Hej
Hämtade min Nya vespa GTV 250 ie idag.
Eftersom jag inte har fått reg. skylten och beviset ännu så lastade jag den i min Renault kangoo .den fick precis plats ,ganska skön känsla att köra hem en Ny vespa bak i bilen.
Nu till frågan . när man tittar på vespan bakifrån så sitter hjulet lite offset åt höger ungefär en centimeter.
Är detta normalt?
har provkört tidigare och har inte märkt något konstigt och allt verkar sitta som det skall.
Björn
.
bakhjulets placering 250 gtv?
Jämfört med centrum på ramen/hållaren för stänkskyddet rakt bakifrån.Bergfors wrote:Hur ser du att det sitter 1 cm till höger? Jag menar, jämfört med vadå? Sidokåpornas ytterkant eller något annat?
/Jörgen
Har inte kollat spårningen Fram /bakhjul ännu.
Körde en premiärtur idag på 6 mil ,Vespan går underbart mjukt och fint,
Tvära kurvor i 90-100 inga problem
Det är kanske jag själv som inte vet hur en riktig vespa ska se ut efter många års Vanligt Mc åkande


Jag skall kolla med verkstaden vad de säger vid första servicen.
Björn i Växjö
OK, då är jag med. Att saker inte sitter på mitten är man ju van vid från de klassiska Vesporna som har motorn på ena sidan. Men här har man väl lite svårt att se varför hjulet inte skulle sitta mitt på.vtwin wrote:Jämfört med centrum på ramen/hållaren för stänkskyddet rakt bakifrån.
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Jag tittade just på min GTS och jag har svårt att se att bakhjulet inte skulle sitta i mitten. Det är definitivt inget jag skulle ha lagt märke till om ingen hade nämnt det i alla fall.
Möjligen att hjulet kan sitta något förskjutet åt högra sidan (ljuddämparsidan). Jag har dock inte mätt med måttband.
Man kan ju tänka sig att hjulen skulle sitta något off-center för att kompensera för driviningen/hjulupphängningens vikt på ena sidan. Men i så fall borde väl förskjutningen vara åt andra hållet?
Edit:
Jag tittade ordentligt från längre avstånd och jag är nu övertygad om att bakhjulet sitter exakt i mitten av stänkskärmen på min GTS.
/Jörgen
Möjligen att hjulet kan sitta något förskjutet åt högra sidan (ljuddämparsidan). Jag har dock inte mätt med måttband.
Man kan ju tänka sig att hjulen skulle sitta något off-center för att kompensera för driviningen/hjulupphängningens vikt på ena sidan. Men i så fall borde väl förskjutningen vara åt andra hållet?
Edit:
Jag tittade ordentligt från längre avstånd och jag är nu övertygad om att bakhjulet sitter exakt i mitten av stänkskärmen på min GTS.
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Har nu upptäkt att det beror på gummiupphängningen av svingen.
Det blir lite förskjutningar i sidled broende på om vespan står på centralstödet eller med hjulen på backen.
Det sitter en gummibussning enbart på vänstersidan.
lite ovant när man är van vid vanliga motorcyklar.
konstruktionen fungerar i alla fall till belåtenhet.
Det blir lite förskjutningar i sidled broende på om vespan står på centralstödet eller med hjulen på backen.
Det sitter en gummibussning enbart på vänstersidan.
lite ovant när man är van vid vanliga motorcyklar.
konstruktionen fungerar i alla fall till belåtenhet.
[img]http://i215.photobucket.com/albums/cc150/GTVBJORN/vespainvito60anni_169.jpg[/img]
Jo jag vet.
men jag har inte klurat ut hur det fungerar, det är som en extra svingarm framför motorn där den stora bussningen sitter.
på en vanlig eu moped till exempel så sitter motorn med drivning och allt lagrad direkt i ramen.
men jag har inte klurat ut hur det fungerar, det är som en extra svingarm framför motorn där den stora bussningen sitter.
på en vanlig eu moped till exempel så sitter motorn med drivning och allt lagrad direkt i ramen.
[img]http://i215.photobucket.com/albums/cc150/GTVBJORN/vespainvito60anni_169.jpg[/img]