ljus i mörkret....
ljus i mörkret....
Har en svensksåld V50, med endast en lampa i strålkastaren ingen spollampa altså.
Nu när jag dragit en ny kabelstam inhandlad från sip så stämmer det inte riktigt i de olika elscheman som finns.
De nya kablarna har en grön+brun vilka sitter ihop, samt 2 svarta som även de sitter ihop.
Lampan har 3 stycken "skruv" fästen för kablaget.
Någon som kan ge mig något tips hur jag skall koppla för att få det rätt?
/MVH Niklas
Nu när jag dragit en ny kabelstam inhandlad från sip så stämmer det inte riktigt i de olika elscheman som finns.
De nya kablarna har en grön+brun vilka sitter ihop, samt 2 svarta som även de sitter ihop.
Lampan har 3 stycken "skruv" fästen för kablaget.
Någon som kan ge mig något tips hur jag skall koppla för att få det rätt?
/MVH Niklas
Renoveraren som renoverar sönder....men som nu vågar ge råd till andra...:)
-
- Mästare
Nej det där kan bli knepigt, många (alla? Terra kanske vet?) svenska 50 har ju fram och bakljus kopplat i serie (!) så vanliga kabelstammar funkar ju inte vidare bra. Men grundprincipen är att den gröna som kommer från tändplattan (i ditt fall alt. via någon färg i kabelstammen) skall upp till ljusomkopplaren. Från ljusomkopplaren kommer lila respektive brun som skall till "skruvfästena" på var sin sida av framlampan. Skruvfästet i mitten på lampan (som på vanliga system går till "jord" via svart) ansluter till grå (någon annan färg?) som går vidare till baklampan som därefter jordas genom svart (som vanligt). Blev kanske lite långrandigt svar det där...
/Fredrik

/Fredrik
Tackar för tipsen!
Har en ny baklampa, där både broms o bakljus finns, detta är ju inte rätt helt enkelt, borde kanske byta till original där endast en spollampa till bakljuset skall sitta?
Kan ju vara där felet ligger eller? Då seriekopplingen blir lite fel.
Gjorde som så att jag delade på den grön+bruna kabeln och satte den ene på varje sida, samt den dubbla svarta jord kabeln i mitten, dock inget ljus.
Alla lampor är nya så felet ligger nog inte där.
El är inte direkt min starka sida, men man vill ju kunna köra nattetid, samt inte bli stoppad av länsman.
MVH Niklas
Har en ny baklampa, där både broms o bakljus finns, detta är ju inte rätt helt enkelt, borde kanske byta till original där endast en spollampa till bakljuset skall sitta?
Kan ju vara där felet ligger eller? Då seriekopplingen blir lite fel.
Gjorde som så att jag delade på den grön+bruna kabeln och satte den ene på varje sida, samt den dubbla svarta jord kabeln i mitten, dock inget ljus.
Alla lampor är nya så felet ligger nog inte där.
El är inte direkt min starka sida, men man vill ju kunna köra nattetid, samt inte bli stoppad av länsman.
MVH Niklas
Vart kommer den där "grön+bruna" kabeln ifrån? Hur har du kopplat i den lilla kopplingsbiten på motorn? Vilka färger har du ut från tändplattan?Gjorde som så att jag delade på den grön+bruna kabeln och satte den ene på varje sida, samt den dubbla svarta jord kabeln i mitten, dock inget ljus.
Här är ett schema som nästan stämmer, dock istället för att ha svart (1) ansluten till framlampan tar du den grå (2).
http://www.vespa-archiv.de/schaltplan/images/v5a.gif
Hoppas det kan hjälpa!
Jag har exakt samma problem.
Min framlampa saknar spollampa, utan består av en lampa för både hel och halv. Jag har lila/brun på varje sida samt jord i mitten ba lampbakstycket.
Allt fungerar, förutom att jag inte vet vart jag ska ha den gråa kabeln från baklyset. Som jag förstår är detta inte original famlampa, utan det bästa är att byta mot en som har spollampa dit man kan koppla den gråa kabeln som kommer från baklyset i mitten på bakstycket av framlampan.
Eller ska man koppla den gråa kabeln någonstans i´dosan vid handtaget?
Jag har löst det tillfälligt genom att koppla den gråa till halvljus, fast det försvinner när jag byter till helljus, hehehe
Min framlampa saknar spollampa, utan består av en lampa för både hel och halv. Jag har lila/brun på varje sida samt jord i mitten ba lampbakstycket.
Allt fungerar, förutom att jag inte vet vart jag ska ha den gråa kabeln från baklyset. Som jag förstår är detta inte original famlampa, utan det bästa är att byta mot en som har spollampa dit man kan koppla den gråa kabeln som kommer från baklyset i mitten på bakstycket av framlampan.
Eller ska man koppla den gråa kabeln någonstans i´dosan vid handtaget?
Jag har löst det tillfälligt genom att koppla den gråa till halvljus, fast det försvinner när jag byter till helljus, hehehe
Från tändplattan är grön, röd, svart.
Röd från brytarn, grön + svart från spolen.
Den grön-bruna kabeln är en av falangerna från ljusomkopplarna.
Tycker det är underligt att de sitter ihop?
Samt att jordkablarna (svarta) även de är i dubbel uppsättning ihopsatta.
Tackar för tipsen! Fortsätt gärna med dessa!
MVH Niklas
MVH Niklas
Vad har du för färger i kabelstammen förutom grön-brun och svart, borde gå att klura ut något. har du bytt omkopplaren också?Vitus wrote:Från tändplattan är grön, röd, svart.
MVH Niklas
Fick igång ljuset idag tjoho!
Visade sig att jag kopplat fel i omkopplaren på styret
Men nu uppkom ett annat skumt problem, sålänge huvudströmbrytaren är av så går motorn jämnt o fint samt varvar ut ordentligt.
Men när strömbrytaren är på, börjar motorn bluddra och kommer inte upp i varv....blir inte klok på det här.
Någon som har någon förklaring?
/Niklas
Visade sig att jag kopplat fel i omkopplaren på styret

Men nu uppkom ett annat skumt problem, sålänge huvudströmbrytaren är av så går motorn jämnt o fint samt varvar ut ordentligt.
Men när strömbrytaren är på, börjar motorn bluddra och kommer inte upp i varv....blir inte klok på det här.
Någon som har någon förklaring?
/Niklas
Tips för dem som köper kabelstam från sip men har svensk framlampa.
Delade på de ihopsatta grön-bruna kablarna och kopplade in dem på vänster respektive höger fäste i lampan.
Svart sattes i mitten o vips ljus i mörker
Har dock fortfarande massiva motor problem, men alltid roligt att få något att fungera
MVH Niklas
Delade på de ihopsatta grön-bruna kablarna och kopplade in dem på vänster respektive höger fäste i lampan.
Svart sattes i mitten o vips ljus i mörker

Har dock fortfarande massiva motor problem, men alltid roligt att få något att fungera
MVH Niklas