Plötslig död - V50

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Mr Barba
Nybörjare
Nybörjare

Plötslig död - V50

Post by Mr Barba »

Hej! Tänkte höra om någon av V50-experterna kunde hjälpa en amatör med följande problem.

Har en halvsur V50 som startar fint och går hyffsat. Tills den helt plötsligt tvärdör efter typ 4 minuters körning. Går då varken att kicka igång eller kuta igång. Har precis bytt stift och rengjort förgasaren samt bytt soppaslang med nytt filter.

Vad kan då detta bero på?

Det sjuka är att den verkar gå ungefär lika långt varje gång innan den tvärdör. Tacksam för expertutlåtande som sagt.
Lunatic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Lunatic »

Ett riktigt idiotfel som jag hade på min V50 var att tändkabeln förlorade ledningsförmågan när den (och motorn) blev varm. Gick inte att se något fel men sedan jag kapat bort en centimeter i tändhattsänden av kabeln och monterat ihop igen har jag inte råkat ut för några fler sådana stopp.

/Rickard
(maila mig för att gå med i LunaRegistret)
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Det kan även vara tändspolen och/eller kondensatorn som slutar att fungera då de börjar bli varma.
Har du gnista då den dör?

För att kontrollera om det är ngn av dessa komponenter som felar:
Ta med ett extra tändstift och precis då den dör: ryck tändhatten och kolla med extrastiftet om gnista finns.
VH,
Calle
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Du kan kolla ifall det rinner obehindrat från tanken. Det kan ligga nåt skräp i tanken som hindrar soppaflödet eller så kan soppakranen vara kass.
Stålis
Lärling
Lärling

Post by Stålis »

Det vanligaste felet på moppar i allmänhet vid detta symptom är att kondensatorn är i behov av ett byte.
Mr Barba
Nybörjare
Nybörjare

Post by Mr Barba »

Ok - tack för alla bra tips!

Ska genast ge mig på att kolla upp detta. Vore ju trevligt om man kan åka lite längre än tre minuter på den gamle trotjänaren...
Post Reply