Jag har en Vespa 150 Super S
Vad står ”S” står för i Super S? Både Super & Super S heter VL3T (1956). Kollar man i Instruktionsboken är S längre 1700mm mot 1500mm, högre 1040mm mot 940mm, mindre vänddiameter 1500mm mot 1680mm, tyngre 92kg mot 86kg, större tank 8,2l mot 6,25l olika elsystem etc. men varför två så lika modeller??
Jag hat hört förklaringen att S står för Sverige, men Sverige kan väll inte varit en så stor marknad att Piaggio tillverkat en specialmodell som dessutom såldes paralellt med standardmodellen?
Jag tror även att det är samma skillnad mellan Elit & Elit S.
/Mas´n
Vespa Super / Super S
Re: Vespa Super / Super S
lite lurigt det där med svenska namn. ingen av modellerna förutom GS heter samma sak utomlands. Super, Elit och Populär är svenska importörens påhitt. Tror att Super S skulle vara "Super Sport" har för mig att jag sett det i en gammal trycksak, tio år innan piaggio själva använde namnet.mas´n wrote:Jag har en Vespa 150 Super S
Vad står ”S” står för i Super S? Både Super & Super S heter VL3T (1956). Kollar man i Instruktionsboken är S längre 1700mm mot 1500mm, högre 1040mm mot 940mm, mindre vänddiameter 1500mm mot 1680mm, tyngre 92kg mot 86kg, större tank 8,2l mot 6,25l olika elsystem etc. men varför två så lika modeller??
Jag hat hört förklaringen att S står för Sverige, men Sverige kan väll inte varit en så stor marknad att Piaggio tillverkat en specialmodell som dessutom såldes paralellt med standardmodellen?
Jag tror även att det är samma skillnad mellan Elit & Elit S.
/Mas´n
Jag har ingen koll på just VL3 men kollar man på t.ex "Super" och "Touring" 1959 så är höjdskillnaden beroende på att Super har 8" hjul och Touring 10". Men jag är ganska säker på att VL3 alltid hade 8", däremot är det ju skillnad på en VL3 jämfört med Elit eftersom framlyset sitter på styret.
ps. Piaggio gjorde specialmodeller för Sverige, Popolino är en sådan, där står S:et i VNS för Sverige. Det är ganska intressant att man gjorde en sådan modell med tanke på alla modifieringar den hade, dessutom var det en av de billigare vesporna på den tiden.
Federico
Är du säker på att båda verkligen heter VL3? VL1 och VL2 har mindre tank och VL3 har även ett annat chassi än VL1 och 2. Jag tror att "S" bara var ett sätt som COMO använde för att särskilja de nyare modellerna från de äldre som säkert fanns till salu samtidigt. Skillnaden mellan Elit och Elit S är i alla fall att de kallade VM1 och VM2 för Elit, och VN1 och VN2 (VN1 är jag inte ens säker på om den togs in i sverige) för Elit S.
"S" är inget som dyker upp i COMO:s svenska reservdelskatalog till exempel. Där har Super 55 en spalt (VL1 och 2) och Super 56, 57 och 58 (VL3) en egen. Elit S dyker iofs upp i tillbehörslistan, men bara när det gäller gummimatta och det är naturligt eftersom VN1 och 2 har färre fotlister än VM1 och 2.
/P
"S" är inget som dyker upp i COMO:s svenska reservdelskatalog till exempel. Där har Super 55 en spalt (VL1 och 2) och Super 56, 57 och 58 (VL3) en egen. Elit S dyker iofs upp i tillbehörslistan, men bara när det gäller gummimatta och det är naturligt eftersom VN1 och 2 har färre fotlister än VM1 och 2.
/P
Tack för svaren.
Det finns kompetens på forumet! Paka har säkert rätt.
Den enda Super -56 jag kollat på hade mycket svårläst chassinummer. Motornumret var dock VL3M, men den kan ju vara bytt. Konstigt är dock att instruktionsboken för "Super med suplement för Super S" är från -55, och i de listor jag sett började VL3 inte tilverkas förr än -56. Reservdelslistan på Scooterhelp för Vespa 150 gäller för VL1, VL2 & VL3 tillverkade 1955 & 1956, så dom sålde tydligen många modeller samtidigt.
/Mas´n
Det finns kompetens på forumet! Paka har säkert rätt.
Den enda Super -56 jag kollat på hade mycket svårläst chassinummer. Motornumret var dock VL3M, men den kan ju vara bytt. Konstigt är dock att instruktionsboken för "Super med suplement för Super S" är från -55, och i de listor jag sett började VL3 inte tilverkas förr än -56. Reservdelslistan på Scooterhelp för Vespa 150 gäller för VL1, VL2 & VL3 tillverkade 1955 & 1956, så dom sålde tydligen många modeller samtidigt.
/Mas´n
Det är medlemmarna själva som namnger sin scooter. Men jag håller med dig, det skulle vara kul med chassiekod i matrikeln. Årsmodellen som står där säger ju inte så mycket. Nu är det väl bara ett fåtal personer som bryr sig om de kör en Elit eller Elit Smas´n wrote:Henrik kanske kan lägga till Super S & Elit S i matrikeln? Det skulle vara intresant att veta hur många det finns.
/Mas´n
Federico
Det är medlemmarna själva som namnger sin scooter. Men jag håller med dig, det skulle vara kul med chassiekod i matrikeln. Årsmodellen som står där säger ju inte så mycket. Nu är det väl bara ett fåtal personer som bryr sig om de kör en Elit eller Elit Smas´n wrote:Henrik kanske kan lägga till Super S & Elit S i matrikeln? Det skulle vara intresant att veta hur många det finns.
/Mas´n
Federico
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
På Pakas goda uppmaning har vi lagt till så man kan ange chassiekod för sin scooter i SSK matrikeln. Det är tyvärr inte så många som utnyttjat det men det är en väldigt bra funktion. Inte minst för registeransvariga som slipper gissa på modellnamn som Populär, Milano, Touring, Elit & Super
Elit S och Super S finns nog inte som valbar modellbetackning men det är lätt ordnat. Sen är det som sagt upp till medlemmarna att ange sitt scooterinnehav.
mvh/HB

Elit S och Super S finns nog inte som valbar modellbetackning men det är lätt ordnat. Sen är det som sagt upp till medlemmarna att ange sitt scooterinnehav.
mvh/HB
Federico wrote:Det är medlemmarna själva som namnger sin scooter. Men jag håller med dig, det skulle vara kul med chassiekod i matrikeln. Årsmodellen som står där säger ju inte så mycket. Nu är det väl bara ett fåtal personer som bryr sig om de kör en Elit eller Elit Smas´n wrote:Henrik kanske kan lägga till Super S & Elit S i matrikeln? Det skulle vara intresant att veta hur många det finns.
/Mas´n