Cylinder SS 180

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
User avatar
Bengan
Lärling
Lärling
Posts: 307
Joined: Sun 30 Apr 2006, 11:52
Location: Övik

Cylinder SS 180

Post by Bengan »

Det visade sig att motorn som följde med min Sprint var en Super Sport 180 -65. Vid en första anblick ser motorn oförskämt fin ut, men det skulle inte skada att byta kolv. Det ser ut att vara samma elschema på SS och Sprinten, så jag funderar på att sätta in SS-motorn och köra samtidigt som jag gör en lite noggrannare renovering av Sprintmotorn.

1. Om jag ska köpa en kolv till den, hur vet jag då om den är borrad eller inte? Kan man mäta med ett skjutmått av halvdan kvalitet eller hur stor precision behövs?

2. Verkar det vara en SS-cylinder på bilderna?

3. Jag tycker kolven ser ut som den varit med om sju svåra år. Cylinderloppet har nån liten repa och skavank. Verkar skadorna så allvarliga att jag inte bör köra utan att borra om cylindern? Räcker det att byta kolv? Jag vill inte göra något stor renovering men samtidigt vill jag inte förvärra genom att köra med den, då väntar jag hellre tills Sprintmotorn är klar. Jag vill ju inte heller lägga ut pengar på en kolv om cylindern bör borras om.

4. Motorn har sått i varmgarage utan att köras i åtminstone 15 år. Vad bör jag kolla upp och tänka på innan jag startar den?

Image

Image

Image

Image

Image

Image
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Ryms en SS-motor i en sprint? Jag tycker mig minnas att SS-motorn var så pass stor att kåporna är de största på SS:n.

Jag tycker att cylindern skall borras. Jag hade också en cylinder som jag drömde om att stoppa in en ny kolv av samma storlek som tidigare. Cylindern såg prima ut. Och fick också först positiva signaler i den vägen. Men när proffsen kikade i cylindern skakade han på huvudet och tog direkt följande överstorlek och jag blev med med samma-storleks-kolven (3 ös). Puh, jag får väl vänta tills jag fodrar cylindern innan jag får användningen av den... Eller skaffa en Vespa som passar kolven... :lol:

En SS motor och cylinder är sällsynta grejor så var aktsam om dem! Tycker du hellre skall skaffa en SS-ram än peta den i sprinten.
User avatar
Bengan
Lärling
Lärling
Posts: 307
Joined: Sun 30 Apr 2006, 11:52
Location: Övik

Post by Bengan »

Jodå, den passar. Den satt i Sprinten när jag hämtade den och kåpan var monterad.

Jag har inte bestämt mej vad jag ska göra av motorn. Ska öppna den och se hur den ser ut, men på utsidan är den fin. Vill inte lägga ner för mycket pengar på den just nu men samtidigt vet jag inte om jag vill sälja den heller. Kan man få tag på en SS utan motor (eller med dålig motor)? Det är ju rätt coola modeller.
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Säkert, men man får vänta innan det nappar eller börja leta i era berömda lador och grannskap där man hittar allt möjligt spännande. :D

Ja kolv med ringar såg nog inte helt perfekta ut så det blir att kosta något hur du än vänder dig. Frågan är om du vill spendera pengar på något som håller längre eller kortare tid? Och är det bråttom med den här Vespan/motorn? Om det inte är bråttom så kanske den får vila en stund, det brukar hoppa fram nya lösningar om man dröjer en stund.
User avatar
nikmik
Entusiast
Entusiast
Posts: 110
Joined: Wed 25 Oct 2006, 20:57
Location: Finland

Post by nikmik »

Kolven är död, den har tydligen skurit ordentligt. Cylindern ser också ut som den behöver borras. Skrapa på kolvtoppen och se om (över)storleken är instansad. Ska finnas en siffra och ett M om den är borrad tidigare, tex 1M står för första överstorlek etc. Köp nästa överstorlek och ta med till en kunnig maskinverkstad som vet hur mycket spel det ska vara. Vill du ha en problemfriare motor som är billigare att meka med så vänta på att sprintmotorn är färdig.

-niklas
Vespa SS 220 -65
Maicoletta 250 -56
Dürkopp Diana TSE 200 -60
Post Reply