längd på soppaslang? edit: tjuvluft?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
lambrittan
Lärling
Lärling

längd på soppaslang? edit: tjuvluft?

Post by lambrittan »

min px200 med strokervev beter sig lite underligt, drar fint och starkt och accelererar bra.
MEN när man har axat upp till typ 90km/h och backar tillbaka på gasen för att sluta accelerera och bara hålla farten så är det som att den går snålt eller ngt.
kör man i 90 ett tag med lite gas ca: 1/3 dels gas och sedan drar in kopplingen så går den inte ner i varv utan viner liksom vidare tills du släpper ut kopplingen igen.

konstigt tycker jag, har provat med olika förgasar bestyckningar utan resultat. den är upjettad över hela registret.

motorn är som så: originalcylle, originalfugge, 60mm race-vev och sito plus blås. övrigt renoverad.

kom nu att tänka på att jag böt ju soppaslangen när jag byggde ihop motorn (sitter i en sprint-ram) och att jag nog har lite längre slang än original. kan det påverka fenomenet att den känns som den går snålt på högre varv med lite gas?
så hur lång ska slangen vara egentligen?

eller har nån några andra tips på vad det kan vara? :/
Last edited by lambrittan on Fri 20 Jul 2007, 01:34, edited 1 time in total.
---------------------------------------------------------
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: längd på soppaslang?

Post by Federico »

lambrittan wrote:min px200 med strokervev beter sig lite underligt, drar fint och starkt och accelererar bra.
MEN när man har axat upp till typ 90km/h och backar tillbaka på gasen för att sluta accelerera och bara hålla farten så är det som att den går snålt eller ngt.
kör man i 90 ett tag med lite gas ca: 1/3 dels gas och sedan drar in kopplingen så går den inte ner i varv utan viner liksom vidare tills du släpper ut kopplingen igen.

konstigt tycker jag, har provat med olika förgasar bestyckningar utan resultat. den är upjettad över hela registret.

motorn är som så: originalcylle, originalfugge, 60mm race-vev och sito plus blås. övrigt renoverad.

kom nu att tänka på att jag böt ju soppaslangen när jag byggde ihop motorn (sitter i en sprint-ram) och att jag nog har lite längre slang än original. kan det påverka fenomenet att den känns som den går snålt på högre varv med lite gas?
så hur lång ska slangen vara egentligen?

eller har nån några andra tips på vad det kan vara? :/
min stroker kunde också ligga kvar lite på gasen, även med fet bestyckning.om jag drog ur den ordentligt mellan två rödljus ville den inte gå ner i varv. tror att det är något annat än soppaslangen.
Federico
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

mm kommer ihåg att du sa det då.. skumt, låter inte hälsosamt när den gör så.

börjar bli så trött på det att jag överväger att göra något drastiskt, typ riva motorn, porta lite för ett reed insug och köra phb-förgasare?

kan det va tjuvluft nånstans? känns ju inte så förövrigt.. suck
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

update:

kapade min soppaslang med ca 10cm såpass att det blev lite bökigt att få tanken på plats. gjorde inget för problemet.

böt huvudluft-munstycke från 140 till, som jag uppfattat det, det fetaste 120. gjorde ingen skillnad såtillvida att det blev mer som ett hack i gången när man slog av på gasen. detta tillsammans med mittmunstycke be1.

sedan plockade jag av cylinderkåpan, upptäckte att toppen läcker mellan topp och cylle. anledningen till att jag inte tänkt på detta tidigare är att jag dragit det med moment samt använt packning på tub, trodde jag var garderad där.
så förhoppningsvis är det där jag har problemet?

tog givetvis av toppen och planslipade den lätt med ett 600-papper mot en glasskiva tills tätningsytan var fri från sot-spår.
torkade rent på cylinderns tätningsyta och monterade igen. drog med momentnyckel till 20nm.

efter provturen märker jag att den fortfarande läcker mellan topp och cylle!! det är lite märkligt med tanke på att cyllen är ny från sip, den borde vara plan tycker man? samt att toppen oxå var ny oanvänd när motorn byggdes ihop för ett par hundra mil sen.
hur f-n kan den då läcka där?

då ledsnade jag och lämnade aset i garaget..

vad göra härnäst? har några gamla använda toppar att prova med, kanske dom funkar bättre?

nån som har tips på en BRA packning på tub? har använt hermatite gul tidigare med bra resultat men till detta klarade den inte att täta.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

lambrittan wrote:drog med momentnyckel till 20nm.
med 200:an 8mm bultar kan man dra mer än 20. tror att jag brukar dra 35 eller nåt.
Federico
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Låter iofs skumt att nya och inslipade prylar inte ska passa ordentligt men jag hade samma problem på min GS150

Den lämnade jag till en motorfirma som fräste ett 0.8mm djupt spår i cylinderns tätningsyta och la ner en 1mm pianotråd som en ring som då stack upp. Denna pressade precis lagom in i toppen och det blev supertätt. Tydligen något de brukade göra på trimmade Kawasaki

mvh/HB
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

henrikborjeson wrote:Låter iofs skumt att nya och inslipade prylar inte ska passa ordentligt men jag hade samma problem på min GS150

Den lämnade jag till en motorfirma som fräste ett 0.8mm djupt spår i cylinderns tätningsyta och la ner en 1mm pianotråd som en ring som då stack upp. Denna pressade precis lagom in i toppen och det blev supertätt. Tydligen något de brukade göra på trimmade Kawasaki

mvh/HB
jasså, intressant! kanske ngt man skulle testa.. vet ju att tex vissa malossi cyllar har o-ring i toppen. är det en gummi-o-ring?
isf skulle man ju kunna fräsa ett spår i toppen?

hursomhelst så var jag i garaget för ett par dagar sedan och provade med en annan topp, smetade på biltemas packning på tub för höga temperaturer (rekomenderat av calle i en annan tråd :wink: ) och drog det sedan till 30nm.
startade inte motorn då så jag har inte provkört och vet inte om det håller tätt än..
Post Reply