Kopplingen, ska den vara så här?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Andréas
Entusiast
Entusiast

Kopplingen, ska den vara så här?

Post by Andréas »

Har letat blad trådarna men inte hittat nått svar på min fråga så jag öppnar en ny.

Är lite förundrad om kopplingen på min Vespa 50 fungerar som den ska. När jag åker i en nedförsbacke och skall koppla ur för att inte varva sönder motorn så släpper inte kopplingen med en gång utan jag får gasa till att par gånger för att den skall släppa. Är detta ett normalt beteende eller är den kanske feljusterad?
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Jag brukar inte koppla ur som du gör, MEN jag kan tänka mig att i och med att du åker i nedförsbacke så har du ju en belasting på kopplingslamellerna som då kanske kärvar mot kopplingskorgen. När du gasar så möts belastningen för mopeden som åker i nedförsbacke med belastningen från motorn och därför minskar belastningen av lamellerna mot kopplingskorgen som därför kan koppla ur.
Prova att istället lägga i friväxel i nedförsbacke eller ha treans växel.

Jag ska testa samma manöver och se om jag har samma beteende.

ut i solen!

C
Andréas
Entusiast
Entusiast

Post by Andréas »

Önskar jag kunde säga att det var sol i götet.... :(

Jag tycker kopplingen allmänt är seg på att släppa greppet. Lägger jag i en växel med motorn avstäng och rullar vespan med kopplingen indragen så känner jag att kopplingen fortfarande fäster något men släpper när jag rullar på vespan....hmmm

Det kan ju vara så att jag behöver spänna kopplingen mer också. Har prioriterat att kopplingen verkligen greppar när jag justerade in den, jag kanske borde spänna den mer så att den verkligen släpper också.

Frikoppla förresten, jag tycker det smäller tillräckligt när jag kör vanligt och växlar ner, jag kan bara tänka mig hur det skulle låta att gå från 3an förbi tvåan till friläge. Men det är väl en vanesak kanske!
Post Reply