jag beskrivit??
MVH Niklas
Såg även att det läckte något vid anslutningsröret till ljuddämparen (leo vince).
Då jag gjorde förstärkningssvetsar i samband med blockportningen, då även på svänghjulssidan låg inte tändplattan "kloss ann" mot godset, detta har jag nu slipat ner, kan ju varit så att tändningen ej var optimal då tändplattan satt något snett.
Kan dessa problem ge de symtom på motorn som jag beskrivit??
MVH Niklas
Renoveraren som renoverar sönder....men som nu vågar ge råd till andra...:)