Elschema.

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
stawros
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 77
Joined: Tue 22 Feb 2005, 12:32
Location: Sweden

Elschema.

Post by stawros »

Hejsan alla!!
Äntligen så är allt klart för att åka ut i det fina vädret, popolinon blev reggad och gick igenom utan problem. Tack för all hjälp jag har fått. Men en sak som jag inte har fått att fungera är dödarknappen. Jag har kollat kablar men det verkar inte vara några fel vad jag kan se. Är det någon som har ett elschema till en Popolino -60 som jag kan få ta del av??
Ha det bra !!
/Stawros
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!

Dödarknappens konstruktion är busenkel. En röd kabel går från kopplingsdosan uppe på motorn upp till ljusomkopplarens inkoppling märkt 'M' med knappen på ljusomkopplarens kåpa kortsluter man sedan tändningen.
Kolla så att ljusomkopplarens kåpa jordar ordentligt, om inte funkar inte dödaren (man kan testa med en kabel mellan kåpan och t.ex. bromshandtaget).

Här ett par elschema:
Har du intern tändspole så lär denna vara korrekt: http://www.vespa-archiv.de/schaltplan/vnb1.htm
Med extern funkar denna: http://www.vespa-archiv.de/schaltplan/vla.htm

VH,
Calle
stawros
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 77
Joined: Tue 22 Feb 2005, 12:32
Location: Sweden

Post by stawros »

Hejsan och tack för schemat, det verkar passa.
Det går en röd kabel från kopplingsdosan på motorn och fram till styret. Kabeln som kommer från motorn och in i kopplingsdosan finns däremot inte. Jag har inte plockat bort svänghjulet ännu men har kollat igenom gliporna i svägnhjulket för att se om det f*nns någon röd kabel därinne i mörkret, men jag såg ingen. Vad är det smidigaste sättet att ta av svänghjulet på ?? Är det avdragare med två klor som gäller??
Mvh
/Stawros
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by stawros</i>
<br />Hejsan och tack för schemat, det verkar passa.
Det går en röd kabel från kopplingsdosan på motorn och fram till styret. Kabeln som kommer från motorn och in i kopplingsdosan finns däremot inte. Jag har inte plockat bort svänghjulet ännu men har kollat igenom gliporna i svägnhjulket för att se om det f*nns någon röd kabel därinne i mörkret, men jag såg ingen. Vad är det smidigaste sättet att ta av svänghjulet på ?? Är det avdragare med två klor som gäller??
Mvh
/Stawros
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

De flesta svänghjul till äldre Vespor är "självavdragande", det betyder att det sitter en liten "ring/segersäkring" utanpå muttern, den sitter fast i ett spår och när muttern pressar ut den så trycks svänhjulet av samtidigt, smart! men tyvärr håller det inte för hur många avdragningar som helst, spåret slits, ringen slits.

Den röda kabeln du söker borde gå från tändspolen om du har den stora bruna bakelitspolen med två stift.



Federico
stawros
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 77
Joined: Tue 22 Feb 2005, 12:32
Location: Sweden

Post by stawros »

Hej igen!!
Jag har plockat av svänghjulet nu men hittar inte någon sladd. Blir inte klok på var den skall den lödas? Är det i lindningen till tändspolen eller skall jag löda den i tändkabeln direkt från spolen eller nånannanstans?

Ha det bra!!
/Stawros
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!

Koppla dödaren till brytarspetsarna eller kondensatorn.

VH/Calle
Post Reply