Hej,
Har just monterat ny kabelstam, som har ett antal svarta kablar (4 eller 5 st), som är ihopkopplade. De är lokaliserade i området under tanken.
Skall jag sätta en ringkabelsko på dem och jorda i chassiet?
/Håkan
Jordning av kabelstam Touring-61?
-
- Nybörjare
- Posts: 17
- Joined: Sat 02 Dec 2006, 18:20
- Location: Sweden
Re: Jordning av kabelstam Touring-61?
har du något av följande?Hakanander wrote:Hej,
Har just monterat ny kabelstam, som har ett antal svarta kablar (4 eller 5 st), som är ihopkopplade. De är lokaliserade i området under tanken.
Skall jag sätta en ringkabelsko på dem och jorda i chassiet?
/Håkan
http://www.meshmen.com/touring/VGL_wb.html
http://www.meshmen.com/touring/VGL_wob.html
Federico
-
- Lärling
- Posts: 353
- Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
- Location: Stockholm
- Contact:
Den kabelstammen du köpt är inte till en touring. Touringen har bara en jordkabel som går från motorn upp till framlyset, all annan jordning sker genom chassit.
Du kanske redan ha lyckats koppla in den korrekt men annars kan jag berätta hur det gick för mig när jag skulle koppla in en likadan stam på min touring -61...
När jag beställde en ny kabelstam från BD-scooters i våras fick jag också en sådan som du beskriver, kämpade mycket med att få den att fungera innan jag slängde den, gick till elfa och köpte lös kabel + krympslang och byggde ihop en egen stam som stämmer med kopplingsschemat.
Problemet med att få din stam att fungera är att man måste byta bromsljuskontakten eftersom touringens kontakt bryter strömmen medan din kabelstam är gjord för en kontakt som kortsluter mot jord då man inte bromsar. Dessutom finns det inte plats för att få bak de tre kablarna bak till baklyset genom det smala röret som bara är avsett för två kablar, och om man lyckas så finns det ingenstans att koppla jorden i baklyset... Om jag inte minns fel fanns det dessutom en jord upp till ljuskontakten där det dock inte finns någon kontakt att fästa den i.
//Anders
Du kanske redan ha lyckats koppla in den korrekt men annars kan jag berätta hur det gick för mig när jag skulle koppla in en likadan stam på min touring -61...
När jag beställde en ny kabelstam från BD-scooters i våras fick jag också en sådan som du beskriver, kämpade mycket med att få den att fungera innan jag slängde den, gick till elfa och köpte lös kabel + krympslang och byggde ihop en egen stam som stämmer med kopplingsschemat.
Problemet med att få din stam att fungera är att man måste byta bromsljuskontakten eftersom touringens kontakt bryter strömmen medan din kabelstam är gjord för en kontakt som kortsluter mot jord då man inte bromsar. Dessutom finns det inte plats för att få bak de tre kablarna bak till baklyset genom det smala röret som bara är avsett för två kablar, och om man lyckas så finns det ingenstans att koppla jorden i baklyset... Om jag inte minns fel fanns det dessutom en jord upp till ljuskontakten där det dock inte finns någon kontakt att fästa den i.
//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Vespa Primavera 1982
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
-
- Nybörjare
- Posts: 17
- Joined: Sat 02 Dec 2006, 18:20
- Location: Sweden
Det är en Touring utan batteri, men jag har uppdaterat tändsystemet med ett CDI-kit från ScootRS.com. Tack för kopplingsschemat, Federico.
Bra tips, Anders. Stamen är dragen hela vägen. Det var trångt, och jag lyckades dessutom få in tre kablar till baklyset. Till kitet ingick en ombyggdassats till bromskontakten.
Jag vet inte om jag skall göra som du gjort, eller om jag skall ge den som sitter där en chans. Vi får se, i så fall jordar jag de fyra svarta kablarna till chassiet.
/Håkan
Bra tips, Anders. Stamen är dragen hela vägen. Det var trångt, och jag lyckades dessutom få in tre kablar till baklyset. Till kitet ingick en ombyggdassats till bromskontakten.
Jag vet inte om jag skall göra som du gjort, eller om jag skall ge den som sitter där en chans. Vi får se, i så fall jordar jag de fyra svarta kablarna till chassiet.
/Håkan
-
- Lärling
- Posts: 353
- Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
- Location: Stockholm
- Contact:
Om du har lyckats koppla in allt ok och fått nytt bromslyse så borde du nog få det att fungera. Baklyset är ju ett frågetecken och likaså ljusomkopplaren vid styret men det kanske du också redan har fixat.
Punkten där de fyra jordkablarna går ihop tror jag inte att det är meningen att du ska göra någonting med. Jag vet inte om det blir sämre eller bättre av att du skruvar fast de i chassit, det enklaste är väl att testa. Om du tittar på elschema för t.ex en rally så ser det inte ut som om man ska göra någonting med skarven.
Jag har också ett cdi-kit från scootRS som ligger och väntar, berätta gärna hur det har gått att montera det för dig och hur det fungerar.
//Anders
Punkten där de fyra jordkablarna går ihop tror jag inte att det är meningen att du ska göra någonting med. Jag vet inte om det blir sämre eller bättre av att du skruvar fast de i chassit, det enklaste är väl att testa. Om du tittar på elschema för t.ex en rally så ser det inte ut som om man ska göra någonting med skarven.
Jag har också ett cdi-kit från scootRS som ligger och väntar, berätta gärna hur det har gått att montera det för dig och hur det fungerar.
//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Vespa Primavera 1982